Hemmakatten
I stugan vi hyr över vintern finns en fin gammal väggklocka som tickar mysigt. Dras upp med hjälp av en nyckel sisådär en gång i veckan. Naturligtvis kunde jag inte låta bli att se hur mycket man kunde dra upp fjädern :-[. Klantigt, klantigt gjort av mig.  Fjädern fastnade förstås och nu går inte klockan.

Kan man pillla med sånt här själv och få klockan att gå igen? Eller är det bäst att ta den till en urmakare. På framsidan av klockan finns två ställen att dra upp en fjäder. Vågar man öppna baksidan av klockan o titta? För övrigt har klockan förstås en pendel. Har försökt att sätta igång klockan med hjälp av pendeln, men den går bara så länge pendeln gungar. Fjädern verkar vara helfast. Hjälp!
 
Hej, Gammla klockor är inte att leka med.
Vad som händer är det att när man drar fäjdern för hårt så klibbar fäjdern i hop pga all gammalt fett på den,det blir som lim.
För att komma runt problemet så kan man spruta lite 556 eller något liknande
smörjmedel,sedan får man med upprepande försök få i gång klockan med att starta pendeln.
Hoppas att du lyckas.


MVH L-Å
 
kake skrev:
Hej, Gammla klockor är inte att leka med.



MVH L-Å
Så sant. Vi har en gammal rackare som fungerar toppenfint, MEN bara om den hänger lite snett. Självklart måste alla som inte känner till detta rätta till klockan så den hänger rakt igen...... ::)

Hemmak: En urmakare kan säkert ge dig några bra "förstördetsjälv"-tips om 556 inte fungerar!
 
Hemmakatten
Tack för tips. Skall ta en lugn stund nu i veckan och skruva bort bakstycket och spray lite av den 5-56 vi väl alla använder till alla universaländamål. Litte pillande och försiktigt skakande på fjädern, så kanske det går bra. Håll tummarna!
 
T
Prova att "slaka ur " fjädern enligt följande:
1: ta försiktigt bort pendel, den hänger på en mycket tunt bladstål som är skört, så var försiktig.

2: Knuffa lätt till den "Y"-klycka som pendeln hängde i, klockan ska då börja gå väldigt fort, låt den gå ett par minuter, knacka sen försiktigt med baksidan på en plastmejesl på den kuggkrans som fjäder ligger uprullad i, man kan ibland också "jucka" lite med den nyckel som man drog upp fjädrn med samtidgt som man försiktigt knackar mot kuggkransen.

3: Är osäker om 556 är bra, jag har kört med WD-40 som rengöring och sen prima symaskinsolja (har då plockat ur hela verket ur ramen och blåst rent).

4: När ni "fintrimmar" pendel så att klockan drar sig så lite som möjligt, ska detta göras när klockan är halvt uppdragen. Trimmar ni på slutet eller med full uppdragning drar sig klockan i regel med c:a 5-9 min på en vecka, med rätt trim går den c:a 30sek till 1 min fel på en vecka. (samma gäller gamla klockor med tyngder i taljor typ Moraklockor)
 
TN-Funkis skrev:
3: Är osäker om 556 är bra, jag har kört med WD-40 som rengöring och sen prima symaskinsolja (har då plockat ur hela verket ur ramen och blåst rent).
CRC 5.56 och WD-40 är så lika de bara kan bli ;)
 
Leif... skrev:
Men smörj ingenting utom just själva fjädern, i princip allt annat skall vara torrt.
Varför skall "i princip allt annat" vara torrt? Motivera!
 
därför att olja binder damm vilket blir gegga som torkar ihop och då kärvar mekaniken. Olja plus pappersdam tex blir rena cementen
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Hemmakatten
Tänk vilken kunskap det finns här på forumet!  :D Vad skulle man göra utan er!

