Hej

Vi har ett tak i vårt sovrum som ligger direkt under vinden. Vi ska tilläggsisolera på vinden och vill då också sätta upp en ångspärr. Vill helst slippa att att riva innertaket för att plasta på glesen.

Är det ok att sätta plast på befintligt gipstak?
 
Ola78
Vet du om du har någon ångspärr i taket idag? Har du det ska du absolut inte sätta någon då man aldrig ska ha dubbla ångspärrar, men annars finns det inget som hindrar att du sätter en ångspärr mot gipsen. Har du en befintligt ångspärr bör du kolla först innan isolering att den är hel annars får du se till att laga dom, bör vara absolut tätt.
 
Jag har ingen ångspärr idag förutom en målad gipsskiva. Utanför denna är det gles och nån typ av papp för att hålla isoleringen på plats.

Är det då ok att häfta plasten på befintlig gipsskiva och sen sätta upp en ny gipsskiva.
 
Ja, plasten fungerar inte bättre mellan gles och gips (kan fungera bättre mellan 2 gips då skarvarna trycks ihop så det blir tätare)

Protte
 
Ola78
Håller helt med Protte, skarvarna trycks ihop bättre om dom kommer mellan 2 skivor. För att göra det riktigt bra så bör du också tejpa skarvarna för att få det bomtätt.
 
tack för svaren!:)

Jag var rädd att en målad gipsskiva skulle fungera som en typ av ångspärr och det kunde bli dubbla skikt.
 
Tänker på en liknande lösning vid ett tillbygge. Vore det inte bättre att sätta ångspärren mellan OSB´n och gipset, i stället för bakom osb´n... på så sätt borde ångspärren bli mindre känslig för eventuella penetrationer. Men vad jag förstått så brukar man sätta ångspärren först och sedan skivorna, varför då?
 
Mikael_L
monk12 skrev:
tack för svaren!:)

Jag var rädd att en målad gipsskiva skulle fungera som en typ av ångspärr och det kunde bli dubbla skikt.
Det borde inte spela någon roll, de ligger mot varandra och utgör bara en lite tjockare diffusionsspärr.
De skikten har alltid samma temperatur och det blir aldrig en daggpunkt mellan dom eller ett fuktdrivande ångtryck in mellan.


micke berglund skrev:
Tänker på en liknande lösning vid ett tillbygge. Vore det inte bättre att sätta ångspärren mellan OSB´n och gipset, i stället för bakom osb´n... på så sätt borde ångspärren bli mindre känslig för eventuella penetrationer. Men vad jag förstått så brukar man sätta ångspärren först och sedan skivorna, varför då?
Ja det var en intressant tanke.

Kanske för att man tycker det blir svårare att täta runt eldosor och rörgenomföringar då ...
Jag vet inte, men som sagt en intressant idé.
 
Väcker upp tråden igen...

Hej!

Har idag ett fritidshus med 5" trästomme utan diffusionsspärr som jag vill bygga on till ett permanent boende genom att bygga ut den till ett större hus.


Finns det någon av gips och isoleringstillverkarna. Gyproc, Rockwoll etc. som har bekräftat att diffusionsspärren fungerar lika bra mellan två lager gips som direkt på stommen under första lagret gips?


Min fundering är om det inte kan bli mögelpåverkan på första lagret gips det som sitter utanför diffusionsspärren!?!

(Kondensering på utsidan diffusionsspärren)


Nästa fråga är hur gör man med eldosor som kommer 13mm djupare. Finns det lock och skruv som är anpassade för det?


Går det bra att lägga diffusionsspärren mellan två lager gips utan mögelpåverkan i.o.m kondens så måste man då väl kunna bygga en installationsvägg med 2" träreglar men då blir det kanske knivigare med eldosorna. Kanske någon som har erfarenhet av det?
 
Snarast mindre risk för för kondens på utsidan av plasten om den ligger mellan två skivor.

Det finns förhöjningar till eldosor. De bör du montera innan du sätter upp plasten. Planera så att det inte kommer skarvar där det är eldosor. Sedan när plasten är häftad skär du ett hål i plasten 5-10mm innanför eldosan och kränger ut den. Då blir det tätt utan tape. Dubbla eldosor måste du tejpa.

Mvh Findus
 
  • Gilla
HeliTech-67
  • Laddar…
Mikael_L
Om fritidshuset är uppvärmt så är det ingen alls risk att det blir något mögel på gipsskivan bakom plasten, den skivan kommer nämligen alltid vara varm, och torrare än den nya skivan in mot rummet.

Har du ett fritidshus som under långa tider på året står ouppvärmt så kan man ta en funderare på hur det blir.
 
  • Gilla
HeliTech-67
  • Laddar…
OK, tack för snabba svar.

Jag bollade även frågan med Isover som jag väntar svar ifrån.
 
Min fråga till Isover.

Isover-Variabel ångspärr



http://www.isover.se/isolera-yttervagg-inifran



Hej!


Vi har ett fritidshus gjort på en regelstomme på 5" träreglar.


I ytterväggar liksom tak finns ingen plastfolie monterad med tanke att huset skulle stå ouppvärmt vintertid.


På ytterväggar är alltså gips monterat utan plastfolie direkt på regelväggen.


Nu vill vi helst inte riva ner gipset. För att sedan bygga en installationsvägg på insidan.


Finns det möjlighet till det utan mögelpåverkan på gipsets papper och sedan trästommen?


Mina funderingar är om väggen ser ut som den gör idag. Utifrån-In räknat.


22mm träpanel, vindpapp, 145mm träregel, 13mm gips.


Kan jag då montera direkt mot gipset alt. en luftspalt på 5mm.


- VarioXtra(Variabel ångbroms),

45-90mm bred träregelstomme med isolering, 12mm plywood, 13mm gips.



Min tanke med "- VarioXtra(Variabel ångbroms), " är just om det skulle undvika kondens så att jag slipper riva det inre gipslagret.
 
...det är idag ett fritidshus som vi ska bygga ut till ett året runt hus som kommer givetvis vara uppvärmt året om.

Längre ut än en 1/3 kommer inte ångspärren monteras.
 
Med väggar och tak så blir det ungefär 105kvm gips. Till en kostnad av c:a 2.600kr

Men går det inte att säkra att det inte blir mögelpåverkan så river jag hellre skiten och bygger med gips endast på insidan av stommen som det borde vara gjort från början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.