Håller på och renoverar en gammal pärspontspanel (eller vad det heter). Funderar på att måla med linoljefärg, men kanske bli någon modern vattenbaserad färg, får se. Iaf, så skulle jag vilja måla väggen först med en vit färg, som grundfärg, för att se hur den kommer att se ut. Just nu är det fyra olika färger blandat (efter att skrapat och slipat), samt massa igenspacklade hål osv. Dock är det svårt att se om jag gjort ett fullgott underarbete eller inte. Tänkte måla på med en vit vattenbaserad färg, som jag redan har i en burk, för att se hur det ser ut. Sen måla på med den riktiga färgen. Går det att måla på med linoljefärg på denna färgen, senare? Eller hur grundar man för att få till det bra?
 
Du grundar med en tunnare linoljefärg, målat i väldigt tunna lager. Lite färg och många strykningar gäller.

Det går att måla linoljefärg på det mesta, men du förlorar alla bra egenskaper om du grundar med en vattenbaserad modern färg. Välj färgsystem, ska du ha linolja så använder du linolja.

Som tips, det finns matt linoljefärg som är bra som grundfärg.
 
vad är det för bra egenskaper med linoljefärg som jag missar om jag grundar med en vattenbaserad färg? Den färgen som jag ändå ska måla ovanpå, är troligen inte linoljefärg, eller delar kanske är det, jag vet inte. Det är inte trärent som jag ska måla på utan som sagt begagnat med massa färgrester kvar.
 
Linoljefärgen är inte diffusionstät som vattenbaserad (plast-)färg. Har du bestämt dig för vattenbaserad färg är det ingen större idé att grunda med linoljefärg tycker jag. Tycker också det vore synd om du inte använde linoljefärg rakt igenom. Skrapa bort så mycket du orkar av den gamla färgen, spara någon kvadratdecimeter där framtida generationer kan kolla tidigare färglager, och måla tunt x flera med linoljefärg.
Vad är det för färg där delar kanske är linoljefärg???
 
är alla vattenbaserade färger, plastfärger och helt täta? Vet inte hur mycket det gör, med tanke på att det är inomhus? Enda anledningen att jag möjligen väljer linoljefärg är för den rätta känslan. Att skrapa bort all färg är inte ett alternativ, det är som sagt pärlspont, dvs det går inte att få det snyggt. Det känns som att det går alldeles utmärkt att måla med den färgen jag tänkt, eftersom ingen av er har kommit med något bra argument mot det, mer än att man ska ha linolja om man ska måla med linolja.
 
Exakt skillnad i täthet vet jag inte, men molekylstorleken skiljer avsevärt och ju större molekyl, desto tätare. Om det sedan spelar roll inne i det rum du ska måla vet jag inte heller.
Känslan, dvs det intryck man får efter att ha målat med det ena eller andra ska inte föraktas - plastfärg ser väldigt dött ut.
 
bör det inte vara ju mindre molekyler desto tätare? Aja, skit samma. Men eftersom det redan är färg under, så känns det som det inte spelar någon roll vad jag har för färg nu, bara det går att måla linoljefärg ovanpå, utan trubbel. Just för att det ska bli rätt känsla i köket, så kanske jag väljer en linoljefärg. Men ska köpa en liten burk vattenbaserad, och prova på några bräder och se hur känslan blir där, är jag nöjd blir det det på hela. Annars linoljefärg.
 
Nej, plaster innehåller stora molekyler, linolja mindre, rå linolja har mindre molekyler än kokt men torkar mycket långsammare. Annars linoljefärg låter bra............
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.