hej !
är ny här och ville fråga någon som vet!
har hittat ett hus som både jag och blivande maken tycker är perfekt men vi blev lite bekymrade när vi läste besiktningsprotokollet.

det fanns mikrobiell påväxt på vinden dock var fuktnivån under kritisk nivå för tillväxt. fuktkvoten var 10 % och risk föreligger om det är över 17 % (enligt protokollet)

förbättrad ventilation krävs för att stänga ute fukt som kommer inifrån bostaden och täta vindsbjälklaget.

fanns inget fuktskydd under kyl och frys
i ett av badrummen var golvbeläggningen otät vid rörgenomföring samt klämring i golvbrunn var lös. saknas frånluftsventilation varför ventilationen är bristfällig.

är dessa brister nåt vi behöver oroa oss för ? är det kostsamt att årgärda?
 
Fuktskyddet under kyl/frys är en liten genomskinlig tunn plastbalja som man lägger under. Samlas massa vatten under apparaten så rinner det då ut på golvet så att man kan upptäcka det. Så länge det inte finns någon skada i dagsläget så kostar det dig inte mer än ett par hundringar att åtgärda.
 
Saknas det frånluftsventilation i badrummet alltså? Det är inge bra, hur gammalt är huset? när gjordes badrummet? Ett badrum måste ventileras, är det ovanför badrummet som vinden är möglig också?

Att det är otätt vid rörgenomföringar är riktigt illa om badrummet är på övervåningen i ett hus med träbjälklag där tonåringar duschat men närmast försumbart om det istället ligger i källaren på ett stenhus där det bott vuxna människor som bara sprutar vatten i själva duschen.

Nån annan får svara på klämringen, jag är inte så hemma på brunnens konstruktion men bra är det inte förstås.

Fuktskydd under kyl/frys är inte ett problem, en plastlåda som vem som helst kan lägga dit bara.
 
Jan-Å skrev:
Saknas det frånluftsventilation i badrummet alltså? Det är inge bra, hur gammalt är huset? när gjordes badrummet? Ett badrum måste ventileras, är det ovanför badrummet som vinden är möglig också?

Att det är otätt vid rörgenomföringar är riktigt illa om badrummet är på övervåningen i ett hus med träbjälklag där tonåringar duschat men närmast försumbart om det istället ligger i källaren på ett stenhus där det bott vuxna människor som bara sprutar vatten i själva duschen.

Nån annan får svara på klämringen, jag är inte så hemma på brunnens konstruktion men bra är det inte förstås.

Fuktskydd under kyl/frys är inte ett problem, en plastlåda som vem som helst kan lägga dit bara.
huset är från 1942 och ombyggt 1999. det är ett badrum som ligger på övervåningen. dock är det badkar i det , kanske är värre om det är dusch. vågar vi lägga ett bud? ska vi riva ur det gamla badrummet och lägga kakel,klinker istället? Tack för svar
 
Hm, om Ni ska lägga bud kan jag inte råda för det beror på så många omständigheter som jag inte känner till. Har Du nån länk till objektet fr hemnet lr liknande? Men bud lr inte avgörs ju dels av Er ekonomiska situation, fastighetens värde i förhållande till pris, era möjligheter att fixa det som behövs själva? osv osv.

Riva ur badrum kan man göra, det har jag just gjort, men det är kanske inte det första man gör på ett hus byggt -42 om det inte var så att huset totalrenoverades -99?
Låter lite märkligt om man renoverar för 10 år sen utan att fixa ventilation i ett badrum? vem byggde om? säljaren själv?
 
Jan-Å skrev:
Hm, om Ni ska lägga bud kan jag inte råda för det beror på så många omständigheter som jag inte känner till. Har Du nån länk till objektet fr hemnet lr liknande? Men bud lr inte avgörs ju dels av Er ekonomiska situation, fastighetens värde i förhållande till pris, era möjligheter att fixa det som behövs själva? osv osv.

Riva ur badrum kan man göra, det har jag just gjort, men det är kanske inte det första man gör på ett hus byggt -42 om det inte var så att huset totalrenoverades -99?
Låter lite märkligt om man renoverar för 10 år sen utan att fixa ventilation i ett badrum? vem byggde om? säljaren själv?
http://www.hemnet.se/beskrivning/1069022?r=3
här är huset.
säljaren har bott i huset i 20 år.

(skulle gissa att det kan vara samma problem som vi hade i vårt badrum här i vår bostadsrätt, men nu är det kaklat och åtgärdat....har det på övervåningen och vi hade en tvättmaskin som ibland tömde ut vattnet på golvet...bristfällig avloppsanordning från tvättmaskinen, vilket ledde till läckage och det droppade vatten ner i hallen....! )
 
En lös klämring kan vara så enkelt som att klämma dit den igen. Men det kan också vara tecken på en pågående fuktskada. Om mattan lossnar från sitt underlag pga. fukt så kan det få ringen att lossna också. Alternativt så är det en fuktskada pga. ringen som inte sitter fast.

Gällande ventialtionen, OM det finns en yttervägg så är det relativt enkelt att sätta en pax fläkt som får ventilera ut genom väggen. Det kan också gå rimligt enkelt att ordna en ventil taket och ett rör upp genom yttertaket, fast det är en avsevärt dyrare operation.

Se till att få en expert bedömmning av badrummet, är det inget jätteakut, så köp huset med tanken att ni gör om badrummet inom 5 år (kolla med experten att ni kan räkna med den livslängden).

Vinden är lite vanskligare att ha en åsikt om. Har ni tur så är det bara några ventiler ytterligare som skall till, i värsta fall så måste ni få dit en plastfolie under nuvarande isolering. Och så finns det diverse alvarlighetsgrader därimellan.

Läs här på forummet om tak, så finner ni massor med trådar om detta. Det är ett vanligt problem, som i många fall inte ger reella problem. Men kan bli struligt och dyrt om det skall åtgärdas helt "by the book".

Det låter lite som att det ni sett är från en säljarbesiktning, se till att utföra en egen besiktning med en besiktningsman som jobbar åt ER. Innan ni binder er helt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.