Hej på er!

Jag skulle vilja ha lite råd hur vi ska gå till väga. Vi köpte ett hus för ett år sedan via mäklare. Fastigheten har kommunalt vatten o avlopp. Men nu har vi upptäkt att den vi inte har en egen servisledning. Ledningen går via vår granna (säljaren av fastigheten).

Detta innebär en risk för oss att det är vår granne som har abonemang hos kommunala vattenbolaget. Skulle hon tex gå i personlig konkurs eller sälja fastigheten så finns risk att vi blir utan vatten.

Vi blev informerade vid husköpet att det skulle upprättas ett servitut för denna vattenledning, men som jag förstått det så ger det oss rätten att ha vattenledningen i marken. Det ger oss inte rätt att få vatten i ledningen då vi inte själva har ett abonemang med kommunen. Kostnad ca 6 tusen.

En annan variant skulle vara att skapa en gemensamhetsanläggning, typ bilda en vattenförening. Detta skulle då innebära att vi får tillgång till grannfastighetens källare, vilket kanske inte är så kul för dom. Sen måste vi ju splitta räkningarna varje gång, kan vara lite bökigt. Kostnad ca 10-12 tusen

Tredje varianten är att kommunen gräver in en servisledning åt oss. Det tycker givetvis både jag och våra grannar vara den bästa o enklaste lösningen. Kostnad för detta är 30-60 tusen för att få det till vår tomtgräns, givetvis tillkommer kostnaden för att gräva sista biten och koppla in ledningen i huset.

Nu till problemet :) Vem tycker ni ska betala?! Och vilken lösning ska vi kräva?

I vårat köpekontrakt står klart och tydligt att anslutningsavgifter för el, vatten, avlopp etc ska vara betalda. Så det känns inte som vi ska betala nått, men vi känner att vi kan stå för kostnaderna när vi gräver inne på våran tomt. Fram till tomtgräns borde någon annan betala. Vilket ansvar tycket ni att mäklaren har i detta fall? Kan det vara aktuellt att mäklaren och säljaren på nått sätt delar på kostnaderna?!

Hoppas jag lyckades förklara läget, tacksam för tips och råd!

Med vänlig hälsning Daniel
 
Ett alternativ som finns i min by är att det sitter 2 vattenmätare, en för vardera fastigheten i den ena fastigheten. Inte helt bra men bättre. Avläsning är väl ändå bara 1 ggr/år.

Protte

Ni har ju vetat om och köpt huset med denna lösning så då får NI nog ta fram börsen.
Våra närmsta grannar grävde in ny ledning när den fastigheten delades.
 
Redigerat:
Okey, men vi har idag en undermätare i vårat hus. Våran granne (säljaren) som står för vattenabonemanget får ju faktura på våran sammanlagda förbrukning. Sen betalar vi våran förbrukning till grannen.

Men du menar altså att om mäklaren o säljaren informerar att det ska skapas ett vanligt servitut så är saken ur värden. Men i själva verket så hjälper ett servitut inte alls som jag förstått det. Vi behöver ju ett egen abonemang på vatten. Och det kan man inte lösa med ett servitut.

Jag känner ju så att man valde att "mörka" att det inte blev skapat en egen servisledning när våran tomst styckades av från grannens (säljarens) fastighet. Sen slätar man över detta vid försäljningen med att det skulle räcka med ett servitut.

Jag tycker att det borde vara så att om man har en servislening till fastighet 1 och styckar av en tomt så borde servisen också delas så att varje fastighet har egen servis. Annars anser jag inte att "anlutningsavgifter för vatten o avlopp är betalda".

Juridiskt bor vi i en fastighet som saknar vatten o avlopp, men i praktiken har vi det.
 
Som jag tolkar det så finns det en utfästelse från säljaren om att anslutninsavgiften är betald, vilket den inte är.

