Lågt pumpflöde eller lägre framledningstemp, vilket ska man välja?

Har nu kört min anläggning ett par veckor och börjar lära mig pannan och eldandet. Idag installerade jag shuntstyrningen som är en CBJ. Har hittills kört cirkpumpen på lägsta fart i tron att det är det bästa, nu när jag fick installerat shuntstyrningen och stabiliserat innetemp och framledning så satte jag pumpen på läge 2 istället. Det som hände då var att framledningstempen sjönk med ca 5-6 grader från ca 50 till ca 45grader.

Viket är att föredra? Jag tycker att 50grader är lite högt men å andra vispar man ju runt mer vatten i tanken nu..mängden energi borde ju bli konstant?

Det är just nu -14 ute och för någon vecka sen när det var runt -5 så kunde utan problem köra pumpen på läge 1 och med en framtemp på drygt 40grader...så det kanske måste till högre flöden när man kommer ner på dessa temperaturer?

Tyvärr har jag ingen koll på returtempen i dagsläget.
 
Det är bara returtempen som är intressant eftersom det är den som avgör hur mycket energi tanken lagrar. Så lågt flöde som möjligt, dvs läge ett och strypventil.
 
Matss skrev:
Så lågt flöde som möjligt, dvs läge ett och strypventil.
Ju lägre flöde man har, desto mer måste framledningstemperaturen höjas för att önskad innetemperatur ska kunna upprätthållas eftersom CBJ:n enbart reglerar framledningstemperaturen efter inomhustemperaturen.
Vårt lågtemperatursystem är dimensionerat enligt 60/40, dvs 60 framledninstemp och 40 i returtemp vid kallaste väderlek (-25 gr).
Om inte returtemperaturen då hålls till 40 grader kommer inte radiatorerna att få full effekt.
Det gäller således att balansera in returtemperaturen till den korrekta temperaturen för det aktuella värmesystemet.
//Bosse
 
Det beror ju på hur hög framledningstempen är också, höjer du framledningstempen kan du sänka returtempen. Dom där 40 graderna i ditt fall är ju bara ett teoretiskt värde som används vid dimensionering. Vilken lägsta returtemp du sen kan ha får man prova sig fram till. Sänker du returtempen från 40 till 30 och eldar till 90 grader betyder det att du kan lagra 20% mer energi i tanken
 
monterade en stektermometer på returen med hjälp av silvertejp och rörisolering ovanpå, ger säkert inte på graden rätt temp men det spelar ju inte så stor roll om man jämför mot samma termometer.
Har ingen strypning men har en spakventil monterad på returen precis innan shunten så jag försöker strypa med den.
Hur mycket vågar man strypa, måste ju bli mer motstånd för pumpen?

Pumpen på 2:an: 50/37
Pumpen på 1:an: 55/36
Pumpen på 1:an med spakventil stängd till 1/4: 55/37

Vi har nu nästan -18! Kan mycket väl vara vinterns kallaste här på Västkusten redan 1:e dec.

Dvs returtempen är nästan identisk på alla lägena. Principen bakom strypning antar jag är strypa flödet för att kräma ut så mycket så möjligt ur vattnet vilken i sin tur resulterar i lägre returtemp?

Nästa steg är som jag tänkt fixa är justering av flödet/strypningen på radiatorerna, har bara skummat lite på det ämnet ännu, någon bra länk med teorin bakom och hur man går tillväga? Det är ett gammalt hus så radiatorsystemet är bytt och utbyggt i omgångar dels av rörmokare, dels av mig själv så någon uträknad systemtemp finns inte, men det har aldrig varit problem att hålla värmen inne (är det inte nu heller) .
 
någon bra länk med teorin bakom och hur man går tillväga
?
#5 visste väl att du behöver den
 
pr95 skrev:
?
#5 visste väl att du behöver den
Perfekt tack!
 
Har nu testat med spakventil stängd till 1/2: 58/37

Returtempen verkar ännu inte påverkas alls men flödet måste ju ha påverkats, innebär det att jag bör strypa mer?
Inser att jag behöver en flödesmätare!

Har satt spakventilen på 3/4 stängd nu får se vad det gör.
 
Bosse_A skrev:
Om inte returtemperaturen då hålls till 40 grader kommer inte radiatorerna att få full effekt.
Det gäller således att balansera in returtemperaturen till den korrekta temperaturen för det aktuella värmesystemet.
//Bosse
Huh?
Ökar du flödet genom radiatorn så att du vid 60 grader framledning har 55 grader på returen så avger ju radiatorern mer värme till rummet än om du har 40 grader i retur.

Sen är det ju som Matss skiver ofta mycket bra med en låg returtemp av andra orsaker, men att en låg returtemp skulle innebära att radiatorerna ger mer effekt håller jag inte med om.
 
Inser att jag behöver en flödesmätare!
=tålamod
ett värmesystem är trögt tar x-antal timmar innan det stabiliserar sig
 
Nu vet jag varför inte returtempen gick ner, vi har en handdukstork i badrummet som var ostrypt.Strypte den och returen gick direkt ner till 34. SKa fortsätta labba med detta i em efter jobbet.

Ska man alltså sträva att komma så lågt som möjligt utan tanke på framtemp? Nånstans känns det ju som om man kräver för hög framtemp så finns det till slut mindre maginaler på hur man laddar acken dvs alltid måste man spetsa den, å andra sidan blir väl flödet så mycket lägre att det inte går åt lika mycket vatten eller?

När det blir varmare ute så sänker CBJ framtemp med bibehållen komfort och låg returtemp, det är väl så det är tänkt? Rätt bra alltså att trimma in flöde nu när det är svinkallt ute?

CBJ är för övrigt en mycket trevlig bekantskap så enkel installation och så grymt exakt den håller tempen, förvånad över hur enkel men samtidigt bra den är. Man har ju hört och läst om folk som håller på med utegivare,styrningar, kurvor och termostater utan att få ordning på det men CBJ är ju grejen helt klart. Hade 22 plus imorse trots -18 ute.
 
Redigerat:
Gabbe1 skrev:
Ökar du flödet genom radiatorn så att du vid 60 grader framledning har 55 grader på returen så avger ju radiatorern mer värme till rummet än om du har 40 grader i retur..
Ja alldeles riktigt, men Matss kommentar var ju att man ska ha 20 till 30 graders returtemp oavsett utetemp och då ger inte mina radiatorer full effekt.
Skulle det bli extremkallt ute kan jag ju öka returtempen så att radiatorernas effekt ökar.
//Bosse
 
guntorp skrev:
När det blir varmare ute så sänker CBJ framtemp med bibehållen komfort och låg returtemp, det är väl så det är tänkt?
Alldeles riktigtd^_^b
 
Jag skrev "Så lågt flöde som möjligt", (inte 20-30) och med det menar jag inte att man ska sänka tills det blir för kallt i huset, utan just så lågt som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.