Hej!

Ville bara kolla med er som har lite koll. Vi är i processen att bygga hus och håller på att komma överens med en firma som ska bygga ett hus vi ritat själva. Vi är i behov att få ner priset på huset och hade ett nytt möte med byggfirman i veckan angående vad vi kunde ändra på för att få ner priset. Vi hade ursprungligen hela fyra stycken våtutrymmen i huset (tvättstuga på övervåning, badrum övervåning, badrum nedervåning samt groventre där värmepanna och tvättho finns). Vi kom då fram till att eftersom våtutrymmen är kostsamma skulle vi kunna spara pengar på att flytta ner tvättstugan till groventrén eftersom den ändå är rätt så stor. Utrymmet där den ursprungliga tvättstugan var 6,7 kvadratmeter och blir istället ett förråd med vanlig plastmatta och målade väggar.

Vi har alltså tagit bort ett våtutrymme på 6,7 kvadratmeter med klinkers för 400 kr/kvm, dock inget kakel utan målad väv på väggarna och gjort om det till vanligt torrutrymme med plastmatta. Byggfirman har dragit av blygsamma 25 000 för denna förändring och jag tycker att det spontant känns som lite. Jag skulle därför vilja veta om det finns någon därute som vet eller kan göra en kvalificerad uppskattning om vad denna förändring skulle kunna kosta oss i kronor och ören. Finns det något slags "snitt" på vad ett våtutrymme kostar per kvm? Denna info vill jag har för att kunna ta en diskussion med byggfirman om vad de borde kunna dra av för att vi gör denna förändring.

Tilläggas bör att vi även "tar bort" fyra stycken garderober, en tvättbänk och en tvättho.

Tacksam för alla synpunkter, fakta, åsikter!
 
Till att börja med vill jag säga att jag inte har någon erfarenhet av upphandling vad gäller bygge av nytt hus.
Eftersom ingen annan svarat, känns det inte helt malplacerat att jag ändå försöker ge min bild av det hela.

Rent spontant skulle jag säga att 25000 kronors avdrag låter rimligt. När det handlar om nybygge så inbillar jag mig att skillnaden mellan att inreda ett rum som våtrum eller inte handlar om huruvida det ska finnas tätskikt eller inte samt vilken klassning eventuell el ska ha.

Tätskiktet i sig består antingen av specialplattor med fogning eller tätmassa plus avrinning. Vid nybygge blir skillnaden i arbete inte så himla stor.

Jag gissar att garderoberna som skulle monteras är klassiska prefabricerade garderober. Det tar inte speciellt lång tid att montera sig såna garderober plus tvättho inklusive dragning av rör och avlopp vid nybygge.

Okej... några tusenlappar till, utöver 25000, går kanske att dra av vid en förhandling, men då rör det sig inte om många tusenlappar på det stora hela.

Varför ber du inte om en tydlig offert på exakt vad som kostar vad?

Får du en sån offert är det enklare att välja och välja bort plus att det visar på lite engagemang från leverantörens sida att faktiskt bistå med tydlig offert.
 
Jag har väl inte heller den erfarenheten när det gäller nybyggnation men med tanke på att en tvättstuga enbart har krav på tätskikt på golvet så känns 25000:- som ett bra avdrag då det egentligen inte är så stort merarbete med att enbart lägga tätskikt på golv inkl. klinker kontra en plastmatta.
Väggarna skall ju göras likvärdiga som jag tolkar det sånär som på väv eller inte väv.
Garderoberna och det övriga är inga dyra saker i sammanhanget.

25000:- låter som sagt som ett bra avdrag faktiskt... (tyvärr)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.