hmm. så kan det vara han/hon menar. ska kolla på pantbreven som är utfärdade på huset, tog färgkopia på dem hos mäklaren när vi skrev kontrakten från när huset byggdes och framåt, några är på 300:- =)

i helgen så har vi mest spacklat och slipat...
148671_10150112731131241_532611240_7904651_6184095_n.jpg
154278_10150112731571241_532611240_7904667_2541139_n.jpg

vi hann även med att måla på taket i sovrummet med 1 lager vit primer
149070_10150111929721241_532611240_7890530_7907408_n.jpg

kakelkillen var där i fredags och flytade golvet första vändan.
154320_10150111285106241_532611240_7883007_7732177_n.jpg

tog idag och köpte en ny vedspis med topmatad skorsten då ena skorstenspipan som vi tänkte använda har stopp. fick ner ett järnrör ca 0.5m och var bara aska. så blir vid ett senare tillfälle att knacka upp ett hål i nederkant o få se om de fyllt skorstenen helt eller inte. eller så blir det att vi tar hit en sugbil som suger skorstenen samtidigt som vi ska suga bort isoleringen på vinden och utbyggnaden.
vedspisen5.jpg
vedspisen3.jpg
vedspisen2.jpg
vedspisen4.jpg

bjuder även på en bonusbild på husägarna från vårat bröllop 14e augusti i år.
59411_491952611240_532611240_7304819_8323814_n.jpg
 
Redigerat:
Hej igen, eftersom mitt inlägg blev omtalat kan jag förklara mig.
När jag ser ett hus från 1900-talets början, så har man en förväntning om hur där ska se ut invändigt, jag förväntar mig då inte öppen planlösning, limträbalkar och spottlights i tak,, mm mm
Precis som om jag ser ett modernt funkishus har jag vissa förväntningar där också.
Ett hus är inte ett på utsidan och ett annat på insidan, utan det är helheten hos de olika som är = charmen.
Det har under en längre tid varit populärt att köpa dessa 1900-tals hus och "öppna upp" och modernisera, och jag tycker att det är väldigt synd! Husen tappar sin "Identitet" och själ.
Sen säger inte jag att i detta fallet gör ni fel, det är erat hus och ni ska självklart göra som ni tycker är fint.
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
förstår din synpunkt, och vi får se hur det blir i slutändan och när inredningen blir klar.

i helgen så kommer köket monteras och troligen tapetseras i vardagsrum och kök.
ska åka och köpa tapeterna som vi vill ha i sovrummet.
 
T
imo tycker jag Daniel och Katta gör helt rätt.
Ett gammalt hus med lite charm, men ändå modern så det inte kns som man lever på 20-talet.
Jag hade fått krupp av att bo i ett gammalt hus bara för att det är gammalt, eller ett nytt bara för det är nytt.

Man ser ju väldigt ofta äldre möbler och inslag i nya hus, detta är ju bara tvärt om, modern standard i ett äldre skal.

det är lite som pensionärer som klär sig som pensionärer bara för man är pensionär, get my point?
helhelten kan lika gärna vara att man tar allt av det goda, charmen och det traditionella i husets utsida, men det moderna och bekväma med en modern insida.
Kombination är helheten imo, inte att prompt efter punkt och pricka originalrenovera.

och ska man va så hårddragen så var ju huset redan förstört med det 50-talskök som fans innan renoveringen.
och att ens vatten och avlopp var indraget är ju rena hädningen isåfall!

Go for it Daniel och Katta :)
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Thullen skrev:
imo tycker jag Daniel och Katta gör helt rätt.
Ett gammalt hus med lite charm, men ändå modern så det inte kns som man lever på 20-talet.
Jag hade fått krupp av att bo i ett gammalt hus bara för att det är gammalt, eller ett nytt bara för det är nytt.

Man ser ju väldigt ofta äldre möbler och inslag i nya hus, detta är ju bara tvärt om, modern standard i ett äldre skal.

det är lite som pensionärer som klär sig som pensionärer bara för man är pensionär, get my point?
helhelten kan lika gärna vara att man tar allt av det goda, charmen och det traditionella i husets utsida, men det moderna och bekväma med en modern insida.
Kombination är helheten imo, inte att prompt efter punkt och pricka originalrenovera.

och ska man va så hårddragen så var ju huset redan förstört med det 50-talskök som fans innan renoveringen.
och att ens vatten och avlopp var indraget är ju rena hädningen isåfall!

Go for it Daniel och Katta :)
Thullen, du förstår inte min poäng, den handlar inte om vatten/avlopp eller möbler!
Jag orkar inte dra detta längre, jag tror de flesta förstår.

Så Daniel med Fru, ni jobbar på riktigt bra, det går undand^_^b.
Lycka till fortsättningsvis....
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Tur att "Vita huset" säger till nu hur denne känner när renoveringen kommit så pass långt. Som om husägarna skulle ändra på det nu?

Jag tycker ni är grymma och det ser ut som om ni renoverar ordentligt och inte fuskar.

Lycka till, ska bli spännande att följa utvecklingen!
 
sir_daniel:

Var i Stockholm ligger huset?

Grymt bra jobbat, det går undan måste jag säga.
 
