Hej!

Tänkt dränera och isolera till sommaren då det är fuktgenomslag i källaren på mitt hus. Dålig pordränmatta som ligger där nu, tror det är pordrän iaf en ganska tunn matta med en list ovanpå.

Tänkte dra dit isodrän eller dyl för att få lite isolering samtidigt. Problemet är att jag har ett garage på ena kortsidan av huset och mot den väggen är det ganska mycket fuktgenomslag. Tror ni det är möjligt att gräva ut en ficka under garaget för att isolera och lägga dränering? Tänkte om man kanske kan handgräva ut det. Fast finns det risk att garaget sätter sig då? Är väl en gång på 80 - 100 cm jag tänkte att man kan gräva ut isf

Husets ritning kan ses på bifogade bilden. Det är alltså en plan med källare. Källaren är 2.4 i takhöjd om det är relevant.
 
  • Entreplan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pordrän och isodrän är väl nästan samma sak? Du syftar kanske på platonmatta?
 
Yes menade platonmatta.

Men är det någon som vet om det går att gräva ut under? Det är alltså halva eller lite mindre av garagets ena kant som kommer beröras isf.
 
Alternativet är kanske att dränera och sätta platonmatta runt garaget mot jorden och fylla med singel runt hela garaget.

Är det ens en smidig lösning eller kommer det ändå att bli fukt mot källarväggen? Hoppas ni fattar vad jag menar.
 
Tyresö
Du ska absolut INTE gräva in under garageplattan!!! Plattan kommer att knäckas mitt itu - och om du då ligger där in under och handgräver......har du fullständigt tappat omdömet???

Jag menar inget illa - bara att du ska förstå att du kommer bli en blöt fläck om du ger dej på ett sånt projekt, för du skrev väl att du skulle handgräva in under betongplattan? Gör INTE det!

Betongen i betongplattan är anpassad efter armeringen. Armeringen är anpassad efter underlaget den står på. Kantbalkarna och kantbalksarmeringen är anpassade efter lastvikterna i vägg och tak inkl snömängd i snözonen plattan är gjuten i.

Varje spadtag du gäver bort under plattan, måste du motkompencera med motsvarande avlastning för plattan - det går att göra så - mycket jobb, jag har pumpat betong i många blivande källare, som är urgrävda under huset som står upp-pallat på lösa plintar. Känns ganska otryggt att utföra såna jobb, eftersom det är en helt vanlig okunnig "Svensson" som har plintat och säkrat huset, och lovat på hedersord att han har varit mycket noggrann.....och då är det genast, inte ens en möjlighet att huset kan kollapsa....eller hur?

Det är inte det som är det egentliga problemet. Det riktiga problemet är hur du ska få den urgrävda krossen under plattan att bli lika kompakt och paddad som den är idag - det klarar inte ens Joe Labero av - inte från sidan av plattan

Det som händer då är att betongplattan blir ojämnt belastad på den urgrävda sidan - och plattan kommer gå mitt itu exakt där du grävt, när det är tillräckligt med snö på taket, eller när tjälen går ur - om tjälen går så långt ner i marken.

Hur som helst, så kommer garaget att delas mitt itu där du har grävt, om du inte driver ner ett antal tiotals meter stålrör i marken, som den urgrävda sidan på plattan kan vila på.

Det är helt enkelt därför du inte ska ge dej på att gräva in under betongplattan.
 
Med andra material fungerar det ju att man kan gräva under då mer än 90% av ytan ligger kvar på fast mark. Fast då jag inte har en aning om betong eller sånt så frågade jag. Omdömet är inte tappat, därför jag frågar ju?

Hur ser ni på att dränera runt garaget då, lönar det sig ens? Eller kommer det vara omöjligt att få bort fukten från just den väggen i källaren? Känns lite jobbigt att ha 2-3 meter i källarväggen som kommer vara fuktigt. :/
 
Tolkar det som att TS har ett äldre garage utan dränering och utan isolering i plattan. Skulle du inte kunna bryta upp hela plattan inne i garaget, dränera invändigt och ut på lämplig plats, ny kros, paddning, isolering och gjuta en ny platta? Då kan de bärande väggkonstruktionerna stå (någorlunda) orörda?
 
Personligen anser jag att det är snudd på byggfusk att gjuta en platta på mark bredvid en källarvägg.

Det blir nog aldrig riktigt lika bra som om du kunde dränera och isolera ordentligt, men vad du kan göra är att dränera runt garaget på samma nivå som källarens dränering ligger (dvs djupt).

Men riktigt bra blir det troligtvis inte :(
 
Bör jag bara slänga ner dränerrör och singel runt hela garaget, eller tror ni det bli bättre om jag sätter platonmatta mot jorden också i samma höjd som jag kommer sätta runt huset? Eller är det bara helt bortkastat med pengar?
 
