Vi har ett värmegarage som är i vinkel med vårt hus.
Problemet vi har är att man gjutit golvet så allt vatten från bilen (snö osv) rinner ut mot väggarna.
Man (Tidigare ägare)har försökt lösa detta med en gummiremsa längst ner vid glovet. Dock håller inte detta + att man också har monterat skåp (trä) som står på marken.

Jag har funderat på att flytspackla med industrispaket med lutning mot mitten av golvet samt att "lyfta" gipsskivorna. Dock är detta ett större jobb så jag undrar om någon har en kreativare lösning som är enkelt för att förhindra vattnet att springa upp i skåp och väggar.
 
Tyresö
Då vet jag exakt hur er garageplatta är gjuten, Dom som har gjutit plattan har använt en lång regel - från sida till sida - som dom har rivit av betongytan med. Dom har dessutom haft en hyfsat stabbig koncistens på betongen (S3, sättmått 100 - 115). Med den kombinationen så blir det svårt att undvika att få en "bulle" mitt på plattan pga när dom på var sin sida om regeln försöker dra av ytan, så bockar sej regeln och om man då inte tvingar regeln att vara vinkelrät, det är då det blir en "bulle" mitt på plattan. Hade dom använt en lösare koncistens (typ S5), så hade bullen jämnats till när ytan ska slodas - troligtvis är betongplattan gjuten mitt i högsommarvärme.

Det är därför man alltid ska gjuta med höjdlaser - då är alla m2 på betongplattan exakt - oavsett koncistens på betongen.

Ni har 2 alternativ, om ni vill göra en permanent lösning - och båda alternativen är ungefär lika dyra.
Antingen flytspacklar ni hela golvet, eller så fräser ni bort "bullen" och diamantslipar hela golvet, så det liknar Terrazzo. Det är riktigt snyggt - jag har gjort så med mina carportsplattor som är i svartpigmenterad betong, som jag diamantslipat och sen målat med betongolja (kommer inte på vad oljan heter), men det är riktigt snyggt. Betongfräs, diamantslip och höjdlaser finns att hyra - ni klarar av att göra det jobbet själv.

Ungefär så här ser mina carportsplattor ut
images
 
Kan bara hålla med Tyresö.
Att slipa betong är inte så svårt. I varje fall inte på gareplattenivå. ska man ha det spegelblankt blir det nog knivigare.
Det dammar rätt bra dock så utsug plus mask rekommederas
 
Tyresö
Glömde tillägga: Hyr en byggdamsugare också, som ni kan koppla till sliparna - dammet är livsfarligt....stenlunga..
 
Ställ bilen ute... :)
 
Myran_1 skrev:
...att "lyfta" gipsskivorna. Dock är detta ett större jobb så jag undrar om någon har en kreativare lösning som är enkelt för att förhindra vattnet att springa upp i skåp och väggar.
Låter som du har samma problem som mig. Min platta lutar utåt kanterna, men längs kanterna har man gjutit upp en liten klack, ganska grov betong. Klacken ligger an mot gipsskivorna. Klacken suger upp vattnet som går ut i gipsskivorna. Har hittat gipsskruvar längs golvet som börjat rosta och även mängder av svarta prickar som jag tolkar är någon form av mögel.

Hur tänkte du lösa/fått några tips om problemet med gipsskivorna? Någon annan som har tips? Hur "lyfter" man dom?

Jag tänkte mig så här: Såga bort nån decimeter av gipsskivan närmast golvet och kontrollera träreglarna innanför gipsskivorna och hoppas att trät fortfarande är bra. Ser det bra ut måste jag laga hålet på något vis. Kanske helt enkelt skära till nya bitar gips och sätta igen. Dock ej lägga gipsen hela vägen ner till golvet. Kanske sätta golvsocklar, ca 5mm ovan golvet
 
jag kom att tänka på en enkel variant, när jag byggde mitt garage så fuktspärrade jag utsidan av lecablocken med kall-asfalt. funkar som tjock färg ungefär. blir vattentätt

fäster både på betong och trä. måla betong och vägg ca 10cm. Det kommer inte leda bort vattnet, men hindrar att gips, trä blir blött.

/b



http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-17328.aspx
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.