Härligt inspirerande att se Daniel!
Har själv nyss köpt ett hus från 1930 nere utanför Malmö som jag ska renovera upp.
Kul och se er arbetstakt! ;)

Lycka till och tror de kommer bli kalas när de blir klart!

Mvh
Fredrik aka Fidde @ Zatzy... ;)
 
Hej och välkomna.

Ser trevligt ut. Bra jobbat och hoppas att ni har tid och ork. Kan själv erkänna att det går i vågor;-)

Lycka till!

Henrik
 
P
Jag hejar också på! Vet hur jobbigt det är men det kommer bli bra. Visst är det kul med spån? Not.. usch sånt är tråkigt. Vi hade i taket blandat med kalk...

Sen tycker detta med "byggnadsvård" får många gånger till överdrift. Min definition av byggnadsvård är att ta hand om huset. Inte hela tiden bevara allt. Det är en annan sak och det finns så många andra som gör det. Alla hur behöver inte "bevaras" som ursprungsskick. Och hur vet man vad som är orginal? Skulle vi bevarat "orginal" fönster så skulle vi fått byta stora 60-tals fönsterna mot små 20-tals.. Så det fanns helt enkelt inga "orginal" kvar.
Och inte f-n bevarade man allt gammalt förr. När den ena stilen tog över från den andra så ändrade man för att "ligga i tiden". Ta detta med spröjs. Sånt fanns pga stora glas var dyra och nästa omöjliga att göra. Idag köper man stora glas billigare än små och betalar extra för spröjs. Skulle man kunnat förr köpt stora fönster utan spröjs så hade man gjort det.

Har själv gjort liknande renovering av en 1929års Skånelänga där vi till och med grävde ut grunden och gjöt en ny "platta" med golvvärme... Usch säger säkert många men det lyssnar jag inte på. Men tittar man utefrån så är det svårt att se det "moderna". Tror ert hus blir super.
 
inte så mycket bilder att visa då vi mest spacklat och slipat.

dock så är klädkammaren målad vit invändigt.

samt så är köket uppe (stommarna iallafall).... men bilder kommer ikväll
 
Jag tycker såna här trådar är kul. Härligt med lite takhöjd att jobba med, vårt 70-talshus har bara 2,40, då får man passa på minsta centimeter. Men å andra sidan kommer ingen byggnadsvårdare och kräver att vi ska behålla allt i 70-talsorginal :-D

Ska få hit snickare idag som TAR BORT kaminen i äkta vit mexitegel. Blir 40 grader uppe och 12 grader nere när man eldar i den.
 
W
Vita Huset skrev:
Hej igen, eftersom mitt inlägg blev omtalat kan jag förklara mig.
När jag ser ett hus från 1900-talets början, så har man en förväntning om hur där ska se ut invändigt, jag förväntar mig då inte öppen planlösning, limträbalkar och spottlights i tak,, mm mm
Precis som om jag ser ett modernt funkishus har jag vissa förväntningar där också.
Ett hus är inte ett på utsidan och ett annat på insidan, utan det är helheten hos de olika som är = charmen.
Det har under en längre tid varit populärt att köpa dessa 1900-tals hus och "öppna upp" och modernisera, och jag tycker att det är väldigt synd! Husen tappar sin "Identitet" och själ.
Sen säger inte jag att i detta fallet gör ni fel, det är erat hus och ni ska självklart göra som ni tycker är fint.
Blev ju lite gnäll på ditt inlägg men jag vill bara säga att jag håller med till fullo. Man har vissa förväntningar på hur ett hus ska se ut inne beroende på hur det ser ut på utsidan och det handlar inte om rör, uppvärmningssystem, att ha utedass etc. Ett 1900 tals torp helt klätt med gips utan lister på insidan och dessutom allt vitt är inte snyggt enligt mig.

Därmed inte sagt att detta blir så men det var nog inte vad det hela handlade om. Det är kanon att folk tar sig an äldre hus och fixar upp dem så att de blir använda igen.

Kul med en tråd med så många bilder det är jätte kul att följa dessa och ni gör ett kanon jobb. Ska bli kul att se slutresultatet.
 
en liten kort uppdatering.

kök o vardagsrum är tapetserade, lister inköpta, sista elementet uppsatt (ett hög element brevid altandörren), badrummet har fått tätskick (duk ska på i dusch o lite annat)

162745_10150120505656241_532611240_8025015_5405746_n.jpg
66180_10150120505281241_532611240_8025005_686394_n.jpg

156938_10150120504466241_532611240_8024980_1793221_n.jpg

63992_10150120504946241_532611240_8024994_7519089_n.jpg

155055_10150120503076241_532611240_8024951_4813625_n.jpg

35459_10150120503396241_532611240_8024960_5704025_n.jpg
 
ett tag sedan jag skrev något här, varit bortrest några dagar samt jobbat på annan ort, men bygget har framskridigt ändå =)

det som hänt är:
sista elementet är på plats i denna etapp av bygget samt värmen är kopplad till pannan så nu har vi vattenburen oljeledad värme i huset =D

högelement
hus1.jpg

tapetserat i sovrummet (dock ingen bild då jag glömde ta det)
men det viktigaste, tätskicktet i badrummet är klart och kakelkillen är där nu och håller på =)
hus2.jpg

tätt o bra (hoppas jag :p )
hus3.jpg
 
  • Gilla
kes0
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.