Det kan inte vara roligt att göra en insats och märka att det inte blev så stor skillnad. Bättre göra det ordentligt.

Om det är mkt fuktgenomslag som du säger hade jag allvarligt övervägt att bila upp plattan i hörnet. Men det beror ju förstås på hur väggkonstruktionen ser ut mellan hus och garage? Har garaget egen vägg gjuten utanför husväggen?

Hur mkt bättre det blir av att dränera "en avskärmning" runt garaget beror ju på vad det är för jordmassor under garaget ned till källarnivån. Jag tror att jag hade provgrävt och kollat och tagit med det i beslutet. Är det kapillärsugande lera som suger grundvatten underifrån kommer ju skärmen runt garaget inte göra stor skillnad. Sand mer lovande.

När är huset byggt? Om det finns en dränering med dräneringslager med makadam runt sulan idag kan du kanske utnyttja den. Finns den så ligger den sannolikt för högt men att få den biten under garaget spolad och kopplad till en ny dränering på rätt (lägre nivå) på båda sidor om garanget kan göra skillnad om felet är att nuvarande dränering är proppad nånstans.

En fjärde möjlighet är ju att undersöka om det går att trycka rör genom mark som man gör under vägar. Hur många meter är det?
 
C
Förstår inte vad problemet är. Enligt firman som var här och offerterade omdränering så är det vanliga man gör i en sån situation att man lägger dräneringen på "normal höjd" vid plattan och nere vid sockeln på källaren, och helt enkelt drar upp röret vid "skarven". På så sätt kommer vattnet som rinner ner runt garaget rinna ner i dräneringen runt huset och därifrån ut i dagvattnet. Hur det efter det skulle kunna vandra in fukt under garageplattan har jag ingen aning om.
 
Den i princip enda funktionen dräneringsslangen har är att leda bort grundvatten som stiger upp över botten på dräneringsdiket. Då skapas en lokal sänkning av grundvattnet runt huset. Saknas slang längs en vägg kan grundvattennivån där gå upp en bit på källarväggen med fuktgenomslag som följd. Även om det ligger ett garage ovanför med dränering högre upp kan källarväggen stå i grundvatten.
 
  • Gilla
imagine78
  • Laddar…
Får kolla om det går att bila upp golvet och gräva inifrån garaget då. Vet dock inte om hur garagets vägg är mot huset, ska kolla upp det. Känns galet drygt och massa extrajobb, men vill heller inte ha en fuktig vägg i källaren när jag får resten tätt och varmt. Då kan jag lika gärna skita i att dränera runt resterande också känns det som.
 
Grillen Grillen skrev:
Får kolla om det går att bila upp golvet och gräva inifrån garaget då. Vet dock inte om hur garagets vägg är mot huset, ska kolla upp det. Känns galet drygt och massa extrajobb, men vill heller inte ha en fuktig vägg i källaren när jag får resten tätt och varmt. Då kan jag lika gärna skita i att dränera runt resterande också känns det som.
Hur gjorde du? Hur har det gått, nästan nio år senare
 
Några år sedan :) Men det blev att jag bilade upp en ränna längs med garageväggen på ca 1.5m bredd och dom grävde ur under och la matta mot husvägg samt dränrör längs ner. Blev riktigt bra faktiskt, blev ca 20.000kr dyrare men hade ångrat mig rejält om jag hade gett fan i den väggen då den var mest fuktpåverkan på.

Bifogar lite bilder på hur det blev gjort. Var ett j*****la hästjobb att bila bort den smått galet överdimensionerade plattan, samt att det blev extra omständigt då jorden under plattan hade sjunkit på sina ställen så plattan vek ihop sig när man kapade upp bitar och kapen nöp då. Men efter några 2 dagars jobb så var det uppdelat och bortplockat så dom kunde komma åt och gräva och dränera :)

Renoveringsarbete med bilade betongplattor och en kapmaskin på ett garagegolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garage med bilad betongplatta och uppriven mark, byggredskap och kablar synliga under dräneringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppbruten betongplatta och grus längs garagevägg för dräneringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppbruten betongplatta i garage med ränna längs väggen och verktyg som skapar en passage för dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin på arbetsplats med utsikt över grävd ränna längs garagevägg, dräneringsmattor och dränrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utgrävning längs en garagevägg med synlig vattenskyddsmatta och ett dräneringsrör, markerat av anläggningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd ränna vid garagevägg för dränering med synliga rör och utgrävd jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Urgrävd ränna bredvid garagevägg, verktyg och skyddsutrustning synliga, dräneringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och som det blev efter allt var klart och hålet igenomgjutet :)

Ett garage med nyligen gjutet och dränerat golv, verktygshängare och bilhjul på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Hammarfall och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.