Tyresö skrev:
Självklart är det riktigt snyggt, men en spontan fundering.....
Hur mycket påverkar värmen från ugnen till kyl/frysskåpen? Går det att isolera bort värmespridningen från ugnen?
I dett fallet med integrerade maskiner så blir där ju 32mm material mellan maskinerna och i andra fall så planerar kunniga kökssäljare in extra frisidor mellan för att isolera...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Monterade igår upp en annan lösning som jag gillar om man har plats för det och det är att ha ugn/microskåpet mellan kyl och frys...
Då löses dessutom det problem jag nämner på ett smidigt sätt.
Så kommer vi att ha det i vårat kommande kök som är uppritat av Electrolux Home/Sentens.
Tycker det ser riktigt bra ut, men man har ju hört att ugn/mikro inte bör vara monterat nära kyl/frys. Är detta bara bullshit eller vad kommer det ifrån? Klart att värmen från ugnen KAN påverka tempen i kyl/frys ,men så långa stunder har man ju inte på ugnen så att det kan göra någon större skillnad eller?

EDIT//Bläddrade visst lite fort och läste inte de två ovanstående så jättenoga...
 
Redigerat:
Som sagt... se till att placera extra frisidor som isolering mellan bara...
 
mattias4815 skrev:
Om dörrarna är omhängningsbara antar jag att man kan hänga om båda dörrarna och på så satt få frysen till höger och ändå ha båda handtagen in mot mitten om man så önskar.
Fel av mig. I alla fall när det gäller Miele. Där måste frysen stå till höger om kylen. Det har med konstruktionen på fyl- och frysskåpet. Om man vänder på dem kommer det bildas kondens mellan frysen och kylen.
 
mattias4815 skrev:
Fel av mig. I alla fall när det gäller Miele. Där måste frysen stå till höger om kylen. Det har med konstruktionen på fyl- och frysskåpet. Om man vänder på dem kommer det bildas kondens mellan frysen och kylen.

Har jag aldrig hört talas om att de måste stå på ett visst sätt... så var kan man läsa det i deras anvisningar, för det är jag nyfiken på...

OM det nu är så, så borde man ju kunna eliminera detta problem med extra frisida emellan maskinerna...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Tycker ju helt klart att detta är en fråga från fall till fall.
Självklart vill man ha det så praktiskt som möjligt när man arbetar i köket.
Har det ingen större betydelse ur det praktiska synsättet så är det ju stilrent att placera dem med öppningarna mot varandra.

Dock rekommenderar jag alltid folk att planera in en frisida/täcksida mellan dessa maskiner som då bör sträcka sig från golvet upp till toppen av skåpen som finns över kyl/frys.
Detta av den enkla anledningen att de skåpen ofta börjar dippa i mitten p.g.a tyngden när man lastar in saker i dem och då hjälper en extra sida till att hålla uppe dessa skåpen så det förblir snyggt.

Monterade igår upp en annan lösning som jag gillar om man har plats för det och det är att ha ugn/microskåpet mellan kyl och frys...
Då löses dessutom det problem jag nämner på ett smidigt sätt.

Kunde inte sagt det bättre själv!
 
cullberg skrev:
Kunde inte sagt det bättre själv!
Jag vet att Miele faktiskt har det så på visa utav sina skåp, men det är nog däremot att frysen står till vänster. Eftersom det är vanligast. Men det löser en stödsida såklart. Sen fattar jag inte varför Ikea säger till alla kunder att man inte skall ha ugnen vid kylen, oftast blir det som sagt 32mm emellan men sen alstras också oftast värmen framåt då det är där utblåset sitter.
 
Hej,

Vi funderar på kyl&frys från Bosch. I bruksanvinsingen på nätet kan man läsa följande.

"(Gäller vissa modeller)
Vid en Side by Side placering blir kylskåpets sidovägg lätt uppvärmd.
Detta förhindrar uppkomsten av kondens när skåpen ställs bredvid varandra.
Ställ därför alltid kylskåpet på den vänstra sidan."

Pga kökets utformning så passar det oss bäst att placera frysen till höger om kylen samt att båda dörrarna bör vara vänsterhängda.
Jag undrar om detta går att lösa genom att fästa en 20mm tjock markisoleringskiva på kylskåpets sidovägg som sedan döljs av en 30mm täcklist mellan skåpen?
 
en fundering ang ugn mellan kyl och frys - behöver man inte ha fläkten nära ugnen?
har vanlig spis idag och där kommer det ut varm ånga på ovansidan

hur funkar det med en inbyggnadsugn?
 
