Ska montera en IKEA induktionspis i bänkskiva ovanför ugn.
Var ingen på IKEA som påpekade att det enligt beskrivningen måste vara en minimum 3,8mm tjock skiva för den typen av montage. Jag har redan monterat en 2,8mm tjock skiva, kommer jag ha ett problem?
Inga problem att fysiskt få plats med hällen, jag har dessutom sänkt ugnen så mycket jag kan, frågan är hur mycket glipa som är tillräckligt...?
 
Går hällen ned? Du bör ha luftspalt för ventilering av hällen. De ugnar som jag sett från IKEA är ju inte helt täckta upptill utan har en hel del tomrum vilket gör att du får ganska bra ventilation.
Riktlinje är väl att dom inte skall skrapa i varandra - Att IKEA inte har full koll på vad dom sysslar med är uppenbart.

Monterat 3 IKEA kök åt kunder på 3 månader, samtliga ritade av IKEA. Gissa hur många som var rätt ritade?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dallalin
  • Laddar…
slacker skrev:
Går hällen ned? Du bör ha luftspalt för ventilering av hällen. De ugnar som jag sett från IKEA är ju inte helt täckta upptill utan har en hel del tomrum vilket gör att du får ganska bra ventilation.
Riktlinje är väl att dom inte skall skrapa i varandra - Att IKEA inte har full koll på vad dom sysslar med är uppenbart.

Monterat 3 IKEA kök åt kunder på 3 månader, samtliga ritade av IKEA. Gissa hur många som var rätt ritade?
Jag behöver knappt gissa för jag tror inte ett enda var rätt ritat utan allting har fått lösas av snickare på plats som vanligt när det gäller Ikea... :x

En av anledningarna att jag i princip aldrig åtar mig att montera dessa kök längre...

Det blir dyrare för kunderna att få monterat ett Ikeakök än ett annat kök p.g.a struligheter.


En ganska kul sak hände förra veckan då telefonen ringde och jag inte kunde svara direkt, så jag ringde upp numret strax efter men då gick telefonsvararen in och jag förstod att det var en som arbetade på Ikea som sökt mig.
Han ringde upp en stund senare och ville ha hjälp att ordna en hel skiva som rygg till sin köksö eftersom inte Ikea har det i sitt sortiment... haha
 
Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
En av anledningarna att jag i princip aldrig åtar mig att montera dessa kök längre...

Det blir dyrare för kunderna att få monterat ett Ikeakök än ett annat kök p.g.a struligheter.
Jag kommer till närmare en insikt på den punkten - Det tar ALLTID längre tid, kantat med kompromisser, problem, utebliven leverans och självklart högre kostnad för kunden.
Speciellt då arbetet stannar för att det kommer en 40mm rostfri diskbänk tillsammans med 28mm bänkskivor. Hur f*n man nu kunde missa det?

Ritar just mitt egna kök och är redo för beställning - Behöver jag säga att det INTE blir IKEA.

Texx - Inget illa menat gällande ditt kök. Hoppas att det går att kompromissa till din häll och ugn! :wow:
 
Slacker: Vad har du valt för kök?
 
Overlander skrev:
Slacker: Vad har du valt för kök?
Det står mellan två just nu och valet faller nog på den billigare lösningen som till och med innehåller ny tvättmaskin och torktumlare för mindre pengar än tidigare offerter. Lite oklarheter ännu men hoppas på att det är klart innan helgen är över.

För att sno tråden lite och för att fatta mig någorlunda kort, kikat på följande leverantörer:

Kvik
Puustelli (Köpte Puustelli till mitt förra kök och var supernöjd med allt)
HTH
Epoq (Ratat vid första anblick)
Kvänum
Absoluta Kök (Häcker)
Sentens (Electrolux Home)

IKEA har jag inte ens tittat på då jag VET hur de ser ut och vad som finns. q(;^;)p

Samt en del surfades på olika hemsidor utan att finna riktigt rätt. De ovan har vi träffat, klämt lite på samt fått riktlinjer på offert eller hel offert.
Då det är en villa så är kravet ett lantligt kök, dvs vitrinluckor, spröjs och allmän "äldre" känsla. Detta är ngt som många leverantörer inte kan frambringa då man verkar fokuserar på moderna kök.

Valet står mellan Absoluta Kök och Sentens.
Absoluta kök har ställt upp med otrolig support för att inte tala om, vad jag anser, vara ett superfint kök. "Bristol" i Magnolia. Otroligt snygga vitrinluckor som med fönster upptill ger en snygg framsida.
Dock hamnar prislappen aningens högt och då har vi inte inkluderat micro/fläkt/diskho samt specificerat vad för bänkskiva vi vill ha.
Absoluta kök jobbar med principen färdiga - levererade - monterat kök och på den punkten är dom billiga. MEN jag kan inte låta ngn montera mitt kök en villa där avlopp, el och Vatten skall flyttas. För att inte tala om att ett nytt fönster skall in. Det måste klaffa tidsmässigt.
Absoluta har vi offert på Siemens vitvaror, ej prisatta i offert.
Vill man däremot dra av för montage av köket så blir det jaa... i vårt fall 8000Sek billigare. 8000kr för att montera ett kök. Jag gör det inte så billigt så det får mig att fundera vad som är haken.

