Är intresserad att höra andras erfarenheter om att bli nekad bygglov för något som inte strider med gällande detaljplanen.
Det gäller en utbyggnad av en 20-tals villa i detaljplanerat område, utbyggnaden strider inte mot gällande detaljplan, stadsbyggnads förvaltningen anser " att tillbyggnaden inte är tillräckligt anpassad efter befintlig byggnad", " kommer påverka stadsbilden negativt och på ett dominerande sätt" osv.
Har lagstöd i PBL 3 kap 1,2 och 10§.

Jag har varit inne med flera olika ritningsförslag där vi har gått från modern funkis design till nu en vinkel som härmar bef byggnad så långt det går, takbrytning, fönster, takkupor fasad. Och det är det sista förslaget som fått dessa kommentarer.


Ärendet har nyss blivit avslaget i stadsbyggnadsnämnden, jag överväger nu att kontakta en jurist och överklaga till länsrätten.

Har hur mycket funderingar som helst ang stadsbyggnadsförvaltningens hantering av mitt ärende men skulle vilja ha era synpunkter om;

Hur tungt väger detaljplanen? Kan dem neka vad som helst som håller sig inom detaljplanens ramar?
Hur lång handläggningstid har länsrätten innan dem lämnar ett beslut?
Är extremt frustrerad av att slösat bort mycket tid på att försöka vara stadsbyggnadsförvaltningen tillags och ändrat mina ritningar så många gånger efter deras synpunkter och ändå inte komma framåt i ärendet.

Ser tacksamt fram emot er erfarenhet.

Mvh Byggauut
 
W
Överklaga är mitt förslag. Har överklagad ett flertal ggr och vunnit alla utom en. Har inte använt jurist utan bara överklagat. Det är inte sällan komuner förlorar mål som överklagats. Har själv noll respekt för kunskapen hos byggnadsnämnden i min kommun då det råder en enorm okunskap där och ofta bara är godtyckligt tyckande.

Angående handläggningstiden varierar det enromt från typ en månad till ett år beroende var i landet du bor. Hos mig går det fort så då e det inget att tveka på men är det upp åt ett år kan man ju vara byggnadsnämnden till lags bara för att spara tid om man har brottom, annars så tycker jag man ska försöka bygga precis som man vill och överklaga beslut som ev är negativa. Kostar ju inget direkt så kör på.
 
Det låter ju som att ni har gjort det ni kan, gör en överklagan så får ni se.
 
Kolla först bland andra överklaganden hur länsrätterna har dömt i liknande fall! Läs domskälen noga. De flesta som lyckas få sina fall återförvisade har gjort ett massivt bakgrundsjobb med riklig hänvisning till andra domar.

Har du anlita arkitekt? Vad anser isåfall hon/han om situationen?
 
Många frågor är svåra att besluta om, så och för en domstol som får ärendet på bordet efter ett överklagande. Visst, det blir mycket tyckande. Men Förvaltningen har i detta ärende förklarat, varför man inte bifaller Din önskan. Området som sådant kanske är av intresse för just hustypen där från 20-talet, området kan också finnas med i en kommande bevarandeplan, eller något ditåt. Jag vill nog avråda dig från att överklaga, för i och med ett sådant, kanske du även får en Dom mot dig, som tycker som kommunen tycker, och sen är det nog kört dina byggtankar.
Försök förstå kommunens ställningstagande, och jobba utifrån detta, du kan också begära hjälp av kommunen, om vad dom tycker är lämpligt, Det finns väl någon där som ansvarar för byggnaderna i kommunen, Statsarkitekt, eller bygg-och planavdelning. Förklara att nuvarande byggnad är för liten, omodern, kall och dragig m m. Jag har själv sett flera stora 20-tals hus, med tillbyggnader helt i glas i ett plan som sträcker sig långt ut i trägården, liknar inte alls huvudbyggnaden, men smälter fint in ändå.
 
W
Ofta verkar människor tro att byggnadsnämnder och liknande e en sorts gudar som bestämmer hur jag får/ska bo. Så e det ju givetvis inte det e ju DU som ska bestämma hur du ska bo och sedan driva det så långt det går för att få det du vill. Det är ryggradslöst/slappt/fegt etc att bara säga, oj det var ju tråkigt att jag inte fick göra/bygga som jag drömt om jag får väll rätta mig efter vad någon annan tycker.
JAAA bra val det kommer leda till det du vill. Nej stå på dig och kör racet med överklaganden för att få det som du vill. Det e varken svår eller dyrt även om många försöker få det att låta så.
 
Redigerat:
Men dyrare än att dra tillbaks sin ansökan. Och det kan ta ett år extra innam man (kanske) får göra som man vill.
 
Ni resonerar som jag fram och tillbaka för och nakdelar jag kan och vill inte vänta ett år i värsta fall på länstyrelsen.
Jag har varit väldigt flexibel och kompromissat med allt som jag kunnat och ändå säger dem att det går att göra denna typ av utbyggnad bara den är anpassad efter befintligt hus men kan inte pecka på något som gör det mer anpassad. Finns andra lössningar men som gör trädgården mindre.

Ang bevarande plan så det är väl på gång om några år skulle jag tro men dem kan väl inte lämna bygglov som om det skulle finnas en? Då får det väl finnas en bevarande plan först innan dem kan jobba som om det fanns en.

Kan man överklaga och sen söka bygglov på nya ritningar?

Tycker att det är konstigt att förvaltningen säger att det går men inte kan säga hur eller vad som skall ändras, "Vår dialog kan fortsätta" har aldrig funnits en dialog ända svaret man fått har varit att det inte är tillräckligt anpassat inga hintar mer än att det varit för dominerande.
Kan man kräva att dem gör mer för att hinta? enligt dem är det tjänste fel att dra några streck på ett paper för att visa vad dem mennar.

