Hej,

Jag hade tidigare problem med mitt ADSL bredband, tack för svaren och tipsen. Det visade sig att felet inte låg i huset och inte i ledningen utanför tomten. Med andra ord ligger felet på tomten, alltså den ledning som löper från telefonstolpen till huset.

Vi har inte utfört något gräv- eller markarbete vilket tydligen är det vanligaste skälet till att ledningar skadas. Däremot har vi eldat på tomten vilket kanske sammanfaller med när problemen uppstod. Kommer inte ihåg på datumet när internet började komma och gå.

Vi eldade inte fågelvägen mellan telefonstolpen och huset men några meter därifrån. Min oro nu är att ledningen kanske inte är rakt dragen och att vi åtminstone skadat den på något sätt.

Min nya fråga är hur man kan ta reda på hur teleledningen på tomten är dragen, den finns inte på den byggnadskarta jag ärvt av förra ägaren... Och hur ser ansvarsfrågan ut? Ska inte teleledningar vara på sådant djup att de inte skadas av lite hösteldning? Har aldrig hört talas om att det här är något man måste se upp med.

För att klargöra så vet vi fortfarande inte vad som orsakat skadan men eftersom vi inte grävt eller något på tomten är risken stor att det är eldningen, vad annars?
 
Är det bara fel på ADSL och inte telefonen?
Är det brott på kabeln så hittar Telias/Skanova det snabbt genom att skicka ut en signal från stolpen och sedan kolla var signalen slutar.
För att ytterliggare säkerställa att det verkligen är i marken det är fel kan man be Skanova ( en timmes jobb?) dra en ny temporärledning ovan mark.

Telia/Skanova tar ansvar för kabeln även på din tomt så länge du inte grävt av kabeln.
 
Har IP-telefoni via ADSL. Att det är fel på ledningen i marken vet vi som sagt - imorse var en gubbe här och satte en temporär kabel över mark. Min undran är dock ändå vad som gäller om vi nu skadat kabeln genom eldning.
 
Milkshaken
Skit i det, har dom varit så dumma så dom har lagt en ledning i ytskikt så... Värmen går ju knappt nedåt vid markeldning.... bara lite...
telia står för allt fram till första jacket..... bara ni inte har GRÄVT av den..... That´s it..
 
Milkshaken skrev:
Skit i det, har dom varit så dumma så dom har lagt en ledning i ytskikt så... Värmen går ju knappt nedåt vid markeldning.... bara lite...
telia står för allt fram till första jacket..... bara ni inte har GRÄVT av den..... That´s it..
Lätt att klaga på dem att de inte grävt djupt. Många gånger gräver husägaren själv och då vet vi hur djupt det brukar bli. ;)
 
Håller med ovanstående, du har inte skadat kabeln genom din eldning. Ska du däremot gräva i marken ska du begära kabelutsättning av alla kabelägare i området. Så sov lugnt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.