Sentens som med sitt samarbete med Electrolux kan ge bra priser på vitvaror har gett oss en offert som innehåller en del smarta detaljer som gör köket attraktivt. Innehåller ALLA vitvaror Ugn/Micro/induktionshäll/kyl/frys/Diskho/Fläktkåpa/Diskmaskin/Tvättmaskin/Torktumlare/Bänkskiva och trillar in ca 18,000 lägre än Absoluta där vi ändå inte är kompletta vad gäller vitvaror.
Bra service och support med butiker i närområdet för kik av utbud. Butiken i Barkaby har här de flesta köket i sin utställning. Dessutom gratis stommar vid köp över 69.000 är en kampanj som rullar. Inga stora pengar men iaf 7-8000 beroende på kök.
Köket vi tittar på här är ett "Gård" Vit.

Vissa detaljer att finslipa men just nu verkar Sentens mest lovande prismässigt. Absolut snyggare men i mitt tycke lite för dyrt och saknar en eller två detaljer som Sentens kan leverera.

Behöver jag säga att frugan har stor del i beslutet? Det enda jag kan göra är att styra henne till "rätt" butiker. d^_^b
 
Redigerat:
Tråden svävade iväg en aning, men hällen går ner och det är ett par mm tillgodo där det är som "smalast" mellan häll och ugn.
På den bakre delen av ugn/häll så är det ju flera cm mellan skyddsplåten. Summasummarum så skrapar häll och ugn inte i varandra dvs, dom ligger inte emot .
 
Då skulle jag vilja påstå att det är perfekt!
 
Ber om ursäkt för att tråden spårat ur lite men vill ändå tipsa om en annan köksleverantör... :blushing:

Slacker:

Har du kollat in http://www.smedstorp.com/

Jag vet inte om de har någon Åf i din region men de ligger väldigt högt på min lista av leverantörer som verkligen lyckas med det mesta.

Kolla in deras kök "Fredriksdal" och "Brantevik" som har lantligt äldre stuk...

slacker skrev:
MEN jag kan inte låta ngn montera mitt kök en villa där avlopp, el och Vatten skall flyttas. För att inte tala om att ett nytt fönster skall in. Det måste klaffa tidsmässigt.
Du skiver ovanstående citat men jag har svårt att hänga med på detta då det oftast klaffar väldigt bra just om man anlitar någon som i sin tur håller i alla trådarna och har kontakter inom el och vvs för är det en duktig hantverkare så får han ihop dina olika saker att klaffa perfekt.

Själv rev jag bl.a ut ett gammalt stort U-kök i måndags, sågade bort all kakel samt gipsen bakom och ersatte med ny gips.
Sågade upp gipsen på väggen där väggskåpen skulle hängas och kortlade överallt innan jag skruvade tillbaka gipsen igen.
Under tiden ändrades all EL samt VVS i köket.
Sedan monterades det nya köket under tisdagen-onsdagen och på torsdagen la jag dit bänkskivorna samt satte in alla vitvaror och skruvade fast handtagen.
Fredagen gick till kakelsättningen och kunden hade ett nytt fint fungerbart kök inom en vecka...då även vatten och el färdigställts.

Kanske ointressant i en tråd som denna men jag ville mest ge dig en förklaring på att det kan klaffa riktigt bra om man får in någon som samordnar och har kontakter inom de olika områdena istället för att man själv ska försöka få ihop det.

PS: En montering värd 8000:- kan inte innehålla mycket.
 
Redigerat:
Ledsen för trådstölden!

Tack för tipset - Fredriksdal var riktigt snyggt.
Tyvärr har vi kommit så pass långt att det är dags för order. Vi är även under tidspress - Vi får nycklar till huset på onsdag den 1/12 och måste vara ute ur vår lägenhet senast den 14/1. Mao, tajt! Sentens hävdar lev den 22/12.
Då bästa kompisen är VVS kille så räknar jag med att vi gör det mesta själv vad gäller avlopp och vatten - Dock så kan jag inte ha ett datum satt då det kommer ngn och monterar köket då jag inte vet om vi stöter på patrull på vägen.
Det finns även ekonomiska aspekter som måste kalkyleras in då HELA kåken behöver ett lyft. Så vi får inte skena iväg, nu ligger vi på ca 120.000-130.000 ink. vitvaror och det är väl så långt plånboken tar oss just nu.

Vi hinner - Men tittar man på det stora hela så rör det mycket arbete. Betydligt mer än man får för 8000kr - Sen är det MITT kök. Sätter det gärna själv utan att ngn kompromissar på vår bekostnad.
Ett kök sätter jag precis som du på mellan 1-2 veckor med ytskikt och kakling. Detta kommer att vara lite mer omfattande... För att hålla det kort så talar bilderna sitt tydliga språk. d^_^b

Efter och Före:
 
  • KökSentens.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5187062.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.