ArneTW skrev:
Jag är skeptisk... gaser och stendamm?

dock kan det vara en poäng att de suger åt sig fukt och sprider ånga en lite längre stund.
Misstänker dock att man kan få samma effekt om krossar lite tegel i kaminen.

/ATW
Jo, kanske upplevelsen men hur ser det ut när du bara har "grus" kvar av det tegel du lagt i?:D Och på golvet med tegeldamm i t.ex. klinkersfogarna, så blir det ganska grisigt.
 
det finska rådet jag fick var att välja en ugn som rymmer mycket sten. Det var fråga om större kvantiteter och ej vilken stensort man lägger i. Vår ugn är fylld med ca 90kg vanlig bastusten ..... fortfarande i inkörningsperioden ....
Är stenar uppvärmda till över 100 grader så tror jag inte att det sugs något vatten in i stenen.
gaia
 
AndersS skrev:
Jo, kanske upplevelsen men hur ser det ut när du bara har "grus" kvar av det tegel du lagt i?:D Och på golvet med tegeldamm i t.ex. klinkersfogarna, så blir det ganska grisigt.
Nej, jag har inget tegel i min bastu, bara sten jag hittat vid sjökanten.

Antar att tegel inte tål vattenskvättandet särskilt bra... men jag vet inte, kanske värt att göra ett prov. ;).

Dock fick jag lite TV-shops känsla när jag läste på hemsidan.
tre punkter på slutet gjorde mig lite konfunderad...

Rengöring, bla för att få bort bakterier... av alla bakteriehärdar jag har så är inte mina bastustenar en av dem...

Varning, De kan explodera. osannolikt dock

Testning, koka stenar för att se om de är ohälsosamma... nja jag vet inte, om de är skitiga misstänker jag att kokande vatten löser upp lorten och kanske luktar. men annars?

/ATW
 
Tyresö
"Arne TW"

Dina teorier är säkert rätt, det vet jag inget om, jag kan inget om kemi eller fysik när det gäller bastusten.
Jag bryr mej inte så mycket på dom tekniska sakerna när det gäller stenarna.

Viktigast för mej är att mitt dagliga bastubad blir skönare - det är mitt sätt att koppla av efter en slitsam arbetsdag.
 
Tyresö skrev:
"...
Viktigast för mej är att mitt dagliga bastubad blir skönare - det är mitt sätt att koppla av efter en slitsam arbetsdag.

Vilket nog är det bästa argumentet för Kerkes stenar.

/ATW

Ps Isen har lagt sig på sjön, så nu ska man bara knacka hål på isen utan att plurra i förtid Ds
 
ArneTW skrev:
Rengöring, bla för att få bort bakterier... av alla bakteriehärdar jag har så är inte mina bastustenar en av dem...

/ATW
jag skulle gärna vilja se den bakterie som tål att sitta på heta bastustenar.
Man kan sälja vad som helst bara man skrämmer folk med bakterier :).
Det är säkert en bra produkt men reklamen är minst sagt löjligt överdrivet , tycker jag.
gaia
 
Tyresö
Kan inte låta bli att vara nyfiken. Finns det någon mer än mej som använder Kerkes bastusten?
Skulle vara kul att höra åsikter.
 
Hemmakatten
Vi köpte vår bastuugn från Bastupunkten. Såg dessa finska stenar och diskuterade detta med han driver Bastupunkten. Han sa (förstås) att stenarna var bra, men menade att det iofs gick lika bra att plocka stenar själv till bastuugnen. Det slutade med att vi köpte sten på K-rauta även fastän man fick en hyfsad rabatt på stenarna när man köpte bstuugnen.

Håller med gaia om att reklamen är något överdriven.
 
Redigerat:
Så är all reklam, lite överdriven. Men att stenarna har stor betydelse för ångmängden är helt klart, det känner man när man bytt sten eller fyller på. Så jag skall inhandla Kerkes till mitt nya Tylö combi, som ger ånga i överflöd redan som det är.
 
B
visac. att ånga i bastun är en konst. inte bara att slänga på.
att plocka natursten ska du ju inte göra.
men har du koll t.ex peridotit, olivin och olivin-diabas.
så plocka sten.
 
Redigerat av moderator:
Tyresö
Visac skrev:
Så är all reklam, lite överdriven. Men att stenarna har stor betydelse för ångmängden är helt klart, det känner man när man bytt sten eller fyller på. Så jag skall inhandla Kerkes till mitt nya Tylö combi, som ger ånga i överflöd redan som det är.
Jaha, då är vi åtminstone 2 st som har Kerkes-stenar och dessutom Tylö Combi = 2 rätt av 2 möjliga. Kan det bli bättre......?

En vedeldad bastu med en 80 kg Misa stenkasettaggregat...... är 100 ggr bättre. Givetvis med Kerkes-stenar - det kan inte hjälpas,sånt får kosta. Än så länge är det bara drömmar.
 
Hemmakatten
Det är just en sådan vedeldad bastu med ett Misa-aggregat med ett stenmagasin på 50 kg som vi har. Det tar inte många minuter att få upp värmen så du måste planera för en dunderstor bastu om du skall ha en bastuugn med 80kg stenmagasin.Vår bastu ligger 1 meter från sjökanten (godkänt bygglov finns)och har fönster från golv till tak,så visst är bastun en absolut livskvalitetförhöjare. I sjöboden finns förstås även relaxrum, pentry, dusch o wc och 4 sovplatser
 
Tyresö
Hemmakatten skrev:
Det är just en sådan vedeldad bastu med ett Misa-aggregat med ett stenmagasin på 50 kg som vi har. Det tar inte många minuter att få upp värmen så du måste planera för en dunderstor bastu om du skall ha en bastuugn med 80kg stenmagasin.Vår bastu ligger 1 meter från sjökanten (godkänt bygglov finns)och har fönster från golv till tak,så visst är bastun en absolut livskvalitetförhöjare. I sjöboden finns förstås även relaxrum, pentry, dusch o wc och 4 sovplatser

Ojojoj, vilken lyxanläggning! Men att det räcker med ett stenmagasin på 50 kg med den fönsterytan? Fönstren är ju ändå mot kylan utomhus - det är en väldig skillnad mot temperaturen helväggsfönstren i vår bastu behöver motstå (inomhus).

Jag behöver väl inte fördjupa mej i hur mycket jag är avundsjuk på din lyxanläggning......
Jag har väldigt liten erfarenhet av vedeldad bastu, men dom få gångerna jag har fått uppleva riktig bastu, då drar byggprojekt-fantasierna igång om att jag ska bygga en vedeldad basu.

Problemet är att vi har minst 100 projekt som går före och ska slutföras (tycker min fru).
Enligt mej finns det inget projekt som går före - men här hemma bestämmer min fru.
 
Hemmakatten
Samma här - men det är jag som är frun. ;)
 
Intressant tråd. Har inte tidigare tänkt på att man skulle kunna göra något speciellt för att göra bastuupplevelsen bättre. Förutom att använda esenser i vattnet man öser på stenarna, det gillar jag. Om det är en behaglig och enkel frisk doft.

Det jag kom att tänka på, så kritisk som jag är. Är inte den brännande fläkten som kommer då man öser på vatten något som hör till?
Skillnaden på man eller mus är väl den som springer ut när man öser på vatten. :) När jag tar ett snabbt bastubad vill jag att det ska kännas. Då jag ligger i bastun och läser en pocket får det gärna vara en behagligare värme då jag öser på.
 
Redigerat:
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.