Milkshaken
I ett slag har min slunga börjat kasta (Slunga ut) snön dåligt.... Förra året gick den kanon, kastade säkert mellan 5-8 meter.... oavsett vad det var för snö... I år så kastar den inte, den bara förflyttar snön ½ metern... tills det beckar igen i utkastarröret.... Varför?

Igår klöv jag slungan,,, Kollade lagret, helt ok, lagerskålar, helt ok, 2 stegs propellern,,, INTE OK,,,, En vinge av 4 var krökt bakåt av någon anledning.... Jag tog då fram min butanbrännare, värmde jävlar så det glödde,,,,, Det gick inte att återställa den helt men nästan..... prövade slungan igen efter hopsättning,,,, visst lite bättre, men inte bra och framförallt så beckar den igen väldigt snabbt... Idag har ju t.o.m snön varit ca -7 gr... så det har ju inte kramats precis.....
Vad kan jag mer kolla,,,? Jag spände även remmen till skruvaggregatet, som den ska vara enl instruktionsboken.....

Motor tycker jag varvar riktigt bra.....

vad säger Nonkan,,,, Hur noga är det med att 2 stegspropellern är absolut som den ska?

Slungan är en 5hk Stiga.... 522 närmare bestämt.....
 
Impellern måste se bra ut, det ska vara ganska tätt mellan den och väggarna. Men den borde ändå få iväg snön...

Den brukar sitta med en krysskil, den kanske är skadad så att impellern inte riktigt hänger med runt?

Annars vet jag faktiskt inte, svårt att säga utan att se den (och jag är ju faktiskt säljare, inte mekaniker ;) )
 
Tyresö
"Milkshaken"

Du ställer för svåra frågor. Fråga istället t.ex vad du får i mängdrabatt om du kommer med en beställning på 30 snöslungor - då får du ett klockrent svar inom 2 sekunder.
 
Milkshaken
Nonkan: ja kilen är fin hade ju t.o.m remskivan borta och en av skruvarna sitter och låser just kilen
Vad gäller impellerns montering på axeln så sitter den med 2 st rörsprintar.
Men jag ska klyva den idag igen och försöka få bort endast impellern.
Tack så långt.
Ja Tyresö, hur bra rabatt får jag om du kommer och pumpar i min källare om något år? :)
 
Tyresö
Milkshaken skrev:
Hahaha, jag ger dej samma svar som som troligtvis "nonkan" också ger: 25% rabatt om kontant betalning sker på plats.....

Men jag är ganska övertygad att det blir för dyrt för dej eftersom framkörningsavgiften till Kalmar blir högre än än vad själva jobbet kostar.
 
Redigerat:
Milkshaken
Tyresö skrev:
Hahaha, jag ger dej samma svar som som troligtvis "nonkan" också ger: 25% rabatt om kontant betalning sker på plats.....

Men jag är ganska övertygad att det blir för dyrt för dej eftersom framkörningsavgiften till Kalmar blir högre än än vad själva jobbet kostar.
Då bjuder du på framkörningen så har jag fått 50% rabatt...:):) Det är taget Tyresö...:)

Hursom, innan jag skulle klyva slungan så körde jag av dom 20 cm som hade kommit inatt + vallen som traktorföraren älskar att lägga upp.... Fan,,, den har gått som ett skott slungan, inte en ggn som jag behövt rensa....
Ok, Det är -13 gr ute, men ska det bara vara då den går bra eller? Nope, jag tar nog ochplockar ned den iaf .... Hoppas jag får dit rörsprintarna igen sen......
 
Milkshaken.

"gör om, gör rätt" hehe

Dela den igen. I din varma källare. Och be din hustru komma med ölen. Då går det fortare
Efter några öl behöver du ingen slunga!
Jag lovar :D
 
Du har kollat remspänningen och spännrullarna så att de löper som de ska?

Nästa tipps är att vaxa slungan invändigt så att den blir lite halare
 
Att vaxa tar tid. Lång tid.
Det går fortare att spraya på PTFE.
För att testa. Funkar det, kan man ge sig på vaxning.
 
Tyresö skrev:
"Milkshaken"

Du ställer för svåra frågor. Fråga istället t.ex vad du får i mängdrabatt om du kommer med en beställning på 30 snöslungor - då får du ett klockrent svar inom 2 sekunder.
Ptja, en sådan här säsong är det listpriserna som gäller, så det är inte speciellt krångligt att räkna på offerter :cool:
 
Milkshaken
Har inte hunnit med slungan, jobbat och jobbat och ska jobba imorgon med, men jag ska klyva den igen.
 
Milkshaken
Nuså... I em, efter jobbet så var jag ute,,,, plockade ned den fullständigt... Kläöv den, hackade bort bägge rörsprintar, värmde, hamrade och riktade.... sate dit en extra bricka bakom Impellern,,, och se på fan... det verkar som att det går bättre nu..... Tyvärr är det ju bara typ -10 gr kall snö, men skulle gärna se hur den går i lite varmare,......
'
Verkar iaf som att jag har lyckats lite iaf...:)
 
d^_^b

Vad vare livet utan snöslungan.
 
Milkshaken
kamilenski skrev:
d^_^b

Vad vare livet utan snöslungan.
Tja med tanke på att jag har ett riktigt tungt jobb, så är det för mig en befrielse att komma hem och dra igång slungan istället för att skotta för hand....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.