Jag har köpt ett fint hus från 1943. Det är välisolerat och har bergvärme installerat.

Men, vi har också en fin kamin från Waxmora som verkar ge mycket värme när man eldar med den. Sotaren hävdade att kaminen ger ca 7 kW när man eldar.

Nu undrar jag vad som lönar sig - köra all uppvärmning på bergvärmen, eller köpa huggen ved och elda som ordentligt komplement till bergvärmen? Eldning har mysighetsfaktorn, men lite extra jobb... så jag bara undrar vad som lönar sig ekonomiskt.
 
_ap_
Ja du, inte lär du tjäna några stora slantar på att elda.
 
Enda gången du tjänar på det är om den behöver använda tillskott, då kan du elda upp värmen när det är som kallast
så tillskottet inte behöver användas..
 
Varför köpa huggen ved?:O...Skall ni elda med kontinuitet för tjäna in så köp okluven och lägg ner lite arbete,bäst är det att tänka på dessa saker på vår,tidig sommar...;)
Färdighuggen enbart för mysbrasor...
 
Om du eldar när inte värmepumpe själv klarar uppvämnngen (förutsat att värmepumpen har en inne givare som komplment) så kan d nog tjäna 2-300:- på ett år.

Eldar du även när värmepumpen själv klarar uppvärmnings behovet kanske du kan tjäna en eller 2 hundringar till. (men frånga är hur komforten bilr? vad är bekvämast, en radiator i varje rum eller en vedkamin o kallt på alla andra ställen)
 
Ok, jag hör vad ni säger. Då blir det till att elda när vi vill ha det mysigt hemma, och låta bergvärmen ta hand om grovgörat!

Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.