Det är så att jag på tomten har en gammal jordkällare, där själva stenläggningen och allt är intackt, men ingången och allt i trä ruttnat. Funderar på att göra om det till en bastu. Vet inte hur stort utrymmet är, men kanske en 4 kvadrat, och takhöjden är under 2 meter iaf. I ena sidan på väggen, går det en ganska ordentlig luftkanal från marken ner till nedre delen av innerväggen.

Så nu funderar jag på att göra om utrymmet till en bastu. Dvs in med någon form av vedeldad kamin, och en skorsten. Sen inreda inuti som en bastu ska vara. Dock ska detta vara ett billigt bygge, det ska vara lite ruff känsla. Som om en bastugalning bara tagit över ett utrymme och börjat basta i. Så ingen lyx här inte.

tror ni det är genomförbart, och hur skulle man göra?
 
Tyresö
Om du ändå har en jordkällare och ska bygga billigt - varför inte då bygga en rökbastu? Jag har själv aldrig provat ett rökbastubad, men väldigt många Finnar säger att vedeldad bastu är riktig bastu - men rökbastu är den optimala bastun. Ta en tur till Åland och prova innan du börjar bygget

http://www.visitaland.com/se/fakta/artiklar?articleid=2693
 
hmm, låter helt klart intressant. Hade nämligen tänkt att göra någon form av kombinerad bastu och röka kött utrymme. Det där kanske är svaret på hur jag ska göra. Dock förstår jag inte riktigt hur den är konstruerad ändå. Någon som kan förklara lite bättre?
 
Låter som ett kul projekt! Jag har också en gammal jordkällare som det skall göras något med.

Men hur fungerar det om man värmer upp nere i denna källare? Har det ingen negativ åverkan på huset med risk för fukt osv?
 
ska läsa på om rökbastu, verkar helt klart intressant.

Min jordkällare ligger för sig själv, nergrävd i marken, växer lite småträd på den just nu, men de ska bort. Jag har dock en till som är 3 gånger så stor, under tvättstugan. Den ska dock användas till vad den va tänkt för.
 
Jaha, då förstår jag. Trodde den var under huset.
Lycka till med projektet!
 
Gör vinkällare pojkar! :)
 
Tyresö
Lova att hålla tråden öppen, om du väljer att bygga en rökbastu.
Gör gärna ett reportage om bygget - men viktigast: Beskriv hur premiärbadet gick.
 
Ingen annan som byggt rökbastu? Någon som bastat, och kan beskriva om det är värt det. Jag har ju bara bastat "vanlig" elbastu. Inte ens provat vedeldad.

Och som sagt, har redan ett annat stort valv/jordkällare. Där blir det kombinerad vinkällare och potatisförvaring.
 
Tyresö
Jag har själv ett combiaggregat dvs både ångbastu och vanlig bastu och jag har testat vedeldad bastu många gånger - vedeldad bastu är helt överlägsen, trots allt pyssel innan..... - eller rättare sagt pga allt pyssel innan och under tiden man bastar. Det blir en behagligare värme i en vedeldad bastu, eller hur man bäst ska beskriva det.
 
Hallå Octavanius
Det är några år sedan tråden öppnades men jag är nyfiken på om det blev någon rökbastu.
Om det blev. Hur gick du till väga.
 
Jag måste göra dig besviken men det blev inget, och kommer nog inte bli ngt heller. Jag kommer nog satsa på en timmerbastu.
 
Ok, då vet jag. Jag håller på med ett liknande projekt själv så jag var lite nyfiken.
 
Lägg inte bort tankarna på en rökbastu. En hel del jobb med den men det är å andra sidan den klart bästa värmen jag känt i en bastu. En mjukare och väldigt skön värme. Det går inte att jämföra med ett el-aggregat och nästan inte med ett vedeldat, även om det är närmare i känsla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.