Har vanligtvis uppvärmning av luftluftvärme plus vedspis men har tillfälligt slagit över till oljan, dvs oljefyllda element. Värmen har kommit igång på vissa element men inte andra och dessa element (tror bara det är de) gnisslar ngt förfärligt. :S Har provat och lufta alla element, men det hjälper inte. Tips mottages mkt tacksamt!
 
Vad har du för uppvärmning???
Oljefyllda element betyder oftast elektriska element fyllda med olja och de ska INTE luftas.
Har du vattenfyllda element och en oljepanna?

"Gnissel" kan vara elementventiler som vibrerar.

Protte
 
prototypen skrev:
Vad har du för uppvärmning???
Oljefyllda element betyder oftast elektriska element fyllda med olja och de ska INTE luftas.
Har du vattenfyllda element och en oljepanna?

"Gnissel" kan vara elementventiler som vibrerar.

Protte
Det måste vara vattenburna element hur har hon annars lyckats lufta :O Troligen blandat ihop oljeeldning med oljefyllda element. Gnissel kan vara att rören/systemet utvidgar sig och går då över relativt snart. Annars är det svårt att förklara.
 
Spännande idé att systemet har strömmande varm olja i sig dock. Inte lika stor risk för kokning av en panna, men den dagen det är läckage.... :(
 
:) Ha ha ha - ja såklart jag skrivit fel, får skylla på att det var mitt i natten och sömnbrist (nybliven mamma....). Ni har redan gissat rätt, vattenburna element och oljepanna är det såklart! Gnisslet tror jag har upphört, så det var nog som du trodde rogge_vvs! Men ny fråga dock, ett av elementen som först inte kom igång, kom sedan igång när jag satte på för fullt, men ett element har inte gjort det trots att jag gjort på samma sätt. Någon idé på vad jag kan göra? Och ja, de är luftade som sagt!
 
Stäng övriga så kan det komma igång, sitter det termostater så kan ventilnålen fastnat i stängt läge.

Protte
 
Anna Lilja skrev:
:) Ha ha ha - ja såklart jag skrivit fel, får skylla på att det var mitt i natten och sömnbrist (nybliven mamma....). Ni har redan gissat rätt, vattenburna element och oljepanna är det såklart! Gnisslet tror jag har upphört, så det var nog som du trodde rogge_vvs! Men ny fråga dock, ett av elementen som först inte kom igång, kom sedan igång när jag satte på för fullt, men ett element har inte gjort det trots att jag gjort på samma sätt. Någon idé på vad jag kan göra? Och ja, de är luftade som sagt!
Prova och banka på ventilen om den inte kommer igång.
 
Tack för tips, tyvärr kom de inte igång iaf, men det kommer en firma imorgon o tittar på dem.
 
Skruva loss termostaten, den "vita" klumpen du ställer in tempen med. Kolla att "piggen" går att röra in/ut. Den kan ofta fastna i intryckt läge dvs stängt. Prova att knacka lite försiktigt på den om den fastnat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.