Fein,Bosch,mm.
Möjligheterna verkar ju vara oändliga, men jag använder bara sågblad och ibland slip..

Vem använder vibratortillsatsen för bruk,
eller:x?
 
Förutom den triangelformade raspen som är perfekt till att grovaverka med i trånga utrymmen. använder jag mycket den halvmåneformade (diamantbelagda?) skärverktyget. Det är perfekt till att skära ut i puts (och ibland tegel) med för att exempelvis sänka in vp-rör i väggar. Dammar istort sätt ingenting. Jag använder detta verktyg också till att kratsa ur gamla kakelfogar, och till att få bort skit mellan golvplank. Perfekt.
 
Köpte min gröna Bosch för att såga med men har mest använt den till att slipa faktiskt.
Bättre än min Black & Decker skakepelle till det då den är skonsammare för händerna.
Perfekt till fönsterbågar.
Dock låter den mer så hörselskydd på är att rekommendera.
 
Raceman skrev:
använder jag mycket den halvmåneformade (diamantbelagda?) skärverktyget.
och till att få bort skit mellan golvplank. Perfekt.
intressant, menar du det verktyget som är till för att krafsa kakelfog med? Alltså inte med sågtänder..
 
Jag kör den som tandborste, ingen tandsten på 4 år. Hur bra som helst!
 
Nimajneb skrev:
intressant, menar du det verktyget som är till för att krafsa kakelfog med? Alltså inte med sågtänder..
Rätt uppfattat. Den med sågtänder slits så snabbt för allt grus och annat som kan ha ramlat ner där, samt att man inte behöver riskera att skära snett och dra upp ett jack i golvplankan. :)
 
henrik79 skrev:
Jag kör den som tandborste, ingen tandsten på 4 år. Hur bra som helst!
Attans! Då har jag köpt en blästerpistol i onödan!
:D

För att vara lite seriös då så har jag kollat på en multimaskin väldigt många gånger, men jag kommer aldrig på vad jag skulle ha en till.

Så jag kommer med spänning att följa denna tråden. d^_^b
 
Min Fein går uteslutande till att kapa dörrfoder vid golvarbeten.... Kan banne mig inte komma på ngt annat jag använt den till.
 
slacker skrev:
Min Fein går uteslutande till att kapa dörrfoder vid golvarbeten.... Kan banne mig inte komma på ngt annat jag använt den till.
Så började det för mig med och därför skaffade jag bara Boschs gröna till att börja med eftersom den var bra mycket billigare än Fein.

Sedan upptäckte jag att jag behövde den till annat men Bosch hade ju inga direkta tillbehör till sin så då fick jag investera i Fein så nu ligger Bosch på hyllan sedan ganska länge.

Naturligtvis används den mest för att såga med men även vid borttagning av fix och fog vid utbyte av kakelplattor har den fått jobba en hel del...
Ibland även för borttagning av mindre rester av plastmatta på svåråtkomliga ställen.
Såga ut kakel+gips i kök för att sedan ersätta med ny gips innan kakelsättning är den grym på.
 
Jag tycker att jag hittar nya användningsområden hela tiden för min fein. Det jag använder den mest till är ju just dörrfoder vid golvläggning (precis som Slacker och säkert många andra). Men även när jag bygger river kök med gipsväggar o gamla kaklet ska bort. Upp med lasern och såga med dammsugaren bredvid bladet. Jag tycker att det är mycket lättare att känna ev. elrör i väggen än med stickisen. Sen används den vid ev. fogbyten också. Häromveckan köpte jag profilslipsetet också.
Fungerade jättebra till att göra scallops på en av gitarrerna (riktat till alla gitarrister på forumet).
Multimastern är nog det verktyg jag skulle sakna mest om jag vart av med det (och självklart min Dominofräs).
 
Kapa kakel, slipa, såga foder, urtag i väggar, kapa avloppsrör etc. Använder den varje vecka nästan...
 
linus_ohman skrev:
Jag tycker att jag hittar nya användningsområden hela tiden för min fein. Det jag använder den mest till är ju just dörrfoder vid golvläggning (precis som Slacker och säkert många andra). Men även när jag bygger river kök med gipsväggar o gamla kaklet ska bort. Upp med lasern och såga med dammsugaren bredvid bladet. Jag tycker att det är mycket lättare att känna ev. elrör i väggen än med stickisen. Sen används den vid ev. fogbyten också. Häromveckan köpte jag profilslipsetet också.
Fungerade jättebra till att göra scallops på en av gitarrerna (riktat till alla gitarrister på forumet).
Multimastern är nog det verktyg jag skulle sakna mest om jag vart av med det (och självklart min Dominofräs).

- Lasern ?
Det är väl bara att följa kakelkanten eller du har något annat bra tips ? :rolleyes:

- Dammsugaren bredvid?
Gillar du inte dammsugartillsatsen ?
 
Paul: Iom att det oftast sitter 120gips på gamla kök sätter jag alltid kortplank. Man skulle ju kunna såga efter kaklet, men det är ju oftast 15x15 och jag vill ju inte skära kortplanket till 45cm så jag måttar 60,2 cm för att det ska passa direkt.
Nog för att jag gillar att handla verktyg så har jag faktiskt inte tänkt i banorna dammsugarmunstycke till feinen.
Men det kanske jag ska göra. Har aldrig provat det faktiskt. Passar det på Festool minin?
 
Dammsugarabrovinchen föjer väl med, iallafall finns den i toppaketet..
 
Ok Linus, då e jag med...
Själv handlar jag 1200 gips och skär till dem efter höjden men man kanske ska tänka om.

Dammsugarmunstycket följde iaf med när jag köpte min Fein och den passar till min Festool Midi och suger faktiskt ganska bra upp det mesta tycker jag.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.