Står i kö på en färdig tomt med framdraget vatten, fjärrvärme,avlopp & el.
Då min svåger äger en grävfirma kommer han fixa allt grävjobb med grund/platta.
Vad brukar dessa jobb gå på?
Hur mycke kan jag spara genom att få grävjobbet gratis??
 
Fixar han även dragning av avlopp från kopplingspunkt fram och in i grund.. samma med elen.. dränneringen.. avledning till stuprören.. kista för dagvatten mm.mm.??
Sätter han grunden på plats osse?

Eller ska han bara schakta bort matjorden och återfylla när grunden e klar?
 
vi har inte planerat in riktigt vad som skall göras,
men själva grunden kommer husföretaget gör då det är lite specialare...
 
Jag skulle få betala ca 75 000 för schakt och återfyllnad för en slät o fin tomt.
 
Okay, men då kanske det finns chans att spara en slant.
 
Hemmakatten
Problemet är att den som gör grunden (husföretaget) även vill göra schaktningen och utfyllnaden för att vara säkra på att det blir gjort på det sätt som de vill ha det. Risken med att du fyller upp själv är att om grunden inte blir bra (sätter sig tex) så kommer husföretaget garanterat att skylla ifrån sig på din svåger.
 
Ja risken kanske e mycket större att om nått skulle hända i framtiden så får man inte ett dugg för att man gjort det själv.
 
Hyr man en grävare+förare på timmar och handräcker själva så fixar man det för ca. 20´+ fyll, singel och yttre [servis]. För ca. 100´så fixar en firma detsamma.
OBS CA. PRISER!
Sen får man som tidigare skribenter väga in garantier, tidsåtgång och eget kroppsarbete, mm.
Lycka till
 
Jag har hört av en kompis som ville göra grunden själv, han är anläggare, att det var problem med försäkringar, ett tips är att kolla sånt oxå!
 
det är så sant, kanske bättre att låta svågern ta hand om trädgården när huset är klart,
 
Enligt vår säljare var det bara själva grunden vi inte fick göra själva
men dom rekomenderade starkt att låta grundfirman sköta dränering
och återfyllnad runt grunden, just för att marken närmast huset där
lossningen kommer att ske måste klara en fullastad lastbil alldeles invid
grunden. Men efter att ha fått en offert på: Dränering, stuprörsavlopp,
avjämning i grund, överdragning av el tele och servisledningar av
grundaren på 57 000:- så beslöt jag att göra även det själv, då betalade
jag ca 19 000:- istället. Vi har gjort allt grävjobb själva på vår tomt.
Jag skulle tippa på att det skulle ha kostat minst 300 000:- att hyra in
en firma, istället har vi klarat oss på ca 80-100 000:- inkl. egen
avloppsanläggning, singel, bärlager, markduk, rör mm, mm.
 
i tomtpriset på 250 000:- ingår el,vatten,avlopp & fjärrvärme framdraget så det är egentligen "bara" grunden å det kanske är bäst att lämna det till firman som fixar grunden efter vad jag har förstått..
 
Ja men det brukar bara innebära att det är framdraget till tomtgräns.
När vi köpte våran tomt ingick samma men det gällde fram till tomtgräns.. sen alla inkopplingar och rör från tomtgräns till hus får man bekosta själva sen...
 
ahh okay!
 
husgrund kostar ca 150 tusen om du får det billigt.
Det äälra billigaste är att köpa en färdig husgrund från en cementvarufirma, det finns flera varianter.
Du kan gott räkna med att en komplett grundläggning med rör och dränering hamnar på 250 tusen om du lejer bort alltsammans.
Vad gäller din egen kontakt så tycker jag att du utan tvekan skall utnyttja honom, garantier försäkringar och sånt när man bygger är rena blaha, det är i praktiken omöjligt att få ut nåt även om en lejd entreprenör gör några fel.
Var istället med och se till så att jobbet med din egen svåger blir välgjort, tillsammans med den som är byggansvarig, det brukar gå åt mycket grus så ta i i överkant.
När du fyller upp runt grunden kan du använda ett par svartplåtar att fylla emot, grus inanför mot grunden och sedan fyll på med jord på utsidan, använd en fiberduk som skilje mellan leran och gruset, lyft sedan bort plåtarna och det hela är färdigt, du spar massor av grus på det sättet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.