Jag har ett brinnande intresse för byggnadsvård och mitt gamla hus. Jag vårdar huset så gott jag kan och har många planer på vad jag vill göra med det. Mitt dilemma är att jag har en ganska begränsad erfarenhet och kunskap av hantverk. Saknar väl lite muskler också (tjej som jag är :rolleyes:) och har även en ekonomi som inte tillåter mig att leja bort arbetet - vilket jag heller inte vill!

Jag har alltså intresset för byggnadsvård, jag har en vilja att lära mig, jag har idéer och är nog inte helt bortkommen ändå. Så det jag tänker nu är att jag skulle vilja träffa på någon som vill vara min "handledare" och som kan visa mig hur jag ska påbörja ett arbetsmoment, som kan titta till mig under arbetets gång och se till att jag gör det jag ska göra d^_^b och som kan hjälpa mig med de tyngre momenten. På det här viset kan jag lära mig av någon med erfarenhet, få det jag vill få gjort med mitt hus och även komma undan lite lindrigare ekonomiskt sett - flera flugor i en smäll :D.

Kan någon här tipsa mig om någon som kan vara intresserad av ett sådant här kanske lite speciellt jobb? Mitt hus finns i Västmanland.
 
Jag har också ett gammalt hus som jag försöker renovera med kraftigt begränsad ekonomi. Läser allt jag kommer över och har turen att ha kompisar som är händiga. Det går inte fort och visst vore det skönt att ha någon att dela renoveringen med. Vi tjejer kan nog lika mycket som killar men det är inte ofta vi vill eller får chansen att försöka. Lycka till!
 
Tyresö
Jag tycker att det är bra att det även finns kvinnor som ger sej på att renovera och bygga. Börjar se fler kvinnor ute på byggena, som inte jobbar som utsättare, utan dom jobbar med samma sak som byggkillarna.
Att sen byggjobbet kanske är aningen tungt (allt byggmaterial som ska bäras) för en kvinna, men det finns väldigt starka kvinnor.
Det börjar dessutom bli fler kvinnor som är betongare och dom gör precis lika bra jobb som en man.
Jag kan bli lite irriterad på dom män som klankar ner på kvinnor i byggsvängen. Min fru och våra döttrar har hjälpt till med allt som byggts på vår tomt - allt från att formsätta,armera och gjuta alla betongkonstruktioner, till att köra skruvdragare eller tapetsera.

Borde vara fler kvinnor som vågar ge sej på egna byggprojekt.
 
orparn skrev:
[länk]
[länk]
Kan kanske ge lite tips annars prata med Länsantikvarien på Länsstyrelsen
Tack för tipsen! Ska se vad det kan ge.
 
"Mitt lilla hus" och "Tyresö", tack för uppmuntran! Ja, visst kan vi tjejer också. Jag själv behöver bara få hjälp att komma igång. Tyvärr har jag ingen far eller man som kan hjälpa mig och min kärlek till gamla hus hindrar mig inte från att ha skaffat ett fint gammalt torp som jag vill rusta upp.
 
Kolla Västmanlands länsmuseum. De har byggnadsantikvarier som kanske kan ge råd.

Kanske kan Svenska Byggnadsvårdsföreningens läsombud ge tips också. Tyvärr har jag dålig erfarenhet själv av länsombuden i mitt län, jag sökte efter hantverkare med byggnadsvårdsintresse men mina mejl har förblivit obesvarade, men det är väl lite olika.

Annars kanske det räcker med att du får kontakt med en enda byggnadsvårdsintresserad hantverkare. Jag fick kontakt med en som hade timmerkonstruktioner som specialitet och han har varit med i olika byggnadsvårdsprojekt. Han har kontaktnät av andra hantverkare med inriktining/kompetens att göra jobb som tar hänsyn till gamla byggnader.

Själv har jag läst en hel del byggnadsvårdliteratur, det ger en lite stöd i att bedömma hantverket. Det underlättar när man kontaktar hantverkare, vill de inte befatta sig med gamla tekniker och gamla grejer så är det lika bra att inte inleda ett samarbete. Det är ju trots allt lite olika vilka intressen man har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.