Milkshaken
Värsta elkopplingen ja.... tyvärr har vi inte bilderna kvar sedan vi flyttade in i huset, en hårddisk kraschade tyvärr.... men...

Ja jag fick begära el-besiktning när vi flyttade in....
Det började med att vi fick renoveringstillträde... Ahh kanonbra,, då kan vi ju ta med lite mat och värma oxå då..... Köket var precis splitt nytt, killen(18 år) hade byggt om halva huset på ett knappt år, däribland köket.... Nåväl
Vi drog på en platta (keramikhäll) kanon, vad bra det går,,,, nu behövede vi en platta till.... och ja vad bra det gick med den oxå.... Plötsligt efter någon minut så.... Klick.... Allt stängdes av..... Va fasen ... jaja nytt, kanske tar ett tag innan det fattar...:)
Sätter igång igen efter att ha svitschat på snabbsäkringen.... 1 ,a plattan... jajamen,,, 2,a... jajamen... gick bra ett par minuter sen... Klick.....ja men vad fan e de här.... Hmmm... jag ska kolla nere vid kopplingsplinten.... Hmmmm....
O fy fasen... Alltihop var kopplat från central med en 1,5 m2 kabel,, 3 ledare.... Dvs en fas till allihop sen hade killen dessutom kopplat ihop kylen och micron med en "Gummislang" 0,75m2 lös på golvet under köksskåpen..... In på samma fas han hade kopplat häll plus ugn med.... Killen hade dessutom glömt att planera för el i köket..... (Nåväl 18 år) .....

Vi begärde hit en elektriker som gjorde en besiktning..... Herregud.. i badrummet hade den tidigare (Inte 18,åringen) placerat ett vanligt ojordat vägguttag 30 cm över bubbelbadskanten, i huvudhöjd...... (Hade vi inte sett överhuvudtaget när vi kollade huset) I bjälklaget nere där jag skulle bygga om var det avklippta sladdar 1,5,or med spänning på,,,, inga rör eller nåt utan bara lösa trådar... (Trossbotten) Det satt vägguttag i taken nere i källaren.... och ja allt såg ut som en kråksång.... Nån hade försökt koppla in en jfb både nere och uppe, men misslyckats.... Så,,, ja här fanns det att göra....
En elektriker på orten tillkallades och vi körde parallellt när jag renoverade där nere.... Blev jävligt bra faktiskt....
Sen kom jag till vattenrören som var kopplade till vvb... Skulle ju upp till övervåningen med dom.... och tänkte så här att... ja jag kan ju jobbet, men varför hålla på med skiten när jag kan gynna ortens firmor... (Då får ju han dessutom ta ansvaret) ..:)
Sagt och gjort.... jag var uppe hos gubben som har firman.... motvilligt sa han ja ok,,, (Han visste att vi inte hade bott i orten tidigare utan var nyinflyttade) .. sagt och gjrot rörkrökaren kom,,, och jag frågade honom då om "vem sjutton som hade kopplat vattenrören nere i källaren"... Allt var liksom korsat så det gick åt lite omkopplingar för att få det bra.. (Synliga rör) "Ja du vet det är jag som har kopplat in dom rören,,, det var bråttom serru... han hade inte tid att vänta....."

"Ok.... Vet du vem han har haft till att koppla in elen i huset då??" "Ja det har jag gjort oxå....". Svarade rörmokaren då.... "Men för i helvete, har du behörighet för det?"
" Nja men du vet, jag brukar koppla in el hos folk när jag ändå är där och kopplar vatten.... och han som hade det här huset, hans fru var totalt galen i kontakter,, hon skulle ha kontakter precis överallt, och jag sa då att, bara säg var du vill ha dom så kopplar jag..... Du vet Tjänster och gentjänster..... "

"Ok" sa jag,,,, jag kopplar vattnet själv, jag behöver inte dina tjänster......

Han hälsar aldrig på mig när vi ses på byn,,,,, han bara tar ner huvudet.....

Det var även han som hade försökt koppla in jfb......
 
