Hej!
Mitt första inlägg på detta forum! Hoppas någon kan ge mig lite råd.

Vi köpte ett hus för ett år sedan. Förra ägaren har fimpat alla gamla vattenrör som gick i bjälklaget, och dragit PEX-rör (rör-i-rör) i krypgrunden helt oisolerade (kall- och varmvattenrör). Det blir kallt nere i krypgrunden, dock inte så kallt så att de fryser. Vi klarade oss fint förra vintern då det var riktigt kallt här.
Frysning av rör är dock inte mitt bekymmer, men mitt försäkringsbolag vill givetvis att jag isolerar rören.
Problemet: det tar så förbaskat lång tid att få fram varmvatten. Sen när man spolat fram någon liter, och tvättar händerna i ett par dl så kallnar det framspolade varmvattnet direkt eftersom det är så kallt nere i krypgrunden. Så snål som man är så plågar man sig och tvättar händerna i nästan iskallt vatten istället. Men man unnar ju övriga familjemedlemmar lite bekvämligheter :)

Så mina två lösningar vore:

1. Att isolera rören i krypgrunden. Det håller väl värmen lite längre i alla fall, och dessutom fryser inte vattnet till is (utifall det skulle bli -40 här någon dag).

2. Att dra nya rör där de gamla satt i bjälklaget. Detta är enkelt, och det kommer jag göra underifrån.

En följdfråga på lösning 2: För att få varmvatten snabbt i kranen, kan man lägga varmvattenröret bredvid radiatorrören som också går i bjälklaget? På så sätt så sprider sig värmen över till varmvattenröret. Är det en tänkbar lösning? Kallvattenröret ska vara så långt bort från radiatorröret som möjligt annars kan det bli bakterier (har jag läst).

Jag är väldigt tacksam för svar!
 
Det finns ytterliggare en möjlighet om pannan har uttag för detta - nämligen varmvattencirkulation. Det finns normalt i större hus med flera bostäder, men du måste då
isolera rören för att inte "elda för kråkorna". Den största fördelen är att man har varmvatten på studs, man slipper spola för att det skall bli varmt och sparar en hel del vatten. Det kostar några kronor i värmeförlust, men är väl värt det tycker jag.
 
Hej och välkommen till forumet.
Blir lite fundersam när jag läser din problembeskrivning. Det låter i mina öron rätt märkligt att vattnet skulle bli kallt snabbt igen p g a temperaturen i krypggrunden. Så snabbt kyls inte vatten som spolar. Speciellt inte i ett plaströr. Kan det vara så att din blandare är dålig. Trycket i VV sjunker när man börjar tappa VV och då kan vissa, speciellt äldre, blandare ha svårt att hålla rätt temperatur.
Hur långa rör handlar det om? Börja med att isolera rören ordentligt och se om inte det räcker.
Det är väldigt sällan som det blir under 0 C i en krypgrund, såvida det inte är helt öppet på vissa ställen.
 
Redigerat:
Kan det vara så att kallvatten trycker in varmvatten tillbaka i rören?
Då tar det lång tid att taga fram varmvatten. 2 backventiler skulle lösa problemet.
Men man måste kolla det först. I övrigt tycker jag att isolering av rören vare det vettigaste och enklaste.
 
NetNut skrev:
Det finns ytterliggare en möjlighet om pannan har uttag för detta - nämligen varmvattencirkulation. Det finns normalt i större hus med flera bostäder, men du måste då
isolera rören för att inte "elda för kråkorna". Den största fördelen är att man har varmvatten på studs, man slipper spola för att det skall bli varmt och sparar en hel del vatten. Det kostar några kronor i värmeförlust, men är väl värt det tycker jag.
Vi har en nyinstallerad värmeväxlare. Jag vet inte faktiskt om det finns uttag för detta, men jag ska definitivt fråga kommungubbarna om detta. Det låter intressant.

Patrick E skrev:
Hej och välkommen till forumet.
Blir lite fundersam när jag läser din problembeskrivning. Det låter i mina öron rätt märkligt att vattnet skulle bli kallt snabbt igen p g a temperaturen i krypggrunden. Så snabbt kyls inte vatten som spolar. Speciellt inte i ett plaströr. Kan det vara så att din blandare är dålig. Trycket i VV sjunker när man börjar tappa VV och då kan vissa, speciellt äldre, blandare ha svårt att hålla rätt temperatur.
Hur långa rör handlar det om? Börja med att isolera rören ordentligt och se om inte det räcker.
Det är väldigt sällan som det blir under 0 C i en krypgrund, såvida det inte är helt öppet på vissa ställen
Tack så mycket!
Jag tror jag var lite otydligt i min problembeskrivning. Vad jag menar är när man spolat fram varmvattnet, och låter det stå i 10-15 minuter. Sen när nästa toagäst ska komma och tvätta händerna så är vattnet som ligger i röret kallt igen. Jag skulle vilja att temperaturen i varmvattenröret i alla fall kunde hålla sig fesljummet efter 1 timme.
Vi har en 40 år gammal blandare på toa, kanske kan vara som du säger. Vi har en betydligt nyare blandare på våran andra toalett så jag ska göra lite experiment där.

kamilenski skrev:
Kan det vara så att kallvatten trycker in varmvatten tillbaka i rören?
Då tar det lång tid att taga fram varmvatten. 2 backventiler skulle lösa problemet.
Men man måste kolla det först. I övrigt tycker jag att isolering av rören vare det vettigaste och enklaste.
Har ni några förslag på vilken isolering jag ska köpa? något som håller värmen länge? Det finns ju billigt på Biltema för några kronor? Sen finns det ju isolering som liknar den isolering som sitter runt fjärrvärmerören. Håller de värmen länge?

Har ni några funderingar kring min idé att lägga varmvattenrören bredvid radiatorrören i bjälklaget?

Tack allesammans för era svar!
 
Biltemas isolering kan nog fungera bra, testa detta först o främst. Lägg inte varmvattenröret bredvid radiatorrören.
 
rogge_vvs skrev:
Biltemas isolering kan nog fungera bra, testa detta först o främst. Lägg inte varmvattenröret bredvid radiatorrören.
Varför kan man inte lägga varmvattenröret bredvid radiatorrören?

Kallvattenrören är jag med eftersom det kan bildas bakterier. Men varmvatten?
 
tobbelobb2 skrev:
Varför kan man inte lägga varmvattenröret bredvid radiatorrören?

Kallvattenrören är jag med eftersom det kan bildas bakterier. Men varmvatten?
Tänk sommar, då är det röret kallt, då kyler du varmvattnet.
 
Vi har högvis med långa rördragningar i krypgrunden och isolerade upp dem förra vintern då vi trodde att det skulle åtgärda problem med frysning. Vi märker ingen skillnad överhuvud taget i tiden det tar att spola fram varmvatten, eller den tid det tar för vattnet att kallna.

Förmodligen beror problemen snarare på att stammarnas rördiameter är för stor. Vi ska göra om den längsta dragningen inomhus med mindre rördiameter. Då borde det gå fortare att spola fram vatten, samtidigt som vi slipper problemet med frysning.
 
I mitt förra hus flyttade jag VVBn från garaget till en garderob i omedelbar anslutning till badrummet samt isolerade om den. Det gjorde stor skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.