Har en undring om någon här skulle kanske kunna veta va jag har för fel med mina brytare.

Har en kronbrytare och under den sitter de en dimmer. När kronbrytaren är tillslagen funkar dimmern men när jag slår av kronbrytaren fungerar inte dimmern.

Är säkert jättesvårt att säga vad de skulle kunna vara men någon kanske har varit med om något liknande?
 
E
kron brytaren ligger före dimmern och bryter upp kretsen till den precis som till en vanlig lampkrets skulle görad^_^b
 
dom har väl troligtvis lagt dimmern i serie med kronbrytaren, spelar det någon roll vilken av knapparna på kronbrytaren som stängs av?

har du tagit loss brytare & dimmer och kollat vilka färger som sitter var?
när är detta ditsatt och när gjordes elen i huset?
 
De är en trappbrytare inte kronbrytare, sorry. Har tagit loss både trappbrytren och dimmern och fasen går in där den ska och tändtråden ut. När detta är gjort vet jag inte. Kan de bli någon skillnad om jag byter plats på de?

Kollat även i dosan och de ser ut som de är rätt kopplat där med. Men då borde de ju fungera som de ska iofs hehe ;)
 
vart sitter överkopplingen på fasen till dimmern då?
 
överkopplingen? Vad menar du med de? Fas går in på pil in och tändtråden sitter på sinuskurvan med pil igenom, de är en eljo trend brytare om de är till någon hjälp.
 
jo, men jag menade på trappbrytaren som sätter dimmern ur funktion, det satt väl en trappbrytare & en dimmer?
Styr dessa samma lampa?
 
Du har helt rätt. En trappbrytare och en dimmer. Trappbrytaren styr lampan i taket och dimmern styr några spottar i en nisch.
 
I dosan så går fas ledningrna ner till brytaren och dimmern och kommer 2 tändtrådar tillbaka. Sen går tändtrådarna och nollan ut till taklampan och spottarna.
 
Ja, vi vet kanske inte exakt hur, men du har ju uppenbarligen kopplat galet, har du byglat tändtråden till dimmern istället för fasen kanske? Lägg upp foto om du inte får rätt på det..
Kan vara en sparkopplad trapp där fasen går in på pil ut.
 
Redigerat:
Har du 2 trådar ifrån kopplinsdosan ner till brytare & dimmer?

Edit: fan, ett sånt här problem löser man på under 5 minuter IRL men på ett forum blir det krångligt....
 
så här ser de ut i dosan iaf.
 
  • bild-1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
trappbrytaren
 
  • bild-2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
dimmer
 
  • bild-3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har ju slitit sönder spaken till den öppningsbara wagon.. Vilken belysning matar kabeln? Ser ut som du matar dimmern med tändtråd fast jag ser inte så bra.. Det borde ju komma upp 2 bruna och 2 svarta ur en öppning i dosan enligt din beskrivning?

Men det borde vara enkelt för dig att koppla rätt, ta bara reda på vilken som är fast (obruten) fas i dosan, t.ex. brun. Fasen ska in på en av pilarna på dimmern och på den del av brytaren som är ritad som ett fast streck.
Tändtråden som går till spottarna kopplar du längst till vänster på dimmern. Tändtråden till taklampan kopplar du till en av de växlande kontakterna som ritat på strömställaren.
Neutralledarna går obrutna.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.