Hej!

Tänkte bara visa några bilder på min 12 år gammla Solo Innova 30kW.
Det är ingen rolig utgift att få så här strax före jul.

Jag såg(nu) att problemet uppmärksammades redan 2007 i denna tråd
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/73930-kontrollera-era-solo-innovor-i-tid.html.

Hur som helst, vore intressant att höra vad ni tycker om bilderna och om någon annan har haft samma problem sedan förra tråden avslutades.

/Magnus
 
  • 036.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 038.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 040.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 037.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
_ap_
Lider med dig..

Vars exakt har det börjat läcka vid vedluckan?
Skumt ställe..
 
Nja, det är inget skumt ställe, det kan vara så att det är en smal bit mellan hörnet och luckan och med temperaturrörelserna så bryts plåten av. Med en bred kant blir vinkeln i brytningen mindre och då klarar sig plåten bättre. Jag har svetsat en panna som spruckit mellan lucka och hörn.

Protte
 
Ja vad skall man säga ? Är det inte tak som rasar in av snö så är det pannor som börjar läcka efter några år.Det är väl så här över hela linjen antar jag.Alla skall spara in både här och där.Plåten blir tunnare och tunnare.Tillverkning flyttar till östländer med sämre tillverkningskontroll.
Men hur som helst. Så här skall det inte vara ! Läckageproblematiken har ju tydligen varit känd sedan länge.
Med tanke på ett annat kvalitetstänk så funderar man ju på tyska pannor.Eller är dom österikiska de som
brukar lovordas här ? Är det någon/några som har dåliga erfarenheter av dessa pannor ?
 
Första gången jag sett läckage nån annanstans än vid manluckan.

Om du inte fyllt på färskvatten kontinuerligt är pannan helt frisk i plåten, då är det bara att svetsa sprickan vid vedluckan och göra rent och byta packning vid manluckan.

Om du ändå tänker byta kan jag köpa pannan av dig.
 
Hej alla och tack för svaren!

Svar till _ap_: Det läcker i svetsskarven ca 10 cm nedanför toppen på vedluckan.

Svar till Matss: Jag har inte skickat in pappren till försäkringsbolaget än så jag vet inte hur de ställer sig. Jag får återkomma när jag vet mer.

Hälsningar
Magnus
 
Hej har haft samma problem med vår Solo Innova 30kw som läckte på exakt samma ställe (uppe till höger om vedluckan.... ) bara rondella upp sprickan å svetsa igen hålet i skit pannan så slipper man gå med gummistövlar i pannrummet
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På min innova är det en kälsvets runt luckramen. Är det det på din?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.