Hejsan.

Har precis köpt ett hus med torpargrund som ej är krypbar, men besiktningsgubben mätte upp 21% fukt i trät som han nådde. Han sa att det inte skulle vara någon fara om man bara satte in en avfuktare. Han såg ej något mögel eller kände lukt. Problemet är ju bara att största öppningen till grunden är en "kattlucka".

Hur gör jag nu? Tips?
 
Tyresö
Men 21% fukt i trä är väl nästan att räkna träet som torrt. Låter mest som att besiktningsmannen dragit igång en storm i ett vattenglas.
 
Tpl skrev:
Har precis köpt ett hus med torpargrund som ej är krypbar, men besiktningsgubben mätte upp 21% fukt i trät som han nådde. Han sa att det inte skulle vara någon fara om man bara satte in en avfuktare. Han såg ej något mögel eller kände lukt. Problemet är ju bara att största öppningen till grunden är en "kattlucka".

Hur gör jag nu? Tips?
Ta upp en större lucka och sätt in en avfuktare så du får ner fuktkvoten.
 
17% räknas väl som gränsen då man kan börja räkna med påverkan eller ?
 
Absolut max 17% i träet. Mögel och rötsvampsporer kommer annars som ett brev på posten om på sommarhalvåret. Även om det är under 17% träet kan det växa bra på ytan har jag sett då RF i krypgrundsluften är över 75%. Sen hur mycket skada det gör beror också på konstruktion/material. Ytterst lämpligt med någon form av avfuktare och regelbunden mätning av temp, RF och fuktkvot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.