Har haft hydrofor i många år hos mina föräldrar och aldrig behövt fylla på luft. Är det en bilventil i överkant på tanken är det en hydropress tank.
 
För länge länge sedan hade vi eget vatten och på hydroforen satt en ventil och bredvid stod en kompressor. så det finns hydroforer med ventil.

Protte
 
Suhagg, Vad är det för pump du har? Lättare att försöka förstå vad som är fel om man vet pumpens prestanda. Som Protte säger tidigare verkar den inte orka upp i mer än 2,5 bars tryck.
 
Kommit upp i väldigt exakt 2.5bar varje gång jag testat så jag misstänker att där är det stopp. Tror inte att det är en läcka eftersom det är så väldigt exakt. Har ca 10m slang till borrrhålet och sedan 55m ner till pumpen.

Grundfors 8506 SP1 9E

Den är ju en minsting av Grundfors 3-fas pumpar och borrhål på 55m så jag antar den inte är något monster till att pumpa.

http://www.byggahus.se/attachments/...mp-pa-en-3-fas-pump-i-borrhal-7d0a3ef1d01.pdf

dsc05398k.jpg
 
Redigerat:
Pumphöjden är den 36-16 m? (högre tryck lägre flöde)

Är det så och det är 10 m ner till vattenytan (att hålet är 55 meter kvittar) så är det ca 25 meter kvar och det motsvarar 2,5 bar.

Nöj dig med 2 bar eller koppla en pumpautomat direkt efter hydroforen som booster.

Eller det egentligen rätta, gör om gör rätt, byt pump.

Protte
 
tussee skrev:
Har haft hydrofor i många år hos mina föräldrar och aldrig behövt fylla på luft. Är det en bilventil i överkant på tanken är det en hydropress tank.
Det finns hydroforer med luftventil. Jag har själv haft en sådan.
 
prototypen skrev:
Pumphöjden är den 36-16 m? (högre tryck lägre flöde)

Är det så och det är 10 m ner till vattenytan (att hålet är 55 meter kvittar) så är det ca 25 meter kvar och det motsvarar 2,5 bar.

Nöj dig med 2 bar eller koppla en pumpautomat direkt efter hydroforen som booster.

Eller det egentligen rätta, gör om gör rätt, byt pump.

Protte
Kan inte svara på vad det är för spec det förstår jag mig inte på. Allt jag vet är att den är för ett 55m hål. Trodde specen skulle räcka till men det verkar ju inte så.
Köpte pumpen ny av en kompis väldigt billigt så jag ska inte gnälla.

Har vatten 12m ner i hålet. Kollde när jag sänkte ner pumpen i sommras men pumpen är ju nere på 50m eller så.

Kan det vara en ide att ta upp den till kanske 40m istället? Då borde jag väl kunna få ett högre tryck?

Eller är en pumpautomat ett bättre alternativ och hur skulle det fungera?
Om den sitter efter hydroforen så måste den väl gå så fort man ska ta vatten eller hur är tanken att det ska funka?
 
Om du har pumpen på 50 eller 12 m djup har ingen betydelse det är från vatten nivån upp till din hydrofor som du förlorar ca 0,1 bar / meter.

Pumpautomaten ansluter du mellan hydroforen och dina vattenledningar.

Pumparna kommer att föra sina egna liv
När du öppnar en kran så tas det från pumpautomatens hydropress och när trycket sjunker så startar pumpautomaten och tar vatten från hydroforen och när hydrofortrycket sjunker så startar pumpen i hålet.

Sätt bara inte in för stor pumpautomat.

Protte
 
prototypen skrev:
Om du har pumpen på 50 eller 12 m djup har ingen betydelse det är från vatten nivån upp till din hydrofor som du förlorar ca 0,1 bar / meter.

Pumpautomaten ansluter du mellan hydroforen och dina vattenledningar.

Pumparna kommer att föra sina egna liv
När du öppnar en kran så tas det från pumpautomatens hydropress och när trycket sjunker så startar pumpautomaten och tar vatten från hydroforen och när hydrofortrycket sjunker så startar pumpen i hålet.

Sätt bara inte in för stor pumpautomat.

Protte
Men summa summarum är att min djupvattenpump var för klen?
Vad skulle jag ha tittat efter jag gick på att den klarade 55m och det trodde jag var allt.
Gav 1500kr för den så att lägga 3000kr på en pumpautomat och lite tillbehör är väl okej. Inte direkt motiverat att kassera min pump och köpa en ny för 10.000kr.

