Ny på forumet och behöver råd :)

Jag har ett kök på övervåningen i vårt radhus. Köket ärpå 13 kvadrat och just nu ligger där en linoleummatta. Intill denna i vardagsrummet ligger ett tjock ekgolv.
Kan man lägga spånskivor för att bygga upp och sedan lägga stengolvet direkt på detta?

Tips och råd?

MVH

MrWalker82
 
Du borde kunna skruva golvgips och sen lägga stengolvet ovanpå. Det kritiska är att underlaget blir tillräckligt stumt för att inte plattorna skall lossna (vilket de gör om golvet sviktar).
Glöm inte prima gipsskivorna innan du lägger golvet, annars lossnar plattorna ändå....
 
Rot-armering och flytspackel känns stabilare.
 
MrWalker82 skrev:
Ny på forumet och behöver råd :)

Jag har ett kök på övervåningen i vårt radhus. Köket ärpå 13 kvadrat och just nu ligger där en linoleummatta. Intill denna i vardagsrummet ligger ett tjock ekgolv.
Kan man lägga spånskivor för att bygga upp och sedan lägga stengolvet direkt på detta?

Tips och råd?

MVH

MrWalker82
ALDRIG lägga klinker på spånskiva eller andra träfiberskivor !

Larsa skrev:
Du borde kunna skruva golvgips och sen lägga stengolvet ovanpå. Det kritiska är att underlaget blir tillräckligt stumt för att inte plattorna skall lossna (vilket de gör om golvet sviktar).
Glöm inte prima gipsskivorna innan du lägger golvet, annars lossnar plattorna ändå....
ALDRIG skruva golvgipsen... den ska limmas med flexibelt lim avsett för just detta.

Stefan N skrev:
Rot-armering och flytspackel känns stabilare.
Är underlaget 22mm golvspån på cc600 så är det tillräckligt att limma golvgips men i annat fall så är det helt klart bättre med armerat flytspackel.

Nu vet vi ju inte vad underlaget är under mattan men oavsett rekommenderar jag verkligen att mattan plockas bort innan någonting görs.
 
Om jag river upp mattan och det visar sig vara tunnare golvspån.
Kan man då komplettera och sedan limma gips?
Helst vill jag låta mattan ligga men det kanske är dumt?
PS. Radhuset är byggt -76, kanske säger en del.

Tack för alla svar. Hjälper oerhört

MVH
MrWalker82
 
Du har med största sannolikhet 22mm golvspån i så fall och då är det limma golvgips eller flytspackla som gäller om du ska lägga klinker men plastmattan SKA bort så det är bara att jobba på... ;)
 
Hej igen.
Nu har jag rivit bort mattan med mattstripper. Under mattan är det betong.
Mattan lossnade utan problem men mattans lim blev kvar.
Kan man prima på detta å lägga fix eller måste även detta bort? Sitter som f_n.

MVH
 
Slipa bort det mesta av limresterna, så mycket du kan och orkar.
Prima sedan och lägg klinkern på detta...
 
Tack för all hjälp!!

MVH
 
Så lite så... hoppas allt blir bra nu. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.