Halloj.
Det är så att jag och min pojkvän funderar på att påbörja ett husbygge som vi i framtiden kan bo i. Det vi hade tänkt oss är ett 1planshus eller ett 1½ planshus(eventuellt bara med loft på andra planet) på ca 120-150kvm.

Varken jag eller han kan något alls om husbygge egentligen men som tur är så är vi båda väldigt händiga och han är utbildad elektriker, dessutom är min far och plastfar erfaren när det kommer till att bygga hus eftersom de båda har byggt minst 1 var. Förövrigt har vi massor med kontakter både på VVS-elektriker-byggnadsvaror-målare-kunniga vänner etc.

Men jag vill ändå vara så gott förberedd som det går och det är därför jag vädjar till er kära som kan lära mig något. Jag undrar nämerligen tusentals saker:
Hur lång tid kan man räkna med att det tar att bygga ett hus? (själv på 3 man eller med ett företag)
Ungefär hus mycket kan det kosta ?
Hur mycket pengar kan man tjäna om man gör allt invändigt själv samt målar fasaden? (gäller ej uppslagning av väggar)
Vad kan det kosta att dra in en värmekälla, bredband, avlopp samt vatten till en tomt ?
Går det att gjuta grund året om?
Vad rekomenderar ni att man bygger allt själv i lösvirke som man köper själv eller att man får allt ditskickat med beskrivning etc. och bygger efter den ?

Sen vill jag även höra andra bra förslag och tips från alla som har erfarenhet av husbygge!
Oj, nu vart det en lång text så vi börjar så, hoppas någon orkar läsa och tack för svar ! :)
 
Tyresö
Frågan om byggtiden...ska jag då svara hur långt ett snöre är? Säg, mellan 10 månader och 1,5 år om ni jobbar heltid med projektet.

Vad ni tjänar på att göra allt invändigt......Ni tjänar tillräckligt mycket på det, för att det ska vara värt det - Det är värt det, definitivt.

Markarbetet blir bara onödigt dyrt om ni ska göra det mitt i vintern med tjäle - men att gjuta en platta, gör man (jag) ner till minus 20 grader - betongen klarar kallare temperatur, men inte jag.

Ni ska inte ge er på att gjuta själv om det är kallare än 5 minus pga kylan ställer högre krav på yrkesskickligheten och erfarenhet med betongen.

Köp färdig byggsats, det blir i slutändan billigast och minst strul.

Ett väldigt bra tips som alla på forumet garanterat håller med mej om: Husbygget kommer ta 4 ggr längre tid att bygga och det kommer kosta 3 ggr mer än vad ni tror.

Den räkneformlen gäller allt som byggs och den drabbar alla som bygger.
 
Hus kostar 10000 - 30000/m². En annan tumregel är att det tar 10 timmar för en snickare per m².
Du tjänar ingenting på att måla eller snickra själv, men du sparar kanske 350-500 kr per timme som du slipper betala till någon annan. Däremot får man som amatör räkna med att det som tar en yrkesman en timme i vissa fall tar dig två, tre timmar eller ännu mer.
"Dra in värmekälla"? Är det fjärrvärme du tänker på? Du får höra med det aktuella fjärrvärmebolaget. Samma sak med bredbandet.
Kommunalt vatten och avlopp brukar betinga en anslutningsavgift på drygt 100 000, men det kan givetvis variera både upp och ner. Hör med er kommun. Tänk också på att detta enbart är en "medlemsavgift". Den fysiska anslutningen tillkommer. El vill ni förmodligen ha. Det brukar handla om en 20-25000 i anslutningsavgift. Fast telefoni kostar från 10000 och uppåt. (I vissa fall har det handlat om hundratusentals kronor.)
Personligen föredrar jag lösvirke, men det beror mycket på att jag tycker det är kul att snickra. Om målsättningen är att få till ett hus så snabbt som möjligt är det säkert bättre med en byggsats. Men om det finns byggsatser med "beskrivningar" till hus större än friggebodar vet jag inte.
Att ge sig på ett husbygge är oftast det mest komplexa (och dyraste) projekt en vanlig människa ger sig på under sin livstid. Att bara lämna tips helt random är inte så meningsfullt. När ni studerat och läst på så kan ni börja ställa mer konkreta frågor. Då blir det lättare att ge konkreta tips.
 
Håller med "andersmc" i det han skriver.
Tidsåtgång kan jag ge ett exempel ur livet, riva av ALLT utom timmerstomme och skorstensstock på 80 m2 torp drygt 100 år gammalt, sen bygga på drygt 80 m2 på tvären (huset blev som ett kors) inkl allt med elvärme.
Det tog svärfar på heltid, far på halvtid och mig själv på ALL ledig tid som fanns inkl nätter ibland knappt ett år.
Vi började riva 1/8 och flyttade in torsdag före midsommarafton året därpå.
1 1/2 plan, byggt i lösvirke med torpargrund efter egen ritning i egen regi. Gubbarna hade byggt flera hus före men för mig var det mitt första.
Lejde bort rörmokeri och tråddragning/inkoppling av el men drog alla rör själv.
 
Tack för svar och fortsätt gärna hjälpa till, kommer på mer eftersom :)

så altså kan man räkna med 10 timmar per kvm, är det totalt för hela huset då eller bara invändigt man räknar på det ? och att isånnafall att bygga ett hus i lösvirke eller med byggsats man har räknat med då ?
 
Tänk nu på att det där bara är en tumregel. Men man brukar avse snickeriarbetena för ett lösvirkeshus.
 
En byggsats från tex Fiskarheden tror jag på om man är lite händig, att bygga själv i lösvirke är ju det klart roligaste i hela projektet, men det krävs att man är ganska envis:)

Har iof inte byggt något nytt men byggt om en sommarstuga och håller nu på med en ny om/till byggnad av fd sommartuga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.