Inför nybyggnatiion undrar jag om man normalt kopplar ihop dagvattenledningarna med dräneringsrören? I detlajplanen står det LOD (Lokalt Omhändertagande av Dagvattnet): Innebär det att man leder ner både dagvatten och dräneringen i en stenkista på tomten, eller hur hanterar man det annars?

MvH

Henrik
 
Vi har iofs kommunalt V/A men dräneringsrören mynnar i dagvattenbrunnen som är ansluten till det kommunala dagvattensystemet.
 
Ok. Jag antar att man inte kommer ha det här. Även om man skall lägga stenkista bör man ha en dagvattenbrunn som samlar upp det innnan?

/Henrik
 
Vet inte exakt hur man brukar göra när man inte har kommunalt, men du bör säkerställa att inte dagvattenledningarna kan fylla dräneringsrören med dagvatten.
 
En rejäl stenkista för dagvatten och dränering ett par meter från huset på lägsta punkten från huset sett.
 
henein skrev:
Ok. Jag antar att man inte kommer ha det här. Även om man skall lägga stenkista bör man ha en dagvattenbrunn som samlar upp det innnan?

/Henrik
Ja en brunn är alltid bra att ha som kan samla upp eventuellt skräp så det inte går vidare till stenkistan. Dessutom kan du ju genom att reglera höjderna på påsticken i den se till att dagvattnet inte går ut i dräneringen.
 
Redigerat:
Och sväljer inte stenkistan i den takt den bör så har man snart vatten i dräneringen....

Vad är det för typ av grund/hus, är det med källare?
 
Vi skall bygga tvåplanshus med platta på mark. Hur skall man omhänderta vattnet om man inte gör en dagvattenbrunn och stenkista?

/Henrik
 
Dra dränering och dagvatten till en brunn som du borrar en massa hål i i nertill ( ca15 mm stora) sen fyller du med ex 16-32 makadam runtom. Sen kan du dra ett utlopp strax under inloppet som du drar till närmaste dike OM inte stenkistan inte hinner med.
 
Man kan köpa ett 400 mm avloppsrör som man borrar hål för dräneringen. Ca 60 cm från botten borrar du 3 rader med hål, med 10 cm mellanrum. Kan nog funka med den du länka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.