Vårat hus var utan eldstad o det fungerade. Det rummet vi hade svamp i hade plastmatta med en läckande frys ovanför så det var kanske inte så konstigt...
 
Jag tror att Tyresö driver med oss. Vi är i byggnadsvårdsdelen av forumet, Tyresö, du kan väl respektera den typ av renovering och syn på byggnader som vi har. Här ventilerar vi nogrannt olika lösningar för äldre hus som kanske kräver andra lösningar än moderna byggnader. Och vi gillar tofflor! :)
 
Tyresö
gafsan skrev:
Jag tror att Tyresö driver med oss. Vi är i byggnadsvårdsdelen av forumet, Tyresö, du kan väl respektera den typ av renovering och syn på byggnader som vi har. Här ventilerar vi nogrannt olika lösningar för äldre hus som kanske kräver andra lösningar än moderna byggnader. Och vi gillar tofflor! :)

Om ni gillar iskalla golv, då är detta ett helt fel delforum för mej. Min idé är att behålla allt det gamla som är synligt - fast under ytan så är allt modernt med modern standard.
Jag har pumpat betong i enormt många kulturarv - just pga modern standard men med den gamla ytan som återställs. Jag jobbar även med såna projekt till privatkunder som fått nog av knarrande iskalla golv. Det finns färdiga moderna lösningar som är godkända och fungerande. Jag har sett otroligt snygga restaureringar, fast med modernt blandat med nytt, i gammaldags stil. Jag har bl.a pumpat betong till modern restaurering i Drottningholms slott och och till Skansen och Ulla Winbladhs restaurang - och väldigt många fler gamla hus. Alla kunderna är väldigt nöjda med resultatet.

Så länge man kan dölja betongen, så ser jag inga problem att det finns en betongplatta under brädgolven. Det enda man verkligen måste vara noga med är att betongen INTE får ligga i direkt anslutning med trävirket - men det löser man med några cm frigolit, som distans och sidoisolering till betongplattan.

Men om hela poängen är att man vill ha dom genuina Carl Larsson-knarrande golven, som är iskalla - då ska man låta golven vara, och ta på sej extra yllesockar istället.
 
Redigerat:
Tyresö, man måste väl inte gilla kalla golv för att man vill bevara ett gammalt hus? Det du beskriver är en ganska genomgripande förstörelse av huset. Har man inga ambitioner till byggnadsvård kan man väl göra så. Att rata moderna ytskikt i väggarna för att man vill bevara det gamla men byta ut husets grund för att modernisera är däremot mycket inkonsekvent. Man förstör inte mycket för framtiden genom att klä innerväggarna med gips eftersom det ganska enkelt kan återställas om någon skulle vilja. Byta grund däremot lär ingen göra ogjort. Är man ute efter att bevara så accepterar man att huset inte har golvvärme. Kräver man golvvärme får man givetvis ordna det i sitt eget hus, men då skall man inte prata om byggnadsvård.

Erik
 
Tyresö
"avemo"

Du har helt klart en stor poäng i ditt inlägg - jag tror den största skillnaden är att du vill löpa hela linan fullt ut, och jag tycker om och uppskattar gamla hus - men vill gärna ha modern standard inbakad.

Sen att jag inte skulle montera in gipsskivor i ett gammalt hus, är pga att jag uppskattar gamla timrade innerväggar utan tapet. Vi ska bygga till vårt hus om 2 år, och då ska tillbyggnaden vara gjord av rundvirkestimmer - trots att jag äger och driver ett företag som pumpar, levererar och gjuter betong + formsättning och armering.

Tillbyggnaden blir mer än dubbelt så dyr för mej, när jag väljer att bygga den i rundvirkestimmer, istället för betongstomme, men jag väljer att göra så eftersom jag tycker att det passar bäst på vår tomt eftersom vi bor nästan mitt inne i en skog (Tyresta Nationalpark).
Och då blir det helt fel att vräka på med en mindre variant av ett Ross-hus. www.ross.se , som jag har pumpat betong till runt hela Mälaren.
 
Jag tycker att Tyresö smygannonserar....... och som sagts tidigare i forumet, ytskikt kan återställas, lagd betong ligger....lycka till.

Just det, nakna timmerväggar hör hemma i uthusen. Kärt ämne som diskuterats tidigare. ;)
 
Tyresö
Ska man annonsera, så bör väl ändå företagsnamnet finnas med......Det finns rätt många i Stockholm som driver samma typ av företag som mej. Det finns ungefär 240 betongpumpar och 560 betongbilar att välja på.
 
Sublim annonsering.

Allvarligt talat så är det ett riktigt stort ingrepp i ett hus med fungerande mullbänk om man skulle banga på med betong. Syllbyte helt OK som ej behöver störa grunden för mycket. Lite pilligt men det är väl allt bygge. :)
 
Redigerat:
Tyresö
Vad betyder "sublim"?
 
