Hej!
Jag bygger en SverigeStugan från Töre Hus AB och är väldigt besviken på den delade entreprenaden. Avtalsvillkor och Leveransdeklaration är väldigt luddiga och parterna skyller på varandra. Säljaren på HusExpo var så trevlig, så mitt förnuft blockerades  och jag skrev på alldeles för snabbt utan att be om några referenshus/köpare. Det har jag fått ångra nu efteråt. Eftersom jag bara erhöll offert på undertak-montering (husmaterial + stomresning), så är det jättesvårt att förstå vad man får monterat och vad man måste göra själv efteråt. Håller nu på att försöka få färdigställt det som är utlovat och sedan blir det KvalitetsAnsvarig-besök och ytterligare påtryckningar. Full betalning är inte att tänka på förrän efter slutbesiktning enligt en jurist på Villaägarnas Riksförbund.
Söker synpunkter från andra som köpt SverigeStugan från Töre Hus AB
Maila mig gärna genom att klicka på kuvertet på vänstra sidan om texten
Helena
 
Deras isolering kallas Isospan cutterträ och består tydligen av kutterspån som behandlats med silikat för att bli bättre och luftigare samt brandhärdigt??. Det sjunkter ihop så småningom och man får fylla på ifrån taket genom att lyfta på nockpannorna och ta bort nockbrädorna och övre takpanneraderna och sedan fylla på därifrån, ganska omständligt verkar det ???
Hälsar Helena
 
:) von sassen, har du kollat din brevlåda??
 
Åh herregud :surprised: :surprised: :surprised:
Hoppas det verkligen att det löser sig...
 
Hej Helena,

Ingen rolig läsning, och jag antar att det är direkt olustigt för dig!

Tycker det är jättebra att du delar med dig av dina erfarenheter till oss övriga, förhoppningsvis kan det hjälpa andra men främst hoppas jag du kan få hjälp harifrån forumet.

Vad tror du, kommer ni kunna flytta in i huset? och i så fall vilken försening på byggtiden är det fråga om?
 
:-XJag vet tyvärr inte när inflyttning kan ske! KA faxade för en vecka sedan och TöreHus har inte svarat på det och ej heller på mina 3 påpekanden varav ett för cirka 3 veckor sedan! Så vad ska man tro om seriositeten i ett sådant beteende???? Men jag har bara betalat 2/3 av summan och skulle helst vilja att de aldrig återkom! För vad ska jag tro om den som gjort alla felen, ska komma dit och "återställa" arbetena? Visar man att man inte kan sitt jobb, så kan man det väl inte heller efter en "tillrättavisning", eller hur?
Undrar Helena
 
Om jag vore du, skulle jag med hjälp av en advokat bryta kontraktet och använda pengar till att betala vettiga hantverkare som kan återställa det som är fel och avlsuta jobbet.
 
:-/ Tyvärr så måste man följa lagen och ge dem möjlighet att "göra rätt för sig", men de har fortfarande inte svarat efter 10 dagar, så viljan verkar ju inte vara så god!!! Rättsskyddet i Försäkringen kan också bara användas efter garantitiden, eller om husfirman inte åtgärdar sådant, som står i slutbesiktningsprotokollet! Eftersom en advokat snart rullar iväg 30-40 tkr bara på att sätta sig in i ärendet, så vill det till att man prioriterar detta framför att kanske flytta in lite tidigare!
Men kanske snällar fabrikanten till sig inför julen? Annars kanske han bara har tomtar på loftet!
Helena
 
Har du varit i kontakt med Villaägarnas Riksförbund?

De erbjuder, ifall man är medlem, juridisk rådgivning (1:a timmen fri)
 
Von Sassen, jag loggar in på vilken dator som helst med mitt användar namn och lösenord!
Du behöver inte ange att du finns på en annan dator 8)
 
Tja,
Jag håller på och bygger själv en Sverie Stuga / villa - Töre hus mm.

Har haft ungerfär samma problem fast i en annan form. Känner igen mycket av de problem du har. Det värsta är nog att säljaren på Sverie Villan  och byggaren på Töre hus vinklar saningen som det passar de. Säljaren lovar brett och byggaren håller tätt. Alt som inte står i kontraktet under extra val (de 3 XL rader). Kommer aldrig med. När det är dags att leverera kommer inte säljaren ihåg sina löften och beskrivningen av vad "under tak monterat" betyder. Säljaren: "Huset är klart utvändigt". Möntoren (EdiFix): "Det gör inte vi!", Byggaren: "Det ingår inte i under tak monterad".
"Kran bil ingår" står det i kontraktet. När det är dags att montera (två dagar innan) ringer "byggaren" och beordar en att beställa en "mobil kran" för att deras inte når eller liknande (kan ej komma till grunden över källaren. 25000 tack säger kran killen, som får sova gått mellan lyften p.g.a. att huset monteras av 2 perssoner och det dröjer 2-3 timmar mellan lyften.
Jag återkommer med mer "problem" jag haft när jag hinner.
S: Modifierat sedan sist p.g.a. att jag hade förnamn i texten. 
 
Bojkotta SverigeStugan! Såna ska inte finnas i branschen!!!
Dom ska rensas ut 8)
 
??? Bojkotta, hur då? Stor demonstration vid Husexpo Stockholm med Sverker på PLUS? Det verkar som Sveriges maffia (byggbranschen) har alla i ett förlamande järngrepp eftersom så lite görs för att skydda oss konsumenter! Och detta till trots att nästan varje familj drabbas att det här någon gång i livet!!! Men när det gäller el och telefoni lägger staten ut massor med pengar för att få oss att visa kraft för att tjäna hundralappar (men sen ökar dom elskatterna i motsvarande grad). Det finns flera forum för att samla ihop konsumenter som "gruppköper" tjänster, se Kundkraft m fl, men i den viktigaste affären i livet står vi ensamma och svaga! Kräv mer av er KA!
Oj det blev mycket känsla och mindre sak i denna fråga!
Helena
 
Att bojkotta menar jag att skriva öppna brev i pressen, upplysa alla andra att akta sig att köpa från dom.

Om ingen köper kommer dom att gå i konkurs.

Avgifter och skatten visste alla att det skulle komma, ändå röstade dom flesta på denna blodsuggar regering.

 
::)

Jaha, nu har husfabrikanten efter exakt 1 månad svarat på KA:s besiktningsanmärkningar och även mina fax sedan 6 veckor tillbaka!!!
De vill ha betalt först och åtgärda sen, dvs ta udden av mina påtryckningsmöjligheter. De tycker verkligen att jag ska bekymra mig om deras likviditet, för annars MÅSTE de ju hela tiden prioritera de jobb där kunden betalar!!! Åtgärderna verkar vara i form av "trycka dit och smeta över" och vissa saker tänker de inte göra fast det står i Leveransdeklarationen! Något slutdatum för entreprenaden kan de inte lämna, eftersom det beror på om jag betalar!!!
Moment 22 med andra ord !!!
Få se vad KA tycker om dessa deras åsikter!
>:(
Helena med den
dåliga Sverige Stugan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.