Jag ska riva bort gamla garderober som är belägna utmed en innervägg mellan 2 sovrum. Det är väldigt lyhört mellan rummen och tänkte därför passa på att isolera innan jag sätter dit de nya garderoberna. Hur går jag tillväga? Är det lämpligt att regla upp med 70 mm, och sen pressa in 95 mm isolering. Har hört att det ska vara bättre med packad isolering, stämmer det för bästa effekt? Ska jag därefter klä in det hela med gipsskivor eller räcker det med masonite. Garderoberna kommer ju utanpå sedan.
Kanske något mer jag sk tänka på?

/Pelle
 
Gips är ju ett "tungt" material så det fungerar bättre som ljudisolering än Masonite.
 
Ska du riva befintlig innervägg ? Vad finns annars i den ?
Kan ju vara värt att lägga isolering i den också.
 
Vad jag kan se innan jag börjat riva garderoberna är det just garderoberna som är innerväggen....När jag tar bort dem finns bara en träskiva kvar. Jag får nog kolla ordentligt, borra ett lite hål rakt igenom väggen och se vad som händer! Det är ett Gullringenhus från 1954 vi bor i. Är tyvärr som en sommarstuga då det gäller all isolering.
 
Troligen enklast att även riva träskivan och börja om helt på nytt med innerväggen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.