Inte helt till fullo uttryckt men fullt begripligt. Dessutom har du droppat några referenser. :p
 
Tyresö
"Gafsan"

Men hur kan du vara så säker på att jag har ett företag överhuvudtaget - och dessutom i betongbranschen, du kan få i hemläxa att försöka hitta mej bland Stockholmsdjungelns alla betongföretag - dvs om jag har ett företag.

Men vad jag tycker är mer illa, är att du lägger din energi på att punktmarkera mej och inte ens försöka hålla dej till tråden - jag har åtminstone gjort vad jag kan för att svara på rubriken till tråden - tycker att du ska försöka göra det också.

Det finns säkert andra forum där det är det är okej att punktmarkera inlägg, och helt enkelt stjäla tråden med totalt ointressant information. Om du har valt den linjen, så kanske du ska söka dej till den sortens forum, annars kan du åtminstone försöka ge din egen syn på trådfrågan och åtminstone försöka föra diskussionen vidare.
 
Tyresö skrev:
Min idé är att behålla allt det gamla som är synligt - fast under ytan så är allt modernt med modern standard.
Det är inte byggnadsvård det är ett modernt hus i gammalt skal... en ulv i fårakläder kan man kalla det! För oss byggnadsvårdare är det viktigt med det äkta. Inte bara en kuliss utanpå nytt och modernt.

Tyresö skrev:
Så länge man kan dölja betongen, så ser jag inga problem att det finns en betongplatta under brädgolven. Det enda man verkligen måste vara noga med är att betongen INTE får ligga i direkt anslutning med trävirket - men det löser man med några cm frigolit, som distans och sidoisolering till betongplattan.
Återigen är det inte viktigast vad som syns eller inte syns. I vårt hus är jag lika noga med vad som finns under ytskikten som jag är med det som syns.


Tyresö skrev:
Men om hela poängen är att man vill ha dom genuina Carl Larsson-knarrande golven, som är iskalla - då ska man låta golven vara, och ta på sej extra yllesockar istället.
Ja det är nästan hela poängen förutom att de varken måste knarra eller vara iskalla. ;)
 
Tyresö skrev:
- trots att jag äger och driver ett företag som pumpar, levererar och gjuter betong + formsättning och armering.
Jag har en svag aning om att det kan vara detta du skrev som får Gafsan att tro att du är egen företagare i betongbranschen... men vad vet jag, Gafsans antaganden kanske grundar sig på nåt helt annat.:D
 
Octavianus skrev:
Det har ju eldats i pannan i köket, under all tid. Vad händer om jag inte gör det i samma utsträckning som förr? Finns det risk då att det kommer mer fukt in som, gör att det möglar?
Om du eldar mindre i kökspannan än tidigare så minskar du ventilationen. Det är gissningsvis något som märks inomhus snarare än i grunden. (Om det märks alls). Det är på sommaren det är störst risk för fukt i grunden, och då eldas det inte så ofta i några hus.

1700-talshus är av flera orsaker inte så känsliga för fukt i grunden.
1. Man var mer noga med var huset placerades än man ofta har råd med idag.
2. Golven är dåligt isolerade varför det blir varmt i grunden.
3. Om ett hus byggdes för 300 år sedan med dålig grund så finns det troligen inte kvar längre. Omvänt gäller att de som finns kvar nog har ganska bra grund.

Erik
 
Tyresö
Sophie skrev:
Jag har en svag aning om att det kan vara detta du skrev som får Gafsan att tro att du är egen företagare i betongbranschen... men vad vet jag, Gafsans antaganden kanske grundar sig på nåt helt annat.:D
Ja, ni ser verkligen till att jag är i centrum - trots att jag inte ens har startat tråden...ganska lustigt faktiskt.

Jo, du har säkert rätt i att hon grundar sin tro på att jag är i betongbranschen, via det inlägget. Men ingen i den här tråden vet om jag ljuger eller talar sanning med det påståendet. Det är ganska lustig situation för mej, eftersom det är bara jag som vet hur det ligger till - och ni "Gafsan" och "Sophie" är så otroligt nyfikna.

Ni på tråden som är så personligt intresserade av om jag är företagare eller inte - snälla, hjälp "Gafsan" och "Sophie" att hitta mej i betongStockholm, så att dom inte sitter uppe hela natten och letar..

Men du "Sophie" jag köper din konstruktiva kritik om mitt inlägg - det är så man för diskussionen vidare, mer av den varan och att fler följer efter med konstruktiva inlägg - även om jag inte har något emot att vara i rampljuset - men det är bättre att TS får behålla sin tråd, och att jag får vara i rampljuset i mina trådar som jag har startat, det är några stycken. Kolla gärna, så ni får en uppfattning om mej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.