14 199 läst · 40 svar
14k läst
40 svar
Olja i kompressor
Sida 1 av 3
Jag står inför att byta oljan i en gammal kompressor jag köpt. Det är en gammal sak med v-block med gjutjärnslopp samt lopp och kylflänsar i ett stycke. Tidigare har jag kört med Julas olja för kolvkompressorer, men nu inför nästa byte undrar jag om det är rätt med en så modern olja för en så gammal kompressor.
Vad tycker ni?
Vad tycker ni?
Jag köpte kompressorn billigt i minst sagt smutsigt skick, nu har jag lagt ner ganska mycket tid på att fräscha upp den och hoppas på att den ska hålla länge, med rätt underhåll förståss! Hur många timmar är det rimligt att man låter den gå mellan oljebytena?
Anledningen till min undran är att jag tycker att den blir lite väl varm när den fått jobba lite. Den luktar varm och det fräser om man skvätter lite vatten på topplocket. Är detta onormalt?
Anledningen till min undran är att jag tycker att den blir lite väl varm när den fått jobba lite. Den luktar varm och det fräser om man skvätter lite vatten på topplocket. Är detta onormalt?
Bara så att jag förstår dej rätt: Är det en bensinmotordriven kompressor eftersom cylindern blir så varm?
Jag har förvisso inte funderat på hur varm min eldrivna komressor blir - men inte tror jag att kylflänsarna blir så varma att det skulle fräsa om dom.
Blev lite nyfiken nu. Jag ska kolla i kväll.
Jag har förvisso inte funderat på hur varm min eldrivna komressor blir - men inte tror jag att kylflänsarna blir så varma att det skulle fräsa om dom.
Blev lite nyfiken nu. Jag ska kolla i kväll.
Det är väl inte fel att börja kompressorns nya välskötta liv med ett oljebyte, och varmt blir det, det finns en anledning att det sitter kylflänsar och oftast kylfläkt på dem. Utan att veta säkert är det nog kompressionen av luften som gör mest värme, inte friktionen. Ett litet experiment om man villl experimentera med det är att pumpa upp ett bildäck med cykelpump och känna vart pumpen är varmast när man är klar, det brukar märkas rätt avsevärd skillnad mellan framänden och bakänden.Äldre kompressorer med gjutjärnscylindrar och toppar torde bli varmare än modernare aluminiumcylindrar, dels pga materialet, men även pga att det brukar vara färre och grövre kylflänsar på gamla kompressorer.Lateralus skrev:
Den fick ett byte precis när den kom hit Det börjar bli dags för nästa byte tror jag, den har gått ett år nu ca. Jag är med på fysiken angående att komprimerad luft blir varm, det jag saknar är erfarenhet om hur varmt det får bli. Är det risk att något skadas? Jag inser att den kommer att nypa förr eller senare.
Skrämmande nog så saknas kylfläkt, remhjulet är inte alls format så som det brukar vara på liknande kompressorer, det är helt ofläktande. Hur länge är det rimligt att köra en kolvkompressor kontinuerligt?
Skrämmande nog så saknas kylfläkt, remhjulet är inte alls format så som det brukar vara på liknande kompressorer, det är helt ofläktande. Hur länge är det rimligt att köra en kolvkompressor kontinuerligt?
Det låter inte alls rätt. Jag har alldrig sett en kompressor utan kylfläkt.Lateralus skrev:
Antingen har man bytt remhjul någongång, eller haft separata fläktblad på axeln som nu saknas.
Kan kan du modda dit en 230v fläkt som blåser lite. Torde inte behövs så mycket om du bara kör kompressorn lågintermittent, typ 5min gång, 20min vila.
3hk låter som en modell med 150-200l tank kanske?
Nu har jag kört min kompressor i 10 min nonstop och visst blev cylindrarna varma, men inte värre än acceptabelt - det är möjligt att jag kanske körde för kort tid, men tror inte den blir så mycket varmare. Det är en 2cyl 2100 W. tror den är 4 - 5 år gammal.
Nej, det har inte jag heller. Det är kul att du skriver det, för det är precis vad jag har funderat på att göra!
Är det orimligt med en intermittens på mer än 20%?
Mycket riktigt, skulle uppskatta att tanken är på 200 liter. Mycket smidig modell med vertikal tank och kompressorn monterad uppe på.
Är det orimligt med en intermittens på mer än 20%?
Mycket riktigt, skulle uppskatta att tanken är på 200 liter. Mycket smidig modell med vertikal tank och kompressorn monterad uppe på.