Tyresö
Just därför är det så bra med betongfyllda frigolitblock - man kan bygga och gjuta själv till en väldigt prisvärd kostnad - inomhusklimatet är helt överlägset, svalt på sommaren och varmt på vintern + att huset är knäpptyst och fuktskadesäkert.
 
Brandproblematiken med plastisolering är inte bara att det bildas gaser, det gör det som sagt vid all brand. Det är att brandspridningen kommer att gå oehört fort då det frigörs mycket energi på kort tid.
Visst, kroknar man av röken från soffan så är det kanske kört i vilket fall som. Men det finns ju ytterligare ett par parametrar. Rökdykare lär tex knappast ha någon möjlighet att gå in i ett hus och rädda medvetslösa personer om plastisoleringen brinner.

Jämför en brasa med trä och en ojlebrand. Det finns en anledning till att man använder tändvätska vid grillen istället för ett par brädor.
 
Tyresö skrev:
Just därför är det så bra med betongfyllda frigolitblock - man kan bygga och gjuta själv till en väldigt prisvärd kostnad - inomhusklimatet är helt överlägset, svalt på sommaren och varmt på vintern + att huset är knäpptyst och fuktskadesäkert.
Och hur monterar man el, vvs i Dorocell?
Hur hänger man upp grejer i den?
 
Tyresö
Det är ju frigolit även på insidan av frigolitblocken - det är enkelt att fräsa ur spår och montera in all el.
Vvsrör kan man göra likadant - om det nu är lagligt att dra vvsrör inne i en vägg - det vet vvs-gubbarna.
På insidan sätter man färdiga plåtlister på blocken, med långa "spik", som går in i blocket och gjuts fast i betongen - det finns lite olika varianter på den lösningen, beroende på fabrikat.

Sen är det bara att montera upp OSB-board och gips. Om man inte har 8 tummar i varje hand, så klarar man av det - jag har haft väldigt många privatkunder - med både 2 och 3 tummar i varje hand, som har byggt och gjutit hela sitt hus med dom här blocken - och dessutom snedsågat blocken till fullhöjd ända upp till taknocken. Det är som jag brukar säga: "Kan man bygga Lego - då kan man också bygga sitt hus, garage och swimmingpool med frigolitblock". Det är lite fler moment än Lego, men det är definitivt inte svårt.
 
Frigolit på insidan? Varför skulle man fördärva möjligheten att ha fuktfri hus med Osb och gips? Då är det bättre att putsa på insidan?

Annars tappar man ideen med icke organiskt material i stommen. Då tycker jag isoleca är bättre tekniskt sätt. Puts på båda sidor, sten+puts, samt enkelt att fästa saker i.

Snart ska vi kunna blåsa upp nya hus. Som ballonger.

Det är bara en känsla jag har.
 
Tyresö
Självklart är det valfritt att har puts på insidan - det är bara att den ytbeklädnaden inte är så vanlig inomhus - men det väljer man ju själv. Dom betongfyllda frigolitblocken är ju bara en stabil och färdigisolerad väggstomme till huset, som sen ska ytbekläs på både in och utsida - precis som isoleca.
 
Tänkte väcka denna tråd till liv igen och återgå till originalfrågan från trådstartaren om det går för sig....

Är det någon här som gjort en prisjämförelse mellan Besta / Sandolitt-KUB / Dorocell Thermovägg / Leca etc.
Det finns en tidigare tråd där man jämför priser per kvadratmeter vägg, men det skulle vara kul att få kläm på totalekonomin inklusive arbetsinsats, framtida energubesparingar etc...

Själv funderar jag på ett par olika alternativ:

* Att mura upp en soutterängvåning och sedan smälla på antingen ett prefabhus eller en byggsats ovanpå den.
* Fast det kanske är klokare att mura upp hela rasket i något av frigolitsystemen och sedan klä överdelen med panel, samt putsa underdelen....
* Eller så murar man underdelen i Leca och bygger lösvirke ovanpå.
* Bygga form och gjuta hela källaren för att slå upp prefab ovanpå det är också ett alternativ
* Besta har jag inte riktigt fått klämm på ännu, men erfarenhetr mottages tacksamt....

Antar att många fler har tidigare erfarenheter av liknande funderingar... Vad säger panelen?
 
KalleByggare skrev:
Jag har byggt ett egenritat hus med Foam System och Leveransen var riktigt risig, nu är vi på väg in i Tingsrätten med husaffären.q(;^;)p
Hej igen alla byggare, vi har nu blivit utlovade ersättning för de extra
kostnader vi haft. Allt verkar lösa sig och vi blir nöjda med detta, nu kan
vi rekomendera Foam System, huset blir riktigt bra. d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.