Hej,

Vi har byggt nytt och har nu efter 1 år börjat fundera över stora badrummet igen och då har vi ändrat oss angående utförandet.

Badrummet är 4,1x2,5m med isolerad gjuten platta med golvvärme i plattan

Orginal iden var att ha ett STORT badkar längst in som skulle byggas in med upphöjt golv ,ca 2,5x2,2m ca 0,8m höjd över övrigt golv och en trapp.

Nu har vi ändrat oss och vill ha "normalstort" badkar och en dusch. Eftersom brunnen ligger mitt i badrummet nu (där gamla inbyggnaden skulle slutat) måste vi göra en upphöjning så vi får fall på rör från dusch och badkar till befintlig brunn.

Hur gör vi denna upphöjning?

Vi skulle kunna bygga den med reglar, spån och gips men får vi upp värmen då från plattan? tror inte det.
Nästa är att gjuta en platta på den andra plattan ca 15cm hög. blir denna varm av golvärmen som då har 15+10 cm platta att värma och hur lång blir torktiden?
Lättaste hade varit att använda leca block som man sedan flyter på ovansidan, vad tror ni om det med tanke på golvvärmen?

Hoppas det inte blev för rörigt.....men jag behöver all hjälp jag kan få.

Vad är ert förslag?
 
Bump.

Har haft lite mer tankar men är lite orolig att inte få upp golvvärmen från den befintliga plattan. För att slippa torktiden med att gjuta en nytt 15cm högdel som blir ca 2,5x2,2m skulle jag vilja mura på lecablock. Hur tror ni det blir med golvvärmen? Kommer lecablocken isolera för mycket så att vi aldrig får upp någon värme eller kommer den komma upp trots att det tar lite tid?

Ingen som har någon erfarenhet aller tips på andra metoder?
 
Behöver du golvärme under badkaret då? Eller har jag missuppfattat dig? Jag skulle bygga en form och sedan gjuta med slipsats. behöver ju inte oroa dig för tyngden. Den kan du tätskikta inom ett par dagar. Är det så att du vill ha värme ändå tror jag nästan du får lägga en elslinga därunder. tex gjuta 13 cm eps/slipsats slinga på det sedan flytspackel. Lycka till.
 
Jag kommer höja ett område som är 2,5x2,2m. Där kommer stå en dusch och ett badkar med en "gång" mellan dem som blir ca 700mm bred. GV under badkaret kvittar men för duschen och gången vill jag ha värmen.
Jag skulle vilja slippa en elslinga till varje pris så jag vill gärna få upp golvvärmen från den redan befintliga i plattan.
EPS är isolerande men finns det någon annan "fyllning" som inte har månader av torktid före tätskiktet och kan värmas av min golvvärme?
 
slipsats, som sagt. kan tätskikta efter ett par dar som jag skrev tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.