Å andra sidan så fick ni vid försäljningen reda på att det skulle behövas ett servitut för att trygga er vattenförsörjning. Då är frågan om den formuleringen borde fått er att ana ugglor i mossen och om ni borde gjort en grundligare undersökning om hur det förhöll sig med vattenförsörjningen. Jag tror inte att det är solklart huruvida ni har rätt (dvs. utfästelsen gäller) eller fel (ni borde upptäckt detta inom ramen för er undersökningsplikt).

En faktor här är mäklaren, han borde ha insett att det inte var uppenbart att påståendet om anslutet kommunalt vatten var korrekt. Jag skulle nog föreslå att ni går på mäklaren här, han har varit försumlig. Begär att han hjälper er att förhandla fram en acceptabel lösning. Och anmäl honom till fastighetsmäklarnämnden om han inte är VÄLDIGT tillmötesgående.
 
Min kommun _kräver_ att varje fastighet iaf har en egen avstängningsventil, även om man delar servis, just för att man ska kunna åtgärda problem på en fastighet utan att det drabbar en annan. Kanske finns det även en baktanke om att ifall den ena inte betalar sin vattenräkning ska man kunna stänga av dennes vatten utan att det drabbar någon annan...
Jag skulle först bolla frågan med kommunens VA-avdelning. Det är mycket möjligt att de tycker samma sak, att de kräver att du ska ha en egen avstängningsmöjlighet. Om det är ett krav från kommunen som din fastighet inte kan uppfylla, men som du enligt kontraktet har betalat för, så tycker jag att det är läge att prata med en jurist.

Jag är osäker på vad du menar med att ni inte har ett abonnemang, för det kan skilja sig åt mellan kommunerna; vissa har en fast abonnemangsdel och en rörlig förbrukningsavgift, andra tar bara betalt för förbrukning. Det kan också vara olika kostnadsberäkningar för vatten, avlopp och dagvatten. Allt det där kan din kommun säkert förklara, men kontentan är att eget abonnemang kanske du måste betala, för det står det inget om i något kontrakt, bara om anslutningsavgift.
 
hempularen skrev:
Som jag tolkar det så finns det en utfästelse från säljaren om att anslutninsavgiften är betald, vilket den inte är.

Å andra sidan så fick ni vid försäljningen reda på att det skulle behövas ett servitut för att trygga er vattenförsörjning. Då är frågan om den formuleringen borde fått er att ana ugglor i mossen och om ni borde gjort en grundligare undersökning om hur det förhöll sig med vattenförsörjningen. Jag tror inte att det är solklart huruvida ni har rätt (dvs. utfästelsen gäller) eller fel (ni borde upptäckt detta inom ramen för er undersökningsplikt).

En faktor här är mäklaren, han borde ha insett att det inte var uppenbart att påståendet om anslutet kommunalt vatten var korrekt. Jag skulle nog föreslå att ni går på mäklaren här, han har varit försumlig. Begär att han hjälper er att förhandla fram en acceptabel lösning. Och anmäl honom till fastighetsmäklarnämnden om han inte är VÄLDIGT tillmötesgående.
Absolut, vi borde nog varit mera kritiska. Men det här servitut pratet vara bara väldigt snabbt och enbart muntligt. I köpekontraktet finns inget som skulle tyda på att nått inte var i sin ordning.
 
b8q skrev:
Min kommun _kräver_ att varje fastighet iaf har en egen avstängningsventil, även om man delar servis, just för att man ska kunna åtgärda problem på en fastighet utan att det drabbar en annan. Kanske finns det även en baktanke om att ifall den ena inte betalar sin vattenräkning ska man kunna stänga av dennes vatten utan att det drabbar någon annan...
Jag skulle först bolla frågan med kommunens VA-avdelning. Det är mycket möjligt att de tycker samma sak, att de kräver att du ska ha en egen avstängningsmöjlighet. Om det är ett krav från kommunen som din fastighet inte kan uppfylla, men som du enligt kontraktet har betalat för, så tycker jag att det är läge att prata med en jurist.