  • Gilla
Videonisse
  • Laddar…
På tal om övertapetserade dosor i en annan tråd:
Svärfar tyckte att tapeten buktade lite konstigt på ett ställe i hans och svärmors lägenhet, men han tänkte sig lite för som tur är och kontaktade mig innan han började peta med kniven...
 
  • DOLTUTTAG.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Milkshaken skrev:
Värsta elkopplingen ja....
.
.
.
Han hälsar aldrig på mig när vi ses på byn,,,,, han bara tar ner huvudet.....

Det var även han som hade försökt koppla in jfb......
Det där borde han nästan skaka galler för.
 
Milkshaken
snaggletooth skrev:
Det där borde han nästan skaka galler för.
På tal om honom igen ja.... Hans grabb hoppade av yrkesskolan nu för att lära sig från grunden i "Sin fars firma" .....
Herregud återväxten säkrad där....:x


Han har förresten inte så många kunder kvar här i byn, man ser hans bil i andra samhällen som ligger mellan 3-5 mil bort......
 
Jag hittade denna kopplingen när jag skulle koppla in paddockbelysningen.
Blev konfunderar att det fanns 4 stycken kablar i en stolpen, det ska bara vara 2, en in och en utgående kablar.
I huset där jag skulle koppla in matande kablel, fanns en EKKJ 4X2,5+2,5 med färgmarkerade ledare, men i stolpen hittade jag 4 stycken EKKJ 3X2,5+2,5 med siffermarkerade ledare. Försökte ringa ut kablarna men blev inte klok på det. Fick gräva upp vid stolpen för att se vad som fanns. Hittade 2 stycken av denna "fina" kopplingen.
Man hade inte haft likadan kabel som 4-ledare, bara 3-ledare. Så ena 3-ledare kabel har man använt alla ledare, medan den andra har man bara använt 1 ledare. Skärmen har man bara klippt, så den var inte ihopkopplad.
Ledarna har man bara tvinnat ihop, sen har man isolerat med eltejp plus ett lager silvertejp utanpå.
Undrar vad dom har tänkt koppla jordledare någonstans. d^_^b
 
  • DSC00036.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vadå skyddsjord ? Stolpfundamentet var väl nergrävt :x
 
orparn skrev:
Vadå skyddsjord ? Stolpfundamentet var väl nergrävt :x
det blir bra kontakt till jord med en galvadstolpe i ett betongfundament :rolleyes:
 
Mikael_L
Den var fin ..!

Nyss var jag lagom måndagstrött och småsur, men nu sitter jag här och småskrattar . :)
 
Hmm den där med bara en ledare; är det matande fas eller :D:D ?
(Återledare via marken heh)
 
AndersNil skrev:
Jag hittade denna kopplingen när jag skulle koppla in paddockbelysningen.
Smart att spara kopplingen, hoppas du ramar in den! :cool:
 
Har den på jobbet, visade den för mina kollegor och fick ganska underhållande kommentarer. Jobbar med elunderhåll på en industri.
 
Redigerat:
Var på ett jobb för ett par år sedan där jag var tvungen att dra om Fkn för att jorda upp den gruppen. kliade mig som fan i huvudet innan jag hittade fkn i centralen då nån trevlig person hade skarvat Fkn i röret 3 gånger med olika färger, så den var svart i ena änden röd i mitten och vit i centralen. Vackert ihoptvinnat med lite tejp runtom...
 
Mikael_L
Farkie skrev:
...Vackert ihoptvinnat med lite tejp runtom...
Ja tapen var ju nästan lite onödig, de andra ledningarna var ju isolerade ... ;)
 
Ja hehe nästan lite överkurs :)
 
Långt från det värsta jag sett, men ack så störande, har i mitt hus inkommande från central, som först går till ett vanligt Eluttag och sen vidare, har dock inte orkat ta tag och göra något åt detta ännu eftersom det är så många ändringar som behövs göras.

Sen så har de även klippt av jordledaren, som fanns med i kabeln, detta är för mig helt obegripligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.