M
Jag hittar inte felkällan till mitt problem att jag och min sänksåg sågar snett de första ~100mm av snittet.

Jag använder sänksågen (Mafell MT55) tillsammans med ett hemmagjort bord där skenan har stöd i varje ända som placerar skenan 90° i förhållande till anhållet. I början av sågsnittet blir vinkeln aningens större 90° och därefter är det i vinkel och rakt.

För att testa att skenan är korrekt sågade jag 190mm från anhållet med hjälp av ett par distanser mellan skivan/objektet och anhållet, dvs längre in på skenan men problemet kvarstår.
 
M
Tillägger att jag inte sänker sågen i skivan som ska sågas utan det finns plats att göra det innan på mitt bord.
 
Har du hela sågens sula på skenan innan du börjar såga? Känner du något glapp mellan skena och såg?
 
M
Ja, hela sulan på skenan plus testet beskrivet ovan där jag hade ytterliggare ca 190mm skena "bakom" sulan.

Glappet är bortjusterat med rattarna på sågen.

Ett test var gjort med skivan fasthållen med tving mot anhållet, annars håller jag med handen.
 
Går sågen på fullvarv innan du sågar?
Ett liknande problem hade jag på en kap/ger där momentet vid start och belastning påverkade snittet rejält, sågen reklamerades.
Kan du lägga material före som ger skenan stöd, det kanske kan vara den som vrider sig en aningen.

/Kent
 
M
Ja sågen går på fullvarv och tappar inte varvtalet nämnvärt.

Jag lägger alltid material med samma tjocklek under skenan i början och slutet av skenan samt strax efter snittes slut.

Kan det bero på att klingan är "fri" i början, dvs tills hela klingan är inne i materialet den sågar? Detta är ju lätt att testa men kanske någon redan har upptäckt detta som felkälla?
 
Om du känner på klingan nedsänkt, med handkraft, kan du röra det sidled då? Kanske något fabriksglapp i infästningen/leden eller lagerna till klingan som är aningen förstora.
 
M
Kollar imorgon, är på jobbet....
 
Släng gärna upp en bild på bordet. Kul att se hur du gjort med stöden för skenan.
 
M
Inget glapp i axialled....

Jag bytte till en ny klinga, samma modell och nu sågar den rakt! Felkällan verkar alltså vara sliten klinga. Är det något som ni känner igen?
 
Kul att det löste sig, och bra att vi fick höra hur det gick!
 
M
Foton var det också

p1010752e.jpg
Bortre anhållet:
p10107540.jpg
Främre anhållet:
p1010753w.jpg
Främre anhållet i en anna vinkel och upphöjt. I detta läge kan inte sågen passera.
p1010758i.jpg
 
Ser ju riktigt proffsigt ut. Snyggt!
 
Har tyvärr ingen som helst input på problematiken med sågen, men ville dels passa på att säga att det var fina bilder samt att det vore väldigt roligt att se mer av ditt MFT om du har lust att posta bilder.
 
M
Bordet är inte så bra som jag skulle vilja men med en klant bakom maskinerna så blir det så alltför ofta. Ska dock tilläggas att en del av vinkelfelen tex beror på att sågen inte var korrekt från fabrik och att jag inte kollade det (den s.k. klant faktorn igen ....)

Summa summarum så skulle jag inte göra likadant igen, tex det främre anhållet för skenan skulla jag flytta till skenans början och därmed inte behöva göra det justerbart i höjdled. Det bortre behöver egentligen inte heller göras justerbart om man inte absolut behöver utnyttja skenans längd maximalt.

Se mer av bordet, dvs ett foto där hela bordet syns?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.