Snart är det dags för inflyttning/övertag av det hus vi köpt...
Har sökt runt lite på forumet men inte hittat någon bra tråd med info gällande saker att fixa före inflyttning.
Tänker då mest på det praktiska med försäkring, el, adressändring osv.

Det jag löst hittills är;
* pratat med elbolaget
* gjort flyttanmälan/adressändring
* löst villaförsäkring
* pratat med renhållningsverket angående sophämtning

Vad finns det mer för saker som jag bör ordna före inflyttningsdatum?

Ös på med tips.... d^_^b
 
* Vatten och avlopp
* Fjärrvärme (om det nu är aktuellt?)
* Internetabonnemang, flyttning eller nyanmälan
* Telefoniabonnemang (om du är lite gammaldags och gillar fast telefoni ;))
* Skaffa spade/snöskyffel (hade det varit sommar hade jag skrivit gräsklippare istället)
* Adressändra hos företag du är kund hos (enbart adressändring.se räcker inte alltid)

Jag ser att du har skrivit "pratat med elbolaget". Vad innebär det? Har du enbart ordnat nätabonnemanget? Om så är fallet bör du även skaffa ett el-avtal också (för förbrukningsdelen). Annars blir det onödigt dyrt med tanke på att man hamnar på tillsvidareavtal annars.

Edit: Vatten/avlopp brukar man ju läsa av tillsammans med säljaren på överlåtelsedagen. Samma med el, men där går ju elbolaget in och gör en slutavläsning (fjärravläsning).

En annan bra sak att kolla innan överlåtelsen är att stegar och liknande finns kvar. Detta är fastighetstillbehör och skall inte flyttas från huset. Såvida ni inte avtalat om någonting annat med säljaren?
 
Redigerat:
Tyresö
En praktisk åtgärd som gör det lättare för själva flytten, åk till nya huset och skotta rent från snö ev. sanda - kvällen innan. Har nya huset parkett, köp folierad täckrulle och skydda golven från den värsta snön som kommer att komma in och smälta i huset - ha svabben förberedd.

Är bara huset försäkrat, så löser sej allt det andra mer eller mindre ganska lätt.
 
Mycket bra tips hittills, tackar... :)
Då blir det till att åka och köpa en snöskyffel efter jobbet idag... En större snöskotta (modell "plog") får vi komplettera med vid senare tillfället när man har någonstans att ställa den. Just nu är det ganska fullknökat i källarförrådet...
 
Thomas59
Boka helst en genomgång med säljaren dagen innan tillträdet för:
-avläsning av el, vatten etc
-att kontrollera städning av hus och tomt, tex rent på ovansida köksskåp, bakom badkaret, i pannrum, köksfläkt, kyl/frys/ugn, öppen spis osv, glöm inte att kolla ev garage/uthus
-att gå igenom fastigheten och kolla att det inte finns skador som uppstått efter kontraktsskrivandet men innan tillträdet
-att kolla att allt som ingår i köpet finns kvar, glöm inte stege till taket som ska finnas (byggnadstillbehör)
-ta kopior på kvitton avseende sådant som fortfarande har garanti
-att få huspärmen eller liknande med tex bygghandlingar, ritningar etc.
-att få alla bruksanvisningar för tex vitvaror, uppvärmningssystem osv
-att få en genomgång av hur tex panna, ventilation, ev pumphus osv fungerar

Ta ev med en liten glödlampa med sladd och kolla att alla vägguttag funkar.
Märk upp de olika rummen med tex nummer på dörrar så flyttfirman vet var alla kartonger och möbler ska ta vägen (givet att ni märkt kartongerna förståss)
Utse en inne och en utegeneral, dvs en person som finns i huset och tar emot prylarna och anvisar flyttgubbarna och en som finns ute vid flyttbilen med goda råd och hurrarop till flyttpersonalen
Packa de prylar ni behöver för första dygnet i en eller flera kartonger som ni själva tar med er tex dator, mobilladdare, tallrikar/bestick, kokkärl, sängkläder, handdukar, kläder, toalettartiklar, toapapper, skruvdragare (laddad) osv. Ni anar inte hur svårt det kan vara att hitta allt ni behöver i flyttstöket
Lappar att dela ut till grannar om flyttbilen riskerar att blockera vägen. Dessa lappar bör iofs delas ut några dagar i förväg
 
  • Gilla
danielmagnusson
  • Laddar…
Glöm inte att undersöka var områdets pizzeria/kebabställe ligger.

Detta bör göras i god tid innan flytten drar igång. För när arbetet väl dragit igång och magen börjar kurra gäller det nämligen att hitta föda snabbt! Annars kan den glada stämmningen snabbt övergå till irritation och bråk.
 
  • Gilla
Sonjas
  • Laddar…
Det bara väller in bra tips, tackar... d^_^b
Tipset att kolla in pizzerior är som alla vet extremt viktigt, alla vet ju hur illa det kan gå när det kurrar i magen och humöret börjar tryta. Sånt vill man givetvis undvika...
Är uppväxt på orten där huset ligger och är mycket tacksam över att det faktiskt tillkommit ytterligare en pizzeria sedan jag flyttade därifrån för ca 10 år sen... :D

Tipset angående kontroll av vägguttag var faktiskt något jag missade när jag köpte nuvarande bostadsrätt. Ett uttag i vardagsrummet fungerade inte och detta märkte jag först efter 2 månader. Föregående ägare hade lekt elektriker när han skulle koppla in en dimmerknapp på väggen, och det var felkopplat kors o tvärs... Fick ta dit en elektriker som ockrade mig på 800 kr för 15 minuters arbete, han var nog gladare än jag när jag fick räkningen ;)
 
Just det där med vägguttag och liknande kontroller är lite sent att göra precis före inflyttning. Det skall man upptäcka vid sin besiktning eller undersökning innan man skriver kontrakt (eller i samband med besiktningsklausul).

När det gäller ev. fel i huset så är det sådant som uppstått mellan kontraktskrivningen och tillträdet som är intressant. Dvs fungerar fortfarande vitvarorna, pannan och andra delar av uppvärmningsystemet, har det uppstått skador ex. stora repor i parkettgolvet när säljaren flyttat ut sina saker och liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.