Vi har nyligen köpt ett hus från 1910. I detta fantastiska hus finns en underbar panel av annat mönster än det som idag finns att köpa i vanlig butik i form av pärlspont. Är det någon som vet hur/ var/ om man kan få tag på "pärlspont" i olika mönster? Kan man göra själv?

Tacksam för tips!
 
Ola78
Du kan säkert göra det själv om du har en fräs och rätt profiler till den som du vill ha på pärlssponten. Ett annat alternativ är att du kanske kan ta en bild på pärlsponten du har och gå till ett lokalt hyvleri och be dom hyvla upp den eller om dom har nåt liknande, ev om du kanske till och med kan ta med dig en bit av den gamla pärlsponten du har.
 
Ta med en bit av den gamla pärlsponten och hitta ett bra hyvleri. Det är nog inte billigt att "ta fram" ny spont, men det kanske det är värd?
 
Vi gjorde en deal med ett hyvleri att vi bara betalade en del av kostnaden för hyvelstålet/profilen mot att han får ha den i sitt sortiment.
 
Vi hyvlade upp foder o socklar till vårt kök enligt den modell som fanns i andra delar av huset hos ett lokalt hyvleri.
Ställtiden var ca 500kr och omslipning av stål kostade ca 500kr därefter kostade varje löpmeter samma som profiler ur deras standard sortiment. Har för mig att det var ca 35kr/meter för våra foder som är ca 110x20. Merkostnaden var alltså ca 1000kr för varje profiltyp. Inte speciellt dyrt tycker jag. Dessutom är löpmeterpriserna ofta lägre på lokala sågar och hyvlerier än hos de stora byggmarknaderna. Virkeskvalitén upplever jag också som bättre, iaf i vårt fall.

Vi passade på o beställa så det skall räcka även till matsalen den dagen det blir aktuellt.

mvh
Lenny
 
Lenny: Var köpte ni ifrån? Vi har fått priser på runt 60-86kr/lm, och uppåt för de socklar,foder och lister vi ville ha som inte finns någon annanstans :-/ Vid köp av minst 100lpm.
 
Hm, vi kom nog väldigt billigt undan. 500 för stålet ingen ställtid och mellan 40-50kr/m +moms för foder mellan 125-170mm. Litet lokalt hyvleri med egen skog.
 
Zynx: Åbytorps såg & hyvleri utanför Kumla
kan ha varit exklusive moms jag angav, minns inte riktigt. kan leta reda på kvittot om du vill
 
Marie-Anne skrev:
Vi har nyligen köpt ett hus från 1910. I detta fantastiska hus finns en underbar panel av annat mönster än det som idag finns att köpa i vanlig butik i form av pärlspont.
Blir nyfiken på vad du menar med "annat mönster" kan du lägga upp en bild/teckning eller möjligen beskriva skillnaden.

Det finns tre sätt att tillverka pärlspånt som jag känner till.
-Handhyvla (knappast aktuellt för er som har ett hus från 1910, och jag vet ärligt talat inte om det varit vanligt någonsin, men den grova pärlspånt som kom runt 1850 kan nog varit handhyvlad.)
-Fräsa med handöverfräs, helst monterad i bord. Det finns färdiga profiler att köpa för några olika storlekar av pärlspånt. Cobolt är ett fabrikat som har någon profil.
-Fräsa med vertikalfräs, ungefär som de gör på hyvlerier, fast man väl oftast har en lite mindre maskin hemma. Är man inte hemma på det är det knappast ett alternativ.

Tänker man sig att göra många lister av olika slag under många år kan det vara ett alternativ med något av de två nedre exemplen, men de kräver några tusenlappar in maskin- och skärinvesteringar till att börja med. Däremot är det väldigt roligt att göra det, om man är lagd åt det hållet.
 
  • Gilla
Charles Löfblad
  • Laddar…
lenny skrev:
Zynx: Åbytorps såg & hyvleri utanför Kumla
kan ha varit exklusive moms jag angav, minns inte riktigt. kan leta reda på kvittot om du vill
Det vore intressant, jag anlitade Gropens snickeri, visst en 10% extra för att sponsra lokala företag kan jag tänka mig...
 
hittade kvittot idag:
foder 22x120 28,85kr/m + moms
sockel 31x155 58,88kr/m + moms
ställtid 420kr + moms
stål 420 kr + moms
 
Jag hyvlade fram 2500m 22x95mm pärlspont isomras och betalade 8.05m inkl moms.
 
lenny skrev:
hittade kvittot idag:
foder 22x120 28,85kr/m + moms
sockel 31x155 58,88kr/m + moms
ställtid 420kr + moms
stål 420 kr + moms
Ok, inte så långt ifrån vad det lokala snickeriet tar.
 
Zynx skrev:
Ok, inte så långt ifrån vad det lokala snickeriet tar.
ok, kanske ligger närmare för mig med. vilket snickeri brukar du åka till? kan de hyvla profiler?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.