Fråga 1:
Hur ser man skillnad på eldfast och vanligt tegel?

Det kan såklart sotaren svara på, men jag undrar om någon på forumet är kunnig på området. :)

Lite bakgrund:
Jag bor i ett nyinköpt hus där oljepannan blivit utbytt mot bergvärme. Nu tänkte jag och min sambo installera en kamin och ansluta den till skorsten som tidigare användes för oljepannan.

Skorstenen är murad, och jag tycker teglet ser lite annorlunda ut än vanligt hustegel.

Enligt tidigare ägare ska "det vara förberett för kamin", och det är ett hål upptaget i en av kanalerna så man kan montera kamin.

Fråga 2:
Om det är vanligt tegel, kan man då montera rör i rökkanalen för att undvika att teglet spricker, eller måste man mura om hela skorstenen?
 
Jag har inte fått något svar på forumet ännu.

Jag och min sambo har i alla fall beställt kamin och montering ifrån Eldabutiken i Haninge, och jag frågade dem.

Tydligen så behöver inte skorstenen vara byggd av eldfast tegel, utan det viktiga är att eldstaden som har direktkontakt med elden är byggd med eldfast tegel.

Edit: Vi vet alltså fortfarande inte om skorstenen består av eldfast eller vanligt tegel, men enligt Eldabutiken ska det inte spela någon roll.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.