Är den en sån här jag ska ha?
Ska det vara en extern tryckvakt eller är det något inbyggt i dessa. Det ser ut som en klocka och en vakt på bilden.

http://www.vvs-boden.se/maxi-jet-50m8-pumpautomat-1-fas-p-9000.html
pumpautomat_16562411.jpg
 
Suhagg skrev:
Men summa summarum är att min djupvattenpump var för klen?
Vad skulle jag ha tittat efter jag gick på att den klarade 55m och det trodde jag var allt.
Gav 1500kr för den så att lägga 3000kr på en pumpautomat och lite tillbehör är väl okej. Inte direkt motiverat att kassera min pump och köpa en ny för 10.000kr.

Är den en sån här jag ska ha?
Ska det vara en extern tryckvakt eller är det något inbyggt i dessa. Det ser ut som en klocka och en vakt på bilden.

[länk]
[bild]
Prototypen har hela tiden gett korrekta svar och synpunkter på pumpar och hydroforer, och din kan som sagt inte ge mer när vattenytan befinner sig där den gör i brunnen.

Den pumpautomat du visar på bilden blir säkert bra, den har ju egen tryckströmbrytare och liten tank så att du kan ställa det tryck du vill ha i anläggningen. Ställ då in din nuvarande del på ett ganska lågt tryck kanske 1-1.5bar så att pumpen i brunnen jobbar där den kan ge lite flöde och inte behöver pinas upp mot maxkapacitet i tryck. En annan sak du måste tänka på är att sätta en backventil mellan nuvarande hydrofor och pumpautomaten annars kommer den senare att slå till-från oupphörligt ungefär som om man har läckande bottenventil i brunnen..
 
Förlåt kanske en dum fråga. Men har du provat tappa vatten med 2.5 bar så att du ser att det absolut inte funkar?
 
snuttjulle skrev:
Förlåt kanske en dum fråga. Men har du provat tappa vatten med 2.5 bar så att du ser att det absolut inte funkar?
Funkar gör det. Har idag bara en liten stuga jag försörjer med vatten och det funkar väl ganska ok som det är nu. Trycket i hydroforen går ner i ca 1.5bar innan tillslag och pumpar till strax under 2.5bar nu.

Sen blir det även ett garage och ett hus som ska ta vatten från samma hydrofor och då vill jag ha "rätt" tryck. Det går ju att duscha som det är nu men det är ju inte direkt full fart på vattnet tycker jag.
 
GK100 skrev:
Prototypen har hela tiden gett korrekta svar och synpunkter på pumpar och hydroforer, och din kan som sagt inte ge mer när vattenytan befinner sig där den gör i brunnen.

Den pumpautomat du visar på bilden blir säkert bra, den har ju egen tryckströmbrytare och liten tank så att du kan ställa det tryck du vill ha i anläggningen. Ställ då in din nuvarande del på ett ganska lågt tryck kanske 1-1.5bar så att pumpen i brunnen jobbar där den kan ge lite flöde och inte behöver pinas upp mot maxkapacitet i tryck. En annan sak du måste tänka på är att sätta en backventil mellan nuvarande hydrofor och pumpautomaten annars kommer den senare att slå till-från oupphörligt ungefär som om man har läckande bottenventil i brunnen..
Nyfiken.
Vad är det som gör att nivån i brunnen, djupet på hålet och pumpen har för betydelse för att den inte orkar mer? Varför spelar nivån vattnet når upp till roll?
 
Tyresö
Suhagg skrev:
Nyfiken.
Vad är det som gör att nivån i brunnen, djupet på hålet och pumpen har för betydelse för att den inte orkar mer? Varför spelar nivån vattnet når upp till roll?

Tyngdlagen - precis som när jag pumpar betong 20 våningar upp - då går det tungt - trots att det inte är mer än ca 80 m slang (varav 60 m är stigarledning)
 
Att "lyfta" vattnet 10m är det samma som att pumpen måste klara 1Bar.
Om pumpen i sig självt klarar maximalt 3,5 bar (maxtryck) och den i normalfallet ska lyfta det 10m så kan den aldrig klara mer än 2,5 bar till systemet.
Att pumpen sitter på 60m djup spelar ingen roll så länge inte vattennivån sjunker i hålet.
Om vattennivån sjunker ytterligare 20m ner så finns alltså bara förmågan att bygga upp 0,5Bar i systemet.

Vill man kunna använda den "reservoar" som finns i röret så bör man med pumpen på 60m ha en pump med kapacitet att:
1* lyfta vattnet minst 55m = 5,5Bar + höjdskillnaden från brunnens överkant till huset.
2* Skapa erforderligt övertryck i systemet = 3-5Bar

Dvs. pumpen borde ha kapaciteten att skapa 9-11 bars tryck. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.