Masarin skrev:
Hej,

Vi funderar på kyl&frys från Bosch. I bruksanvinsingen på nätet kan man läsa följande.

"(Gäller vissa modeller)
Vid en Side by Side placering blir kylskåpets sidovägg lätt uppvärmd.
Detta förhindrar uppkomsten av kondens när skåpen ställs bredvid varandra.
Ställ därför alltid kylskåpet på den vänstra sidan."

Pga kökets utformning så passar det oss bäst att placera frysen till höger om kylen samt att båda dörrarna bör vara vänsterhängda.
Jag undrar om detta går att lösa genom att fästa en 20mm tjock markisoleringskiva på kylskåpets sidovägg som sedan döljs av en 30mm täcklist mellan skåpen?
Nu tänker jag säkert fel, men om frysen ska vara till vänster så stämmer det väl rätt bra att ni placerar frysen till höger???
Jag har Bosch placerade side by side och de står precis som du frågar om.
Dörrarna var hängda så från början så det var bara att ställa dit :)
Alltså mina dörrar är hängda mot varandra.
Följde med en smal list så det inte skulle synas någon springa mellan skåpen.

Nu missförstod jag säkert, men försökte svara ändå :blushing:
 
Anledningen till att kyl och frys kommer hängda mot varandra är att i princip alla märkens skåp flyger upp på handtaget vilket leder till bucklor och repor.
När det gäller Miele, Bosch och Siemens ligger det en liten värmeslinga på bara ena sidan vilket gör att du måste då ha kylen på ena sidan och frysen på andra. Det man kan göra är att sätta en lista på minst 20 mm emellan och då kan du placera skåpen hur du vill. Detta pga att annars bildas kondens mellan sidorna.
Electrolux, husqvarna och Elektro Helios går att placera hur som då det finns värme på båda sidor.

Gällande hängningen av skåpen går alla skåp utan elektronik i dörren att hänga om. Även vissa med elektronik. Använd då gärna fackman.
 
V8dc skrev:
Nu tänker jag säkert fel, men om frysen ska vara till vänster så stämmer det väl rätt bra att ni placerar frysen till höger???
Jag har Bosch placerade side by side och de står precis som du frågar om.
Dörrarna var hängda så från början så det var bara att ställa dit :)
Alltså mina dörrar är hängda mot varandra.
Följde med en smal list så det inte skulle synas någon springa mellan skåpen.

Nu missförstod jag säkert, men försökte svara ändå :blushing:

Nope, det var jag som slarvade och skrev del....
Vi tänkte placera kylen till höger om frysen. (båda vänsterhängda)
K F
 
Vitvaruhandlarn skrev:
Anledningen till att kyl och frys kommer hängda mot varandra är att i princip alla märkens skåp flyger upp på handtaget vilket leder till bucklor och repor.
När det gäller Miele, Bosch och Siemens ligger det en liten värmeslinga på bara ena sidan vilket gör att du måste då ha kylen på ena sidan och frysen på andra. Det man kan göra är att sätta en lista på minst 20 mm emellan och då kan du placera skåpen hur du vill. Detta pga att annars bildas kondens mellan sidorna.
Electrolux, husqvarna och Elektro Helios går att placera hur som då det finns värme på båda sidor.

Gällande hängningen av skåpen går alla skåp utan elektronik i dörren att hänga om. Även vissa med elektronik. Använd då gärna fackman.
Tack för infon, det förklarade en hel del.
 
Någon som har ny/mer information kring detta ämne att placera kyl till höger om frys. Skulle gärna vilja göra detta men i instruktionen för dessa Siemens står det att kyl bör placeras till vänster om frys för att undvika kondens.

Är det ett stort problem eller vågar jag sätta kylen till höger ändå?
Hjälper det att sätta en täcksida mellan?
 
Det har väl mest med symmetri att göra. D.v.s. det är snyggare att ha båda handtagen i mitten. Kan själv hålla med om att det är bättre om dörrarna öppnas ifrån arbetsytan så man kan komma till utan att runda dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.