Hej!
Vi ska ha bergvärme till vårt nya hus (ca 140 m2 boyta).

De kommer vara två badrum varav ett med badkar. Tänkte bygga in dessa i ett välisolerat "maskinrum". Det jag funderar på är hur stort utrymme jag behöver - en sak som påverkar detta är självklart hur många enheter där kommer finnas.

För ett nybyggt hus - bör jag välja VP med inbyggd varmvattenberedare eller ska jag ha en separat?

Fördelar/Nackdelar?

Stort tack på förhand!
 
Dimensionera maskinrummet ordentligt. Rum för vp+extern vvb+ev. volymtank, expansionskärl plus vettigt utrymme för att jobba med grejerna, tänk också i förväg på hur man ska få in och ut maskinerna när det är dags att byta.

Vad gäller extern vvb handlar det bara om vv-behovet. Hur många ska bo i huset? Någon som älskar långa varma duschar? Tonåringar? Storlek på badkaret? Vill ni kunna duscha hela hushållet efter varandra på morgonen?

Vad menar du med att maskinrummet ska vara välisolerat? För ljud eller temperatur? Vad vill du uppnå med det?
 
Tack för ditt svar!
Självklart är det ideala alltid att kunna ha stora utrymmen för allting, men vill helst inte ta upp för mycket av boytan med ett maskinrum.

Det kommer främst bo 2 personer där, men ska även fungera när barn och barnbarn kommer och hälsar på. Dock inga extraordinära behov.

Välisolerat = mot ljud, vill inte att det ska brumma i resten av huset. Alla tips för att undvika detta (då jag vet att mycket vandrar genom rör osv) är självklart välkommet.

Huset är i ett plan kan också vara värt att nämna med golvvärme i hela plattan.

Tack!
 
OK, hur stort ska badkaret vara? Om du bygger ett hus som är tillräckligt stort för att kunna fungera som storfamiljshus, är det bra att dimensionera varmvatten efter detta så att inte detta ses som något negativt vid en framtida försäljning.

Kolla hur stor vattenvolym det är i golvvärmeslingorna totalt. En vp gillar att ha stor vattenmängd att jobba mot, ca 25 liter per kW. Om du inte kommer upp i detta, ska du fundera på en volymtank.

Vad gäller ljudisoleringen så är bra värmepumpar idag väldigt tysta i sig själv. Se till att vp-n ansluts mot rörsystemen med flexslang så får du inga problem. Det finns också speciella kuddar som du kan ställa vp-n på för att minimera vibrationsöverföringen till plattan (exvis http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=33&products_id=62 )
 
Tack för snabba och bra svar! Uppskattas mycket!

Badkarets storlek är inte bestämd faktiskt, vi är i ett ganska tidigt skede (ritar med hjälp av arkitekt).

Om man nu mer behöver uppskatta en storlek på rummet, kan man beräkna ungefär volym för slinga per kvadratmeter platta och utifrån det besluta vilka maskiner som ska få plats och hur stora dessa är.

Exempelvis: 140 (kvm) * X (liter/kvm platta) * 25 (liter) * kW

Är tacksam även för råd gällande kW för att undvika i möjligaste mån att jobba mot elpatron på vintern.
 
Tyvärr går det inte att räkna så i förväg. Ni måste först bestämma med arkitekten vilken standard ni ska ha på klimatskalet (isolering under plattan, isolering i väggar och tak, U-värden på fönster samt total fönsteryta). Därefter kan man räkna ut husets effektbehov, utifrån detta bestämmer man sedan hur mycket slingor man behöver i plattan och därifrån kan du räkna ut vilken vp som blir bäst. Med bäst menar jag då mest ekonomisk, sen låter det ju som att ni eventuellt vill undvika elpatron av ideolgiska skäl och därför vill överdimensionera värmepumpen - då ska den definitivt ha en rejäl vattenvolym att jobba emot.

Angående storlek på rummet, det är otroligt tråkigt att stå där med ett för litet "maskinrum" och behöva ställa exvis en ful volymtank i ett annat utrymme för att man inte har plats. Jag skulle ta till utrymmet ordentligt till en början, och om det sedan blir plats över så är det väl bara att fylla på med ELFA-system, skohyllor, returpapperbackar, whatever... Förrådsutrymmen behövs alltid i huset. Alternatvt låter ni arkitekten rita på ett kombinerat maskinrum/förråd där man bygger värmesystemet i ett hörn och sedan när allt är på plats smäller upp en lätt mellanvägg.
 
Tack för ditt svar!

Ok då får vi hem och räkna och tänka till helt enkelt.

När det gäller VP så är dimensioneringen på den mer en fråga om vad som är mest ekonomiskt, sen är väl tanken att undvika elpatron mer en fråga om att inte vara beroende av externa elpriser (med våra allt kallare vintrar och ökande elbehov).

Jag tar tacksamt emot goda råd kring detta.
 
Ju större effekt en vp har desto dyrare är den. Vanligtvis brukar man lägga sig så att man inte klarar husets toppeffektbehov med bara kompressor, utan stöttar med elpatron de kallaste dagarna. Något man också behöver tänka in är att många tror att livslängden hos en kompressor påverkas av antal start/stopp, där en överdimensionerad vp kommer dutta med värme och alltså kommer ha fler start och stopp (det är detta man söker minska med stor vattenvolym i systemet). Ett par av tillverkarna har nu kommit med värmepumpar med variabel effekt där man inte har dessa problem, dock är dessa fortfarande dyra och en del funderar nog på om de "hightech"-pumparna kan tänkas ha barnsjukdomar.

Som sagt, börja i rätt ände. När ni vet hur huset ska se ut och vilket klimatskal ni ska ha, kräv er arkitekt/byggnadsingenjör på siffror för effektbehovet. Sen kan du återkomma på forumet med dimensioneringsfrågor. Men bygg inte ett för litet maskinrum, ni kommer att ångra det. Om jag skulle bygga nytt skulle jag köra lösningen med ett kombinerat grovförråd/maskinrum. Maskinerna vi pratar om är ju efter installationen helt rena, så man behöver inte vara rädd för att grejerna man har i förrådet ska bli smutsiga eller lukta. Och förresten, glöm inte ventilationen! De prylarna kanske också ska in i maskinrummet? Elcentral? Nätverks/telefon-rack, bredbandsrouter mm.
 
Tusen tack! Nu har vi att göra. :)
 
ska du ha ett litet enmans badkar så går det bra med en värmepump med inbygd bererade.
Ska du ha 2 mans badkar så ska du ha extärn beredare

det är alltid fördelaktigt att ha extärn beredare, enda nackdelen är att det tar med plats.
 
bygganytt2009 skrev:
...en fråga om att inte vara beroende av externa elpriser...
Du vet att värmepumpen går på el, va? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.