Om jag hela tiden skulle ta exempelvis en frusen petflaska med vatten och ställa in i kylskåpet skulle man (i alla fall teoretiskt) kunna se någon elbesparing?
Egentligen är det väl slöseri att nu under den kalla årstiden slösa energi på att kyla ner ett kylskåp. Är det någon som har tänkt tanken på att via fläkt och rör leda in kalluft utifrån och in till kylskåpet?
Självklart så drar inte ett kylskåp så mycket men bara för principen sä är det kul att spekulera.
 
Visst spar du el på det, det är ju ett återkommande råd i elspartips: tina frysvarorna i kylen, där kylan ska vara, inte i köket, där man vill ta tillvara värmen.

Men börja med att dra fram kyl och frys och damma av gallren.
 
Om du först fryser ner flaskan utomhus, ja då skulle du spara in i runda slängar 30 öre per flaska.

Edit: Har du elvärme sparar du förstås noll, eftersom värmen från kylskåpet kommer huset till godo.
 
Oj så pas mycket som 30 öre, så bara för principen så kan man ju ställa ut ett par petflaskor som man sedan laddar kylen med.
 
Ställ ut tre i taget, så är det lättare att räkna, en krona per laddning! Med 3 månaders kyla per år kan det ju bli en tusenlapp på ... 30 år?
 
Mycke_nu, hur kommer du fram till 30 öre per flaska? Smältvärme för vatten 333 kJ/kg. Är det en flaska på 1,5l blir det ungefär 500 kJ per flaska. 500 kJ bör vara detsamma som 0,14 kWh. Kylskåpets köldfaktor är väl rimligen över ett, och således motsvarar flaskan betydligt mindre än 0,14 kWh el från nätet? Missar jag något?

I somras hade jag under en period en enkel elmätare på kylskåpet. Den kombinerade kyl/frysen drog ungefär en kWh per dygn.

Erik
 
Tyresö
Eller ännu bättre - stäng av frysen dom dygn det är 20 - 30 minus, och ha frysvarorna i en låda utomhus i stället.
 
Avemo skrev:
Mycke_nu, hur kommer du fram till 30 öre per flaska? Smältvärme för vatten 333 kJ/kg. Är det en flaska på 1,5l blir det ungefär 500 kJ per flaska. 500 kJ bör vara detsamma som 0,14 kWh. Kylskåpets köldfaktor är väl rimligen över ett, och således motsvarar flaskan betydligt mindre än 0,14 kWh el från nätet? Missar jag något?

I somras hade jag under en period en enkel elmätare på kylskåpet. Den kombinerade kyl/frysen drog ungefär en kWh per dygn.

Erik
Haha, nej du missade inget. Fel av mej i hastigheten!

Jag räknade med en köldfaktor på 2-3 men multiplicerade istf för att dividera. Ca 5 öre skall det vara!
 
Tack för svaren! 5 öre låter ju rimligt.
Tänk bara att när det är varmt ute så smugglar man in en petlaska i frysen på jobbet och tar hem den på kvällen, det blir 25 öre i veckan och 1 krona i månaden.
Så tänk på att ta ut semestern på vintern annars går man miste om en hel krona.
 
Tyresö
Du kan även göra som "Al Bundy" - Du kan inne på en lunchrestaurang äta dej mätt på alla små plastförpackningar med senap och ketchup, så har du fått en gratislunch.
 
Eller som hans fru Peggy när hon sålde en massa kosmetika till sig själv och levde gott på provisionen. ;-)
 
Gräv en grop i golvet och på med ett skyddande lock så slipper du fundera ;-)
 
Tyresö
Reser du till Tyskland på semester, så drick enbart öl - det är billigare än läsk....
 
Eller åk 80 mil till Ullared och köp billiga fryspåsar.
 
Hörde om en som gjorde ett eget "kylskåp"
Grävde ner ett avloppsrör i marken och ledde det in i "kylskåpet" via en fläkt. Kylde på så vis luften som gick in i skåpet. Funkade tydligen bra hela året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.