Bygger ett hjältevadshus och skall nu bestämma vad vi skall ha för typ av fläkt i vårt kök med öppen planlösning.
Är lite inne på en fläktkåpa i rostfritt men vet inte riktigt, då prisskillanden är ganska stor mot en vanlig infällbar fläkt. Någon som har erfarenheter av fläktkåpor med avseende på effekt, ljud etc.

Hjältevadshus ägare med fläktkåpor kan gärna också berätta om deras erfarenheter.
 
Själva fläkten har väl inget med just Hjältevadshus att göra :)

Först och främst .. är det en vägghängd fläkt eller en frihängande fläkt (ovanför köksö) ni skall ha ? Välj en fläkt med bra flås i ..

Det är igentligen inte så svårt, det bästa alternativet är att köra med själva fläktmotorn på taket för att få ner ljudet maximalt. Jag kör med en Siemens fläkt med externfläkt på taket (på kallvinden) med en ljuddämpare till. Vi är mkt nöjda ...

http://www.siemens-hushall.com/prod...71 &parid=&prid=12322235141_520610
 
Tvekar man mellan en rostfri och en vanlig infällbar så undrar jag lite hur köksö kommer in i bilden... :-/
 
...undrar hur en "frihängande vanlig infällbar" ser ut ??? :D

Alter ego
 
Då har vi vart lite roliga idag också :)

Om man tvekar mellan en infällbar så innebär det att man har överskåp ovanför fläkten, isåfall skulle det inte gå med en fläktkåpa heller isåfall ....

:)
 
Vi renoverade vårt kök i höstas. Skulle från början absolut ha köksö med häll och frihängande fläkt (började planera för 1 år sen). Men ju mer jag tittade i inredningstidningar m m ändrade jag mig, ville inte ha en stor fläkt som hängde mitt i rummet. Så det blev köksö utan häll, används som avställnings- och beredningsyta. Hällen hamnade efter väggen och en "Husqvaran Siricco Silence" köksfläkt sattes upp, den är utdragbar och syns knappt, funkar perfekt och är tystgående tycker jag, klart alla fläktar hörs ju. Så från frihängande fläktkåpa till en knappt synlig, vi är jättenöjda.
 
Vi kommer inte att ha en köksö i vårt kök och fläkten skall vara en vägghängd fläktkåpa i fall vi skall ha en.
Så har vi utrett alla misstag och roligheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.