Jag har nyss fått min kamin installerad (Visingsö). Den är kopplad med ett rakt rör från baksidan in i morstocken MEN står 70cm från murstocken enligt vad som stod i monteringsanvisningen....

Röret jag fick med va ju dessutom ganska långt men det verkar skummt ändå... Va är vitsen?? lite bättre värmeavgivning kanske? Det ser ju skummt ut men vill inte kapa röret förrän jag hört mig för lite.
 
Bra fraga. Stallde du inte den till installatoren eller forsaljaren ocksa?
 
tänkte inte på det när jag köpte, han som installera va osäker på detta oxå men vill inte kapa förrän ja sa hur ja ville ha det.
 
Ingen som har några svar?
 
Hej

Vi har ett 70cm foderrör. Själva kaminen står 5cm från "murstocken" - en utreglad gipshistoria därav längden på foderröret.

5-10cm brukar väl gälla beroende på om det är brännbart eller ej. 70cm mellanrum låter enormt mycket, vad har du för kamin egentligen, står det verkligen i instruktionerna?
 
Ja enligt han som satte in kaminen så stog det 70 cm i anvisningen .... Han va själv osäker och lät d vara så tills jag kollat upp det. Jag har inte fått tag i någon som verkar veta ...
 
Hör med din sotare. Han vet vad som gäller och det är även han som kommer att dömma ut den om något är fel.
 
Av ren nyfikenhet, vad har du för kamin? Vi har en Handöl 35T, där gäller 5cm mot icke brännbart - vilket gipsvägg räknas som om det är stålreglar och brandisolering bakom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.