Jag är osäker på vad du menar med att ni inte har ett abonnemang, för det kan skilja sig åt mellan kommunerna; vissa har en fast abonnemangsdel och en rörlig förbrukningsavgift, andra tar bara betalt för förbrukning. Det kan också vara olika kostnadsberäkningar för vatten, avlopp och dagvatten. Allt det där kan din kommun säkert förklara, men kontentan är att eget abonnemang kanske du måste betala, för det står det inget om i något kontrakt, bara om anslutningsavgift.
Exakt, har det varit så att vi hade varsin stoppkran så hade det inte varit nått bekymmer. Det är inget som kommunen här kräver. Så kruxet blir ju om kommunen av någon anledning inte vill leverera vatten till grannarna så blir vi utan på köpet.

Då hjälper ju inte att vi har rätt att ha ledningarna i marken, vore ju kalas om det vara vatten i dom oxåd^_^b
 
Det är inte ens säkert att kommunen tillåter vidareförsäljning av vatten utan kräver att varje fastighet har ett eget abonnemang.

Jag har varit med om (visserligen utomlands, men i alla fall) att vattnet blivit avstängt av den anledningen.

Ring kommunen innan det går på tok.
 
mycke_nu skrev:
Det är inte ens säkert att kommunen tillåter vidareförsäljning av vatten utan kräver att varje fastighet har ett eget abonnemang.

Jag har varit med om (visserligen utomlands, men i alla fall) att vattnet blivit avstängt av den anledningen.

Ring kommunen innan det går på tok.
Hade samma tanke som du men jag har ju pratat med kommunen flera gånger och det är inga problem, bara dom får betalt för sina levererade m3.
 
vi delar 3 fastigheter på en inkommande vattenledning.. Det har inte varit särkskilt mycket strul förutom att vi får dela på räkningen 2 gånger om året. Vi har en huvudmätare och sedan varsin mätare. Jag tycker egentligen att det bara är bra eftersom vi delar på abbonemanget och får lägre kostnad. Sen att vatten bolaget skulle vägra leverera vatten har inte slagit mig. Är det socialfall du köpt tomten av eller?
 
bmx skrev:
vi delar 3 fastigheter på en inkommande vattenledning.. Det har inte varit särkskilt mycket strul förutom att vi får dela på räkningen 2 gånger om året. Vi har en huvudmätare och sedan varsin mätare. Jag tycker egentligen att det bara är bra eftersom vi delar på abbonemanget och får lägre kostnad. Sen att vatten bolaget skulle vägra leverera vatten har inte slagit mig. Är det socialfall du köpt tomten av eller?
Nä, tror oxå risken är liten att det ska bli problem. Men OM dom skulle gå i pesonlig konkurs eller liknande så åker vi på en saftig kostnad för att få vårt vatten. Det är den risken som jag helst vill undanröja.
 
1* Om grannen säljer vatten till dig så är det ju han som står ansvarig för vattenkvaliteten i det som kommer ur dina kranar, inte det Kommunala vattenbolaget (som ju egentligen är ett kollektiv som ägs av brukarna).
2* Vad skulle hända om grannens hus rivs eller brinner ner ? Då står du ju utan vattenleverans.
Om det blir stop i avloppsledningen utanför tomtgränsen så det orsakar skada på din fastighet tror du att du då kan räkna med att VA bolaget står för dina skador om du inte har betalat anslutning till dom och har ett abonnemang ? Jag skulle ju inte tro att du har något alls att komma med i det läget.
3* Servitut på ledning över grannens tomt för VA anslutning är ju en sak som är ganska vanlig och inget att reagera på i en köpesituation, att vara påkopplad på grannens anläggning är troligen inte tillåtet. Att koppla på sig på en anslutning som någon annan betalat för skulle ju exempelvis kunna möjliggöra för för tre intilliggande fastigheter att bara betala en anslutningsavgift till "kollektivet" vilket ju då ger en sämre finansiering för den infrastruktur som byggs upp i VA systemet. Dessutom är väl anslutningsavgiften i vissa fall kopplad till ansluten "byggnadsyta".
4* Du har ju papper på att anslutningsavgifterna skulle vara betalda, gå på det och kräv att säljaren betalar din anslutning. En försvårande punkt skulle kunna vara om ni före tillträdet hade kännedom om att ni skulle betala för vattenförbrukningen till grannen.