Den lugna stunden har inte infunnit sig ännu. Har förstås klantat mig igen... Drog ut spisen för att göra rent bakom och lyckades klämma trefaskabeln när jag sköt tillbaka spisen så illa att den måste bytas. Maken var inte glad. Speciellt inte igår när det tog 2½ timme att åka hem 4 mil norr om stan för att sedan inte ens kunna åka upp på vår väg då den inte var plogad, ägna 2 timmar åt att skotta, hjälpa två bilar upp ur diket. Sedan inte få nån varm mat eftersom spisen inte fungerade, kolla alla säkringarna, pulsa i snön ner till stolpen vid vägen för att kolla huvudsäkringarna för att sedan konstatera idag att kabeln är av. Har lovat att inte städa nån mer gång bakom spisen.... :-/ I morgon är mitt stora projekt att införskaffa en trefaskabel med kontakt  ;), och hoppas på att maken trots morgondagens väntade snö(o)väder hinner hem i tid för att byta kabeln.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Hej Katten, skönt att du fick vara duktig ett tag, men jag ser att du redan bevisat det med hela 1300 inlägg. Grattis!
Jag vill bara berätta att jag jobbat med 5-56 sedan det kom och jag anser att det är väldigt bra en kort stund men är kass för längre tids underhåll. Ytor som är släta fastnar in någon sorts vaxliknande beläggning. Vanlig hederlig (?) symaskinsolja från t.ex. Clas i Sjön eller i nödfall tippen på smörjstickan om du har en bensindriven bil kan var räddningen. Men mycket mycket lite på en öron-pet kan man flytta det med. WD-40 är också kortsiktigt bra men odrygt.
Verket ska absolut vara torrt, då går det bäst. Men jag brukar synda med en mini-mini-mini droppe symaskinsolja på de lager som snurrar mest. Men det får inte alls bli blött!
Förslaget att låta Y-medbringaren gå på lösen tills fjädern slaknar lite är perfekt.
Lycka till nu och berätta gärna hur det gick. Hälsningar Arne
 
Fortfarande lite oklart; skall själva fjädern smörjas eller ej? Eller skall bara de lager som snurrar mest smörjas?

Och om nu verket skall vara absolut torrt men inte är det, utan är fyllt av oljedammsgegga, hur rengör man det då på bästa sätt?
 
T
Fick ärva 2 pendyler och 2 väggklockor, pendylerna var trasiga och i uselt skick.
Båda pendylarna:s pendlar hade gått av i bladstålet och den ena var helt ingrodd med damm och metallen hade mörknat (urverk i mässing).

Eftersom dom varit trasiga i sekler och sedda att vara bortom all räddning, tog jag mig friheten att häda, först ut med urverket , sen fick dom ett rejält spritbad/rengöring, sen Wd-40 vid fjäder, vid y-klyckan och kuggarna till visarna, sen symaskinsolja (hög kvalité) i båda fjäderkransarna-speciellt vid "låsklaffarna".

På det avbrytna fjäderstålet slipade jag upp stålet, tog en lödkolv och lödde ihop bladstålet med den metallspringare som håller pendel på plats, jag använde elektronik-lödtenn, sen symaskinolja där och så vred jag upp.

Pendylerna och väggklockorna har gått nu i c:a 9 år med avbrott vid semestrar, utan anmärkning. Det enda jag kan reta mig på är att ena pendylen verkar vara lite mer värmekänslig än de andra för den drar sig mindre sommartid än på vinter, testade att häda igen och sätta den ovanför braskaminen, jodå, den drog sig rejält då, så gamla klockor tycker inte om kraftiga temperatursvängningar.

Vet inte om spritbad, Wd-40 och symaskinsolja är bästa rekommendation ur antikvarisk synpunkt, men med 9 år på nacken vågar jag påstå att det funkade för mig i alla fall. Däremot aktar jag mig för rengöringsspray, det blir bra ett tag och sen 7 resor värre, speciellt vid elektroniska och elektriska kontakter, vilket man kan jämföra med urverken (mässingskontakter > mässingschassi) .

Skulle vara trevligt om någon gammal urmakare kom med ett hantverkstips i detta, det finns en uppsjö av trasiga klockor hos folk som skulle kunna vakna till liv. . .om viljan finns.
 
Hej!
Jag läser detta med spänning eftersom det finns så många idéer om hur man kan göra och nöden är ju uppfinningarnas moder så nöden har ingen lag. Det finns dock en naturlag som inte går att "rucka" på nämligen att hårda partiklar nöter på mjuka material. En annan regel är att en konstruktion som inte är korrekt fungerar inte. Överfört till urverk kan man säga att om man ska jaga igång ett urverk måste smutsen och med den alla dammpartiklar bort ur lagren (hålen där axlarna sticker ut) annars kryper de in i hålen med den nya oljan och fungerar som slipmedel. Det finns alltid hårda partiklar i damm. Vidare kan sägas om urverkens kugghjul om de nöter upp lagerhålen för mycket så kommer de antingen för långt isär eller för nära varandra och kärvar fast. Fjädrarna ska förstås glida lätt i de så kallade fjäderhusen och det stämmer att gammalt fjäderfett stelnar och klibbar. Det kan lösas med en tunn olja men lagerhålen i fjäderhusen kan slitas upp om smutsen kryper ut där. Åter igen flyttar sig kuggarna i förhållande till varandra och klockan kan stanna. Det finns även fjädrar utan hus som är helt öppna. Alltså kan man jaga igång en klocka med vad som helst men smutsen måste bort. Slitna lagerhål är inte mycket som biter på mer än att "bussa" om dem och det gör en urmakare. Trixa inte med en uppdragen klocka för fjädrarna måste vara utan kraft innan några muttrar och skruvar tas bort. Det kan sluta med blodspillan om man inte vet vad man gör med en uppdragen fjäder. Symaskinsolja funkar om man oljar ofta och ser till att lagerhålen är rena. Olja som rinner är inte till någon nytta. Så lagom är bäst. Att få klockan att hålla tiden är ett projekt som många ägnar tid åt. Det stämmer att klockor drar sig efter i slutet av gångtiden (en uppdragning) och sackar den för mycket den sista halvan av tiden är nog fjädern för slapp och behöver bytas. (materialutmattning i fjäderstålet) Lodur brukar gå lika fort hela gångtiden eftersom loden väger lika mycket i slutet av veckan som i början. Om klockan haltar och måste hänga snett för att gå har den troligen flyttats med pendeln kvar i klockan. Det avhjälps genom att justera gånghaken i rätt läge igen, urmakaren igen alltså.
mvh
Sven-Arne Jansson urmakare
 
