Vi har ett problem kvar att lösa i vårt vardagsrum - framför den öppna spisen ligger otroligt fult röd/brunt klinker. Pga av dålig planering så har vi redan slipat och lackat golvet runt om så att börja bryta plattorna nu känns lite riskfyllt.
Skulle vilja ha en grå betongaktig helt slät yta istället - finns det någon sorts cementspackel eller annat man kan lägga ovanpå den befintliga klinkersen som håller om man bara lägger ett tunnt skickt på 2-3mm:S?
 
Hej.
Det finns speciell färg för klinker, men den är inte så stryktålig enl. mig...

Om ni ska bryta upp det så börja inne vid spisen eller knacka sönder en platta i mitten och jobba utåt.

Lycka till.
 
Samma gäller mig! :D

Jag har också ett äckligt röd/brunt kakel från 50/60-talet framför den öppna spisen. Även jag har slipat och oljat parketten runt omkring.

Däremot ser jag inte detta som något större problem. Jag kommer helt sonika att ta bort plattorna, sätta en "sarg" i nedsänkningen mot parketten och sedan gjuta en betongplatta i formen som bildas.

Betongplattan tänkte jag sedan behandla så att ytan klarar av lite smuts/sot.

Jag tycker absolut att du skall knacka bort det som sitter där idag. Resultatet kommer att bli mycket bättre.
 
Om du vill att det ska se ut som betong så skulle jag kunna tänka mig att du kan använda flytspackel till badrumsgolv. Vi har sådant i vår källare, där vi inte har lagt klinkers än, och det ser rätt mycket ut som betong.
 
  • Gilla
Asalallis
  • Laddar…
Håller med angående betongutseendet men hur är det med hållbarheten? Håller det för vedhantering eller riskerar man att det blir repigt och fult? Flytspackel täcks ju oftast med något annat. Bara en oro, vet inte alls om det kan vara ett problem.
 
Varför inte bara gjuta riktig betong. Att knacka loss plattor är väl inget problem?
 
Tack för svaren - blir nog att knacka bort och börja i mitten - har dock dålig erfarenhet ifrån ett annat ställe i huset där det låg samma klinkers (framför dörren) och där fick vi ta till "stora maskinen" :) för att få bort och då blir det lätt att man inte är så kontrollerad.... @evilaja: vad hade du tänkt sätta som "sarg"?
 
Tyresö
eviljava skrev:
Varför inte bara gjuta riktig betong. Att knacka loss plattor är väl inget problem?

Vanlig betong får väldigt dålig bärighet och har en benägenhet att spricka om man gjuter tunnare än 50 mm - flytspackel däremot, håller för det. Ett tips är att lägga i ett putsnät - som armering - annars kommer det nakna flytspackelgolvet troligtvis att spricka om ni tappar ett vedträ på den - förutsatt att det inte är en betongplatta under.

Extra snygg yta får ni om ni oljar eller klarlackar ytan - den blir då även lättare att hålla ren.
 
Är det viktigt att golvet är helt plant? Annars borde det väl gå bra att lägga nya plattor ovanpå och sätta en list runt. Så ser det ut hos oss. Till i morgon iallafall. Då åker kaminhe....et ut.
 
Tyresö skrev:
Vanlig betong får väldigt dålig bärighet och har en benägenhet att spricka om man gjuter tunnare än 50 mm - flytspackel däremot, håller för det. Ett tips är att lägga i ett putsnät - som armering - annars kommer det nakna flytspackelgolvet troligtvis att spricka om ni tappar ett vedträ på den - förutsatt att det inte är en betongplatta under.
Ja, nu vet jag inte vad TS har för underlag? Själv har jag betong under och hade faktiskt tänkt att lägga ner ett armeringsnät. Jag är alltså inte speciellt orolig över att det skall spricka.

Storalyan skrev:
@evilaja: vad hade du tänkt sätta som "sarg"?
Har inte bestämt mig helt, men det lutar åt en list av borstat stål som jag bockar till och fäster mot parketten.
 
Tyresö
eviljava skrev:
Ja, nu vet jag inte vad TS har för underlag? Själv har jag betong under och hade faktiskt tänkt att lägga ner ett armeringsnät. Jag är alltså inte speciellt orolig över att det skall spricka.

Ett tips då är att du primar ytan innan du flytspacklar......Fast det vet du säkert redan pga alla flytspackeltrådar här på forumet.

Lägger du in ett armeringsnät - då kan du definitivt sova gott utan oro.....
 
Tyresö skrev:
Lägger du in ett armeringsnät - då kan du definitivt sova gott utan oro.....
Ja, det är ju bara en tidsfråga innan man tappar en tung vedklabbe på plattan, så det gäller ju att göra rätt. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.