Hej gott folk!

Nu när vintern kommit på riktigt hit till Dalarna så konstaterar jag krasst på två oberoende hygrometers att vi har 13 respektive 14% luftfuktighet inomhus och det vid 21-22 grader.

Detta måste vara det torraste hus som någonsin skapats! Det är så torrt att gamla brädor som legat inne i väggarna i 70+ år rent av exploderar när man bryter litet i dem. De går av med en redigt skarp knall vid väldigt måttligt användande av våld.

Kan man ha FÖR torrt inomhusklimat?
 
Först ett faktum som få tänker på:
-Ni kan aldrig få det torrare (i genomsnitt) inomhus än vad det är utomhus.

När ni mäter fuktigheten så mäter ni den relativa fuktigheten, som är väldigt
beroende av temperaturen, höjer ni temperaturen i huset ytterligare så får ni
ännu lägre relativ fuktighet.
Ju kallare det blir utomhus, ju torrare luft får ni inomhus

Att ni har torrt inomhus betyder att ni har (ena eller båda alternativen):
1) Hög ventilationsgrad (luftomsättning) =Bra!
2) Litet fukttillskott (bestäms av husets uppbyggnad och de boendes levnadsvanor) =Bra!

Ett väldigt torrt inomhusklimat kan väl påverka andningsvägarna,
tex. astmatiker brukar vara extra känsliga för detta.
-Vid besvär kan man användas sig av en luftfuktare vintertid,
men använd den med stort förstånd, överdriven användning skulle kunna skada huset...

Trä (och fler material) krymper & sväller vid ändringar i fuktighet -Obs vid ändringar...
-Men jag vet inte så mycket om hur det kan påverka byggnadsmaterial i övrigt

Det som påverkar er luftfuktighet är:
Fukthalten inomhus= Fukthalten utomhus + (fukttillskott inomhus / ventilation)
Den aktuella fukthalten och temperaturen bestämmer den relativa luftfuktigheten, som du har mätt...

(fukttillskott inomhus = personer svettas & andas, duschning, fukt ifrån källarväggar & grund mm.)
 
Något jag märker av med den torrare vinterluften är att jag blir torr i hyn och om läpparna osv. När vi kommer hem från jobbet så står mätaren ibland på "Low", den visar ned till 15% tror jag, sen blir det Low. Men efter någon timme med lite matlagning osv så är den uppe på 25% iaf.
 
Människan är gjord för att vistas i ett klimat med RF mellan ca 40% till 60% som vi brukar ha på sommarhalvåret. Så på vintern in med många krukväxter och luftfuktare i huset och bada badkar ibland för att återställa kroppen...
 
Läpparna är slarvsylta och huden knastertorr...

Fast en bifråga är ju dock följande: Ponera att jag sänker tempen i huset med 15 grader och landar på 5-7 grader men allt annat är i övrigt likadant, det borde innebära att Rh ökar med X procent - right?

Med tanke på att kallare luft inte kan bära lika mkt fukt som varm innan daggpunkten (eller hur det nu hänger ihop?)
 
  • Gilla
Sofiasan
  • Laddar…
-Exakt, farbaute
 
Josth skrev:
Människan är gjord för att vistas i ett klimat med RF mellan ca 40% till 60% som vi brukar ha på sommarhalvåret. Så på vintern in med många krukväxter och luftfuktare i huset och bada badkar ibland för att återställa kroppen...
Tvätta inte i onödan bort det fett som vi får naturligt på huden !!!
1-2 duschar i veckan räcker...
 
Viktigast vara sparsam med tvål och schampoo på vintern. Det torkar ut huden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.