  • Gilla
LillAnne och 8 till
  • Laddar…
Uret ska helst gå utan olja. Oljor kan vara högst olika, de kan innehålla syra så det är inte bra. Bra symaskinsolja är syrefri.
Problemet är att oljan ändrar sin konsistens genom fuktupptagning, damm och temperaturändringar. Kall olja är stelare, klockan saktar sig. Minsta vinkelfel i axlarnas lagning ger ökad friktion. Lagerfriktionen i regulatordelen är helt avgörande. Den engelske urmakaren J Hamilton som byggde de första dugliga longitudklockorna använde först oljerika träslag som lagerbussning istället för smorda. Sedan hundra år tillbaka gäller Rubin-lagerstenar i de dyra mekaniska uren.
Gamla Mora-klockor har visserligen inte den klassen men olämpliga underhållsförsök kan förstöra även dom. Jag själv gruvar mig för att göra något åt min egen klenod.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Sven-Arne Jansson skrev:
Hej!
Jag läser detta med spänning eftersom det finns så många idéer om hur man kan göra och nöden är ju uppfinningarnas moder så nöden har ingen lag. Det finns dock en naturlag som inte går att "rucka" på nämligen att hårda partiklar nöter på mjuka material. En annan regel är att en konstruktion som inte är korrekt fungerar inte. Överfört till urverk kan man säga att om man ska jaga igång ett urverk måste smutsen och med den alla dammpartiklar bort ur lagren (hålen där axlarna sticker ut) annars kryper de in i hålen med den nya oljan och fungerar som slipmedel. Det finns alltid hårda partiklar i damm. Vidare kan sägas om urverkens kugghjul om de nöter upp lagerhålen för mycket så kommer de antingen för långt isär eller för nära varandra och kärvar fast. Fjädrarna ska förstås glida lätt i de så kallade fjäderhusen och det stämmer att gammalt fjäderfett stelnar och klibbar. Det kan lösas med en tunn olja men lagerhålen i fjäderhusen kan slitas upp om smutsen kryper ut där. Åter igen flyttar sig kuggarna i förhållande till varandra och klockan kan stanna. Det finns även fjädrar utan hus som är helt öppna. Alltså kan man jaga igång en klocka med vad som helst men smutsen måste bort. Slitna lagerhål är inte mycket som biter på mer än att "bussa" om dem och det gör en urmakare. Trixa inte med en uppdragen klocka för fjädrarna måste vara utan kraft innan några muttrar och skruvar tas bort. Det kan sluta med blodspillan om man inte vet vad man gör med en uppdragen fjäder. Symaskinsolja funkar om man oljar ofta och ser till att lagerhålen är rena. Olja som rinner är inte till någon nytta. Så lagom är bäst. Att få klockan att hålla tiden är ett projekt som många ägnar tid åt. Det stämmer att klockor drar sig efter i slutet av gångtiden (en uppdragning) och sackar den för mycket den sista halvan av tiden är nog fjädern för slapp och behöver bytas. (materialutmattning i fjäderstålet) Lodur brukar gå lika fort hela gångtiden eftersom loden väger lika mycket i slutet av veckan som i början. Om klockan haltar och måste hänga snett för att gå har den troligen flyttats med pendeln kvar i klockan. Det avhjälps genom att justera gånghaken i rätt läge igen, urmakaren igen alltså.
mvh
Sven-Arne Jansson urmakare
Tråden är från 2005, men tack för en bra beskrivning i ämnet måste jag säga.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.