OBS, en gemensam anslutning är ju helt ok OM man har klargjort och betalat för den typen av anslutning och driver det som en samfällighetsförening eller liknande.
 
Redigerat:
orparn skrev:
1* Om grannen säljer vatten till dig så är det ju han som står ansvarig för vattenkvaliteten i det som kommer ur dina kranar, inte det Kommunala vattenbolaget (som ju egentligen är ett kollektiv som ägs av brukarna).
2* Vad skulle hända om grannens hus rivs eller brinner ner ? Då står du ju utan vattenleverans.
Om det blir stop i avloppsledningen utanför tomtgränsen så det orsakar skada på din fastighet tror du att du då kan räkna med att VA bolaget står för dina skador om du inte har betalat anslutning till dom och har ett abonnemang ? Jag skulle ju inte tro att du har något alls att komma med i det läget.
3* Servitut på ledning över grannens tomt för VA anslutning är ju en sak som är ganska vanlig och inget att reagera på i en köpesituation, att vara påkopplad på grannens anläggning är troligen inte tillåtet. Att koppla på sig på en anslutning som någon annan betalat för skulle ju exempelvis kunna möjliggöra för för tre intilliggande fastigheter att bara betala en anslutningsavgift till "kollektivet" vilket ju då ger en sämre finansiering för den infrastruktur som byggs upp i VA systemet. Dessutom är väl anslutningsavgiften i vissa fall kopplad till ansluten "byggnadsyta".
4* Du har ju papper på att anslutningsavgifterna skulle vara betalda, gå på det och kräv att säljaren betalar din anslutning. En försvårande punkt skulle kunna vara om ni före tillträdet hade kännedom om att ni skulle betala för vattenförbrukningen till grannen.

OBS, en gemensam anslutning är ju helt ok OM man har klargjort och betalat för den typen av anslutning och driver det som en samfällighetsförening eller liknande.
Exakt, det är så jag tänker. Det finns ju en lite risk att det skulle kunna bli bekymmer. Jag ska försöka ha ett gemensamt möte med mäklare o säljare. Det kanske går att hitta en bra lösning. Man kan ju tycka att mäklaren har ett ansvar att veta sådant, men hänvisar bara till att han trodde säljaren hade kollat upp vad som gällde.
 
Dust skrev:
Det finns ju en liten risk att det skulle kunna bli bekymmer.
Det är en liten risk nu, men det finns en framtid där din granne sålt till någon annan som kan vara mer problematisk att ha att göra med. Och så ska ju du kunna sälja också och den här konstruktionen sänker absolut värdet (motsvarande vad egen anslutning kostar).

Så ska problemet lösas så ska det lösas nu. Du gör rätt som tar itu med det.
 
mycke_nu skrev:
Det är inte ens säkert att kommunen tillåter vidareförsäljning av vatten utan kräver att varje fastighet har ett eget abonnemang.

Jag har varit med om (visserligen utomlands, men i alla fall) att vattnet blivit avstängt av den anledningen.

Ring kommunen innan det går på tok.
Precis vad jag ockå tror, att det inte är tillåtet att sälja kommunen vatten vidare, när det gäller El är det förbjudet.

Tycker Dust först tar ett mer allmännt snack med komunen, för att få lite mer kött på benen, innan han klämmer åt mäklaren.

Ganska smart annars, om man bor i en kommunen med låg VA taxa, kan man sälja billigt till de som bor i grannkommunen och som har en hög taxad^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.