Y
Blir det svårare eller enklare för mössen att ta sig in om snön ligger mot grund'/vägg?

Det var först nu när all snö kom som jag hörde något på vinden.. funderar på skotta bort allt närmast husväggarna
 
Mössen lever nog bäst under snön men det är nog bara plåtband (sådant med "fransar") som tätar fasaden längst ner som kan stoppa de små liven.

Sätt några fällor utomhus också.

Protte
 
Tyresö
Nej, snö stoppar inte möss - dom bygger gångar inne i snön. Våra katter gör likadant, när dom ska in genom ett hål i krypgrunden och "värma" sej när vi är och jobbar och inte kan släppa in dom.
Jag har t.o.m sett mushål, på byggen, där mössen har tuggat sej igenom avloppsrör i plast - tar dom sej igenom ett så hårt rör, då är snö inte ens ett problem för en mus.
 
Y
puh, har skottat runt hela huset och garaget nu.. kanske skrämmer den öppna ytan bort dom istället då de blir synliga för rovdjuren.

men vad för fällor har ni ute? slagfällor lär ju nypa alla möjliga andra djur, haha.

gift vill jag inte köra med ifall de lägger sig å dör inne.
 
Slagfällan kan du ställa på en undanskymd plats, t.ex. under altanen eller bygg en låda som bara möss och råttor kommer in i, spillvirke har du väl. Fällor ska inte stå öppet, råttan/musen vill ha lite "skydd" när den äter.

Men kom ihåg att kontrollera fällorna, en smälld fälla kan inte fånga en till.

Protte
 
Slagfällan kan du ställa på en undanskymd plats, t.ex. under altanen eller bygg en låda som bara möss och råttor kommer in i, spillvirke har du väl. Fällor ska inte stå öppet, råttan/musen vill ha lite "skydd" när den äter.

Men kom ihåg att kontrollera fällorna, en smälld fälla kan inte fånga en till.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.