Hej alla!
Fick så god hjälp här förra året så jag frågar om råd igen.

Jag har en ny laddpanna (MiniQ) med nu acc-tank men behöll min gamla PX21a som jag innan hade till den gamla oljepannan. Funderar på att investera i en ny undermatad brännare för att:
1. Jag har problem med puffar då och då. Jag har haft det hela tiden och problemet är mindre nu när brännaren startar mer sällan och pannkonstruktionen gör att inte hela källaren blir full av aska. Undermatade verkar köra med underhållsglöd vilket borde minska problemet.
2. Brännaren är injusterad efter konstens alla regler men jag får känslan att pelletsmängden varierar med hur full eller nyrengjort förrådet efterssom den enda styrningen av bränslemängd är via den långa skruven. Ibland rasar det i mycket och ibland lite när skruven går. Känns inte optimalt. En undermatad styr ju bränslemängd med en separat skruv.
3. Underhållet bör minska kraftigt känns det som. Har en granne som har en nyare BeQuem och han är aldrig i pannrummet medan jag mer eller mindre bor där.
4. Om det skulle vara möjligt skulle jag vilja kunna tillfället öka effekten på brännaren de kallaste dygnen på året. Kör nu på kanske 10kW och det är kanon på många sätt. Jag tror att det kommer vara på gränsen de kallaste dagarna i vårat gamla hus. Alltså att brännaren kommer gå dygnet runt men inte hinna med. Är det möjligt med någon brännare att öka effekten utan att tillkalla installatör?

Kan ni ge mig råd? Skulle en ny brännare bli bra för mig eller är det bara att kasta pengarna i sjön? Brännar-rekommendationer någon?
 
Kör med en Janfire NH som gått i snart fyra år nu utan några problem, har dock bytt brännarkopp en gång. Jag har ingen erfarenhet av andra brännare, men jag tycker denna är lättskött. Den askar ur brännarkoppen själv. Finns ett litet internförråd i brännaren från vilken pelletsen matas ut till koppen. Jag kan lätt ställa om effekten på menyn, men kör alltid på 15 kW och mot ackumulatortankar på 1000 L. Det finns fyra effektlägen som vart och ett kan justeras. Om du har acktank är det väl bra att utnyttja den, dvs köra brännaren utan underhållsglöd. Det minskar slitaget på brännaren. Du har väl även shunten till radiatorerna kopplad på acktanken?
 
Då skulle jag rekomerndera en Bequem 20D alt Ctc Bio som är exakt samma brännare men Ctc´n är oftast billigare..
Effekten är lätt att ställa om samt även inställningar i övrigt bara du har tillgång till hushållsvåg så kan jag ge dej exakta värden som jag tar fram i min Bequem o rökgasmätare, Det krävs alltid samma mängd luft för att förbränna x vikt pellets så de är lätt..

Kör du pannan mot acktank?? Tänkte då de är en laddpanna du har..
Då är de oxå en bra brännare då du kan ställa tempdiffen på start stopp 50° om du vill så att tanken laddas full varje gång, Brännartermostaten monterar du ca 30 cm från toppen på tanken då..
Kör du brännaren bara mot pannan så kan du aktivera alla 3 effektlägena så att du kör 10,15 o 20 kW då sköter brännaren själv om att välja rätt effekt som behövs, Går köra på 8 kW som lägst..
 
Jag har just nu 20 grader diff i programmet på brännaren. Har flyttat upp brännartermostaten i etapper för att få så långa gångtider som möjligt men ändå ha varmvatten när det behövs (mycket på din inrådan 2an ska tilläggas). Kan man ställa in diffen själv på Bequem 20D? Det vore en bra funktion för att få max nytta av tanken. Våg har jag så blir det byte kommer jag vara mycket hjälpt av värden från dig. :)

Puffarna? Kommer ett brännarbyte göra något åt denna saken eller kan man förvänta sig att det består?
 
Har aldrig varit med om el hört om puffar från Bequem, Jag har även 4 kompisar som kör med antingen Bequem el Biomatic pannor som har samma brännare..
Man väljer ju om man vill köra kallstart el med underhållsglöd vilket är lämpligast vintertid medans kallstart passar bäst på sommaren då brännaren inte behöver starta så ofta, Jag kör mot acktank o kör nu 30° diff då 500 liters tanken är för dåligt isolerad för att köra den varmare än 78°.. Brännaren startar vid 48° o kör till 78° så driftstiden ligger på 2-3,5 tim/start sen står den 2,5-6 tim men med tank som har bättre isolering än 60 mm mineralull kan man värma den till 90° oxå.. Den pytsar in 55-60 gram varje 85-90 min för att hålla glöden vid liv..
Jag ställer diffen så att brännaren stoppar då bottentempen når 65° o startar då tanken är 48° 30 cm från toppen o kör med 72° termostat i laddomaten..
Stopp tempen är den temp du väljer t.ex 90° sen väljer man bara hur många graders diff man vill ha tex 50° då startar den vid 40° för fungerar skiktningen i tanken som den ska är tempen ovan givaren istort lika varm som stopptempen..
Själv klarar jag att fylla ett badkarl då tanken är 45° 30 cm från toppen med 110 l beredare,45° har jag på sommaren som starttemp då kallstarten tar 13,5 min sen ska pannan värmas innan tanken börjar laddas o nu på vintern har jag högtemp system så att jag inte vill släpa den så lågt innan start, Nu går det ut 50-52° då det varit blåsigt o ca -13° så shunten hinner nästan öppna fullt innan pannan börjar ladda tanken..

Vad har du för tank??

Ang värden så ska brännaren dra 590 gram/10 min vilket ger inmatad effekt på 17 kW o då har man ut lite drygt 15 kW fläkt kan jag kolla upp, 520 gram ger den iaf 13,5 kW med 90% verkningsgrad o då ska fläkten vara 33% ;)
Vilken effekt man bör ha beror på panna oxå, Min panna har märkeffekt på 16 kW med pellets o då har den bäst verkningsgrad, Går 500 gram mer pellets att ladda tanken 30° utan uttag med 12 kW brännareffekt än med 16 kW o 400 gram mer pellets än 16 kW om jag kör med 20 kW brännareffekt..
Sånna saker är ju bra o lätt att kunna kolla då man kör mot tank :)
 
Asterix skrev:
Hej alla!
2. Brännaren är injusterad efter konstens alla regler men jag får känslan att pelletsmängden varierar med hur full eller nyrengjort förrådet efterssom den enda styrningen av bränslemängd är via den långa skruven. Ibland rasar det i mycket och ibland lite när skruven går
4. Kör nu på kanske 10kW och det är kanon på många sätt. Jag tror att det kommer vara på gränsen de kallaste dagarna i vårat gamla hus.

Kan ni ge mig råd? Skulle en ny brännare bli bra för mig eller är det bara att kasta pengarna i sjön? Brännar-rekommendationer någon?
ojämn matning 10 kW effekt...dessa skruvar matar ojämnt på så låg effekt..blir allt eller inget så jag förstår dina puffar mm....Satsa på en Bio om du har råd;)
 
Jag får begära lite offerter tror jag...

Jag har en 750 l tank från effecta med 90 mm isolering. Jag har en solslinga i botten men ännu inte installerat solfångare.

Kan nämna som extra information om någon läser den här tråden och har en MiniQ panna att om man får pufftändningar är det läge att öppna pannan och kolla om locket som ligger med egentyngd över de första tuberna. Det tenderar hoppa av när det blir en puff.
 
Är det med slingor för vv??
Du har en tank med bra isolering vilket gör att du kan köra med 40-45° diff :)
 
Varför inte bara skruva upp effekten på brännaren? Köp en laddstyrning så du laddar tanken helt för att sen slå av till den är urladdad.

En styrning med ställbar hesteres och 2st tankgivare för 1700kr finns på www.ekontroll.se
 
Så här är det kopplat i vår tank:

190 cm Pannvatten in i toppen. T till avluftning och expansionskärl
160 cm Termometer och vv ut (80-90 grader)
145 cm Radiatorvatten ut
130 cm Brännartermostat (Flyttar gradvis uppåt)
108 cm Elpatron
87 cm Retur till panna (Kontakttermometer 45-90 grader)
58 Radiator retur

Det ligger två vv slingor. En nära botten och en i toppen.

Att returen till pannan är placerad så högt är ju för att finns det solvärme ska detta användas i första hand. Känner att nu när jag inte har solslingan inkopplad utnyttjar jag bara drygt halva tanken. Har en tanke om att det vore bra att sätta en trevägs ventil så att man kan ha returen högt när det finns solvärme och returen lågt mitt i vintern eller som nu när jag ännu inte installerat solvärmen. (Är iof inte glad åt att tömma tanken och radiatorsystemet i onödan och få in nytt vatten med syre som gör att mina gamla rör kan rosta men jag kanske oroar mig i onödan.)
 
Varför inte bara skruva upp effekten på brännaren? Köp en laddstyrning så du laddar tanken helt för att sen slå av till den är urladdad.
Saken är den att att jag körde brännaren på full effekt vid installationen. Problemet var att pannan blev överhettad hela tiden så kontentan blev att jag var tvungen att öka effekten på laddkretsen eller minska effekten på brännaren. Det första verkade inte ens görbart då det redan var maximerat så min installatör sänkte effekten på brännaren. Det ska sägas att jag är på många sätt nöjd med den lägre effekten. Gångtiderna blir längre och laddkretsen hinner ladda över som den ska. Mina "problem" är i stort sätt samma som jag hade när jag körde med full effekt. Då starterna har minskats har jag färre puffar också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.