Hej
Jag var chockerad med måleri i mitt nya svenska hus. Vi har nya gipsväggar och målaren målade dem med vad jag skulle beskriva som "textured" Jag vill ha släta målade väggar på engelskt stil. Hur kan man ta bort den här "textur/struktur/grov skit"? Måste jag slipa väggarna?

Jag förstår inte varför man målar so grovt över nya fina väggar och det gör mig enormt arg!

Lesley
 
Reklamera och be målaren göra om. Förmodligen använde han för grov roller.
 
Är det en gång rollat så är det mycket svårt att få ytan slät igen.
I Sverige är det inte vanligt med slätstrukna (med pensel) väggar.

Protte
 
prototypen skrev:
Är det en gång rollat så är det mycket svårt att få ytan slät igen.
I Sverige är det inte vanligt med slätstrukna (med pensel) väggar.

Protte
Jag skulle vilja påstå att med rätt roller och rätt färg kan man få ytan helt grängfri på ny gipsvägg.
Hur det efteråt låter sig göras i detta fallet utan slipning, beror ju förstås på hur stora grängen är. Det går i alla fall att få väggen slätare. :)
 
lesleytreu skrev:
Jag förstår inte varför man målar so grovt över nya fina väggar och det gör mig enormt arg!

Lesley
det blev kanske ett missförstånd? Om du önskade dej målade väggar i stil som om dom var slättputsade så kan jag gissa att här vet man inte mycket om hur slätt en slätt putsad innervägg ser ut. Då tar man tjock färg som ska låtsas att det är en slarvig putsad yta under färgen.
gaia
 
Tack fär svaret.
Men målaren visste att huset byggades - being newly built - och att alla väggar var nya och släta.
 
Förresten, badrummet är delvis målat med våtrumsfärg. Men där är det även mer strukturerad på väggarna och ser ut som någonting från 60talets teknologi. Jag vet inte om det är på grund av väven eller att han är faktiskt ingen aning om hur en snygg vägg ser ut. Besviken är en "understatement". En målare håller på med mitt hus i England och resultaterna är strålande, släta och stilrena.
 
Det är viktigt att du talar om för din målare hur du vill ha det. Han kan ju inte gissa sig till dina önskemål. Det finns olika tekniker som ger olika resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.