Andra hus på gatan har gjort lika stora tillbyggnader som inte är lika anpassade efter befintligt hus men där bef hus är betydligt större än vårat. Och det är deras argument att en liknade tillbyggnad i vårt fall blir för dominerande.

Nä har inte mycket över för demokrati när det blir så här korruption hade varit att föredra.

"Varför skall dem fattiga komma fort fram i buss filen?"
 
Det primära för Dig, är väl att får bygga till, och inte att överklaga. Jag kan lova dig att du kommer inte att få rätt mot kommunen i denna fråga i någon domstol.
Då skall det vara ett uppenbart fel i kommunens handläggning, om deras beslut skall upphävas. Kommunen har inte nekat dig att bygga till, utan man har invändningar mot storleken/utformningen av dina planer. Kolla runt i området hur andra har byggt till, fota hur det ser ut. Få ut namnen på ordföranden och ledamöter i byggnadsnämnden, kolla om någon av dessa har en utbyggd kåk, fota. Ring nämnden orförande och förklara att du känner dig åtsidosatt, att du inte får klarhet i vad eller hur man får bygga till i området o s v , knepen är många. Lämna en ny ritning där du till viss del tillmötesgår tjänstemannen, och så ber du att få närvara när nämnden skall avgöra ärendet = personlig inställelse, så får du möjlighet att tala till nämnden själv
 
Redigerat:
Saturn det låter som du har gott om erfarenhet och kunskap.
Mitt ärende har som sagt vart uppe i nämnden och där blivit avstyrkt.
Det finns inget mer att tillmötesgå! Änså iallafall har inte fått något protokoll än.
Så du mennar in med ny ritning där man än en gång försöker vara tillmöttesgående om inte ok hos förvatningen upp i nämnden igen och provar med personlig inställese och talar till nämnden.
Har lyft fram andra uttbyggnader i området men enligt förvaltningen är dem anpassade till befintligt hus eller för stora för vårt hus enligt dem, dock helt enligt detaljplan.

Hur mycket kan man kräva att dem motiverar sig har dem gjort sitt jobb med raden "inte tillräckligt anpassat" eller kan man kräva vidare motivering.

Sen Saturn hur tung är detalj planen kan dem neka vad som helt fast detaljplanen säger ok? Varför finns detaljplanen överhuvudtaget då? När det endast är förvaltningens och nämndens åsikter som avgör. Varför lägger dem tid och pengar på att ta fram detaljplaner om dem inte betyder något?

tacksam för dina funderingar
 
Det är tråkigt när ärenden låser sig, kommunen borde ha ett intresse av att det löser sig och att du blir nöjd.
Jag vet inte, men du tycker kanske det är svårt att visa bild på huset och den tilltänkta utbyggnaden. Men visst gäller detaljplanen, den har gällt för nuvarande hus, och gäller också för en utbyggnad, till byggrätten på tomten inte överskrides, så långt är kommunen överens med dig. Men deras beslut i ditt ärende är klar = inte tillräckligt anpassat. Det är m a o helheten i tillbyggnaden man vänder sig mot, det är inte en dörr eller ett fönster man hänger upp sig på. Om du själv kollar de andra husen i området som har fått en tillbyggnad, hur tycker du dessa ser ut? Stämmer kommunens bild, att husen är större och tillbyggnaden mindre framhävd. Har du kollat något av de andra husen (ritningarna) och sett hur många procent tillbyggnaden är av ursprungliga huset, detta kan du i så fall använda i din argumentering. Men är nu ditt hus mindre, ja, då blir tillbyggnaden också mindre än de andra husens. Om du vill ha ytterligare motivering, av vad kommunen menar, så får du ta ett snack med byggavdelningen, men du får vara beredd på ändringar, om det skall gå vägen. Är det höjden, storleken eller placeringen på tillbyggnaden man är emot, kan vara bra att få veta detta.
 
Redigerat:
Hur gammal är planen egentligen, om kåken är från 20-talet så kan det ju mycket väl vara så skrivet i planen att husens karaktär inte får förvanskas.
 
Fallet förefaller vara långt ifrån solklart. Detta handlar inte ens om en formell tvist om "ringa avvikelse" eller "avvikelse som ej är att anse som ringa". Alltså handlar det uppenbart inte om byggnadshöjd, area, avstånd från tomtgränser eller annat mätbart. Det handlar om den subjektiva uppfattningen om vad som är "tillräcklig anpassning". Just denna typ av överklagade bygglovsbeslut har faktiskt ganska goda utsikter att resultera i återförvisande till nytt beslut.

Alltså tycker jag absolut att TS ska överklaga, vilket ändå inte hindrar att man fortsätter resonera med byggnadsnämnden om NYTT bygglovsärende. Förutsättningslöst, för att få igång handläggarens pratsamhet och öppna lite dialog.
 
vist är det så att mitt hus är mindre än deras men min utbyggnad lika stor så det är frågan om man kan bli straffad med ett mindre hus att inte få göra samma utbyggnad som grannen för att han har ett större hus.

Saturn har du erfarenhet av att arbeta på stadsbyggnadsförvaltningen?

Står inget i planen om att huset inte får förvanskas.
 
Billy du har rätt att allt som är mättbart håller sig inom detaljplanen och har kompromissats ner, fast tidigare förslag har varit detlajplans enliga, efter förvaltningens åsikter om höjder osv.

Har du varit med om eller känner till något diarenr till någon sådan överklagan